Det finns ett sätt att vara stillasittande mobilkund. Skaffa ett bra abonnemang och ha kvar det när priset ökar. Jag har Fello sen minst fem år tillbaka. 14 Gb för 149 kr/månad. Idag kostar 10/20 Gb 180 respektive 230 kr.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Pratar du om pris då, eller någon sorts helhetsbedömning av erbjudandet?
Känns helt omöjligt att valfri random nyteckningspremie inte skulle slå din ordinarie premie. I synnerhet efter 40 år som kund.
Ja, låter mycket märkligt i min värld. Finns alltid bolag som är villiga att tjäna 0kr första året om de ser för sig att de kan få in dig som långsiktig kund.
Det är just sådana erbjudande JAG tar med i mitt årliga ”prut-samtal”. Men då måste man., som jag skrev tidigare, själv vara aktiv.
 
N
C cpalm skrev:
Pratar du om pris då, eller någon sorts helhetsbedömning av erbjudandet?
Känns helt omöjligt att valfri random nyteckningspremie inte skulle slå din ordinarie premie. I synnerhet efter 40 år som kund.

Var själv kund under lång tid hos LF, men när premien var dubbelt så hög som alla andras (inklusive deras egen, om jag hade nytecknat) så var måttet rågat. Det går ju liksom inte ihop.
Pris!

If, Folksam och WaterCircles fick lämna pris på båda försäkringar jag nämnde. Alltså nyteckning. Ingen av dem kunde matcha LF Östgöta.

Han på Folksam sade t.o.m. "LF kan vi aldrig matcha med dina förutsättningar".

Testade även på Compricer inför årets förnyelse av bilförsäkringen.

ICA försäkring kom närmast men var ändå 200:- dyrare på helåret.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
C
Z Zodde skrev:
Det är just sådana erbjudande JAG tar med i mitt årliga ”prut-samtal”. Men då måste man., som jag skrev tidigare, själv vara aktiv.
Ja, om man prutat varje år i 40 år så kan man säkert ligga kvar på en rimlig premienivå. Men jag har ändå svårt att tro att man kan matcha de mest sockrade nyteckningserbjudandena. Det går ju liksom inte att motivera affärsmässigt att gå back på en kund år efter år.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
Ja, om man prutat varje år i 40 år så kan man säkert ligga kvar på en rimlig premienivå. Men jag har ändå svårt att tro att man kan matcha de mest sockrade nyteckningserbjudandena. Det går ju liksom inte att motivera affärsmässigt att gå back på en kund år efter år.
Har aldrig prutat utan betalat det försäkringen kostar.
Har inget intresse av att hålla på med prutande när jag ser att priset jag har står sig utmärkt i konkurrensen.
 
N Nalleman64 skrev:
Han på Folksam sade t.o.m. "LF kan vi aldrig matcha med dina förutsättningar".
Är väl så då att du har helt speciella förutsättningar, långt ifrån medelpunktens. IMHO enda tänkbara orsaken
 
N
Z Zodde skrev:
Är väl så då att du har helt speciella förutsättningar, långt ifrån medelpunktens. IMHO enda tänkbara orsaken
Boende på landsbygden i en mindre villa med 70 m2 boyta, vilket är klart mindre än snittet, samt två större uthusbyggnader och en Renault Clio (2016) med körsträcka upp till 1000 mil är det som försäkras.
 
N Nalleman64 skrev:
Boende på landsbygden i en mindre villa med 70 m2 boyta, vilket är klart mindre än snittet, samt två större uthusbyggnader och en Renault Clio (2016) med körsträcka upp till 1000 mil är det som försäkras.
OK, en mycket liten kund alltså. Möjligt konkurrenter till LF inte gidder.

Var det storleken Folksam menade ”med dina förutsättningar ”..?
 
N
Z Zodde skrev:
OK, en mycket liten kund alltså. Möjligt konkurrenter till LF inte gidder.

Var det storleken Folksam menade ”med dina förutsättningar ”..?
Jag vet inte vad han menade men han sade flera gånger att det var meningslöst att försöka matcha LF.
F.ö. bör ett seriöst försäkringsbolag visa även en "mycket liten kund" samma intresse.

Jag är mycket nöjd med LF. Har heller inte tagit med det faktum att vi flera år fått återbäring utbetald. Det ger LF extra plus i kanten.
 
C
N Nalleman64 skrev:
Har aldrig prutat utan betalat det försäkringen kostar.
Har inget intresse av att hålla på med prutande när jag ser att priset jag har står sig utmärkt i konkurrensen.
Ja, då är det ju bara att lyfta på hatten och gratulera till att du lyckats med det "omöjliga".
 
N
C cpalm skrev:
Ja, då är det ju bara att lyfta på hatten och gratulera till att du lyckats med det "omöjliga".
Snarare är det LF Östgöta som skall ha berömmet.

Kan även nämna att när jag körde Volvo fick Volvia komma med kostnadsförslag - dyrare än LF.
När jag bytte till Renault fick Renault försäkring samma chans - klart dyrare än LF.
 
N Nalleman64 skrev:
F.ö. bör ett seriöst försäkringsbolag visa även en "mycket liten kund" samma intresse.
Nej, så funkar inte marknadsekonomi. Har du x timmar/resurser till ditt förfogande som säljare/hantverkare så lägger du dessa där avkastningen förväntas bli störst.

Sker i alla branscher. Skitjobb eller skitkunder (man inte vill ha) prisar man sig bara ut av.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N
Z Zodde skrev:
Nej, så funkar inte marknadsekonomi. Har du x timmar/resurser till ditt förfogande som säljare/hantverkare så lägger du dessa där avkastningen förväntas bli störst.

Sker i alla branscher. Skitjobb eller skitkunder (man inte vill ha) prisar man sig bara ut av.
Kortsiktigt tänkande.

Jag måste ju ha varit en drömkund för LF som i 40 år betalat min premie och inte har kostat dem en krona i utbetalning för skada.

Fast så är det ju med de flesta försäkringar - man vill inte vara utan dem men behöver tack och lov sällan eller aldrig använda dem.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
C
N Nalleman64 skrev:
Snarare är det LF Östgöta som skall ha berömmet.
Ja, de kanske spelar i en klass för sig. Kanske kör det "gamla" upplägget med skadefria år?
 
N
C cpalm skrev:
Ja, de kanske spelar i en klass för sig. Kanske kör det "gamla" upplägget med skadefria år?
Det står inget om skadefria år i försäkringsbrevet men de kan ju mycket möjligt ha det registrerat i sina system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.