915 768 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men tur att det blev rätt iaf
. Hur högt behöver det vara för att de ska få ett bra uppvik? Avloppet till toaletten kommer bara upp typ 1,5-2cm över flytspacklingen. Men det går iofs att stoppa i ett rör och förlänga det 
GVK är rekommendationer för hur det bör vara. 30mm är nog minsta måttet som golvläggaren kan garantera att det blir bra resultat på, även om det avviker från GVKs rekommendation. Bara för att GVK säger 40/50/60 mm betyder det ju inte att det stämmer i alla lägen, det beror ju på hur flexibel den valda golvmattan är osv...
Blir nog bra det där, har själv lagt matta där det är betydligt tajtare än 40 mm med gott resultat (befintligt elementrör, kunden var inte sugen på att riva upp golv och allt)... Har funkat klockrent i många år nu, så fel är det ju inte rent funktionsmässigt iaf, även om det är fel enligt GVK.
Blir nog bra det där, har själv lagt matta där det är betydligt tajtare än 40 mm med gott resultat (befintligt elementrör, kunden var inte sugen på att riva upp golv och allt)... Har funkat klockrent i många år nu, så fel är det ju inte rent funktionsmässigt iaf, även om det är fel enligt GVK.
Röret till toalettstolen är en 90* graders sväng så därför gick det inte att få upp röret mer än vad det sticker upp, golvspånet tar emot. Men man borde kunna stoppa i en bit rör och bara förlänga det helt enkelt. Jag tror det löser sig. Nu sticker avloppet till handfatet upp en bra bit iaf
Idag har jag slipat det sista i badrummet.
Känns som framsteg
Nu har jag vart hemma i 7 veckor och måste åka iväg och jobba lite igen.
Detta projektet är det kortvecka Mån-Tors så jag kommer få lite gjort per vecka ändå.
Jag ska även på intervju på en firma här hemma på fredag så jag håller tummarna att jag kan börja jobba hemma och få mer tid att bygga på. Nästa helg blir det armeringsnät och börja lägga golvvärme. Ska även bila bort klinkern i hallen så vi får golvvärme där.
Känns som framsteg
Nu har jag vart hemma i 7 veckor och måste åka iväg och jobba lite igen.
Detta projektet är det kortvecka Mån-Tors så jag kommer få lite gjort per vecka ändå.
Jag ska även på intervju på en firma här hemma på fredag så jag håller tummarna att jag kan börja jobba hemma och få mer tid att bygga på. Nästa helg blir det armeringsnät och börja lägga golvvärme. Ska även bila bort klinkern i hallen så vi får golvvärme där.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu har jag fått offert från en av mattfirmorna.
Får den andra från den andra firman imorgon.
Kan någon ge lite input på vad ett rimligt pris är?
Det gäller ett badrum på 6,88m2 (234cm x 294cm), takhöjd 241,5cm utan flytspackel.
Golvet ska flytspacklas 25mm + fall mot golvbrunn.
Väggarna innehåller 3 st "schakt" och därför finns det 3 st ytterhörn
Ett av schakten är en snedvägg där det finns ett 250mm hål/rör för tvättnedkast.
Våtrumstapeten på väggarna skall vara Tarkett Aquarelle Brick Grey (2590 3072) med matchande board.
Våtrumsmattan på golvet skall vara Tarkett Aquarelle Dark Grey (2590 5132).
Väggarna kommer vara spacklade och slipade jämna, däremot kanske ytterhörnen behöver slipas till efter mattläggarens önskemål.
I vilken prisklass borde ett sånt här jobb ligga på?15- 20-30-40 000kr?
Hur lång tid kan det ta att lägga matta och golv om man bortser från spacklingen?
En skiss på badrummet:
Får den andra från den andra firman imorgon.
Kan någon ge lite input på vad ett rimligt pris är?
Det gäller ett badrum på 6,88m2 (234cm x 294cm), takhöjd 241,5cm utan flytspackel.
Golvet ska flytspacklas 25mm + fall mot golvbrunn.
Väggarna innehåller 3 st "schakt" och därför finns det 3 st ytterhörn
Ett av schakten är en snedvägg där det finns ett 250mm hål/rör för tvättnedkast.
Våtrumstapeten på väggarna skall vara Tarkett Aquarelle Brick Grey (2590 3072) med matchande board.
Våtrumsmattan på golvet skall vara Tarkett Aquarelle Dark Grey (2590 5132).
Väggarna kommer vara spacklade och slipade jämna, däremot kanske ytterhörnen behöver slipas till efter mattläggarens önskemål.
I vilken prisklass borde ett sånt här jobb ligga på?15- 20-30-40 000kr?
Hur lång tid kan det ta att lägga matta och golv om man bortser från spacklingen?
En skiss på badrummet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder