915 756 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Idag har det bara spacklats och slipats. Inget värt att fota. Fick kontakt med en mattläggare som ska komma på torsdag och titta och sen lämna en offert. Pratade även med en annan elfirma i stan så jag håller tummarna att jag kan börja jobba hemma snart 
Fortsättning av slipning och spackling.
Har även tätat genomföringen i taket som läckte. Tur var det för där var någon dl vatten som låg på ångspärren i taket vid rören.
Sen har jag även fixat skvallerrör från GV-skåpet
Har även tätat genomföringen i taket som läckte. Tur var det för där var någon dl vatten som låg på ångspärren i taket vid rören.
Sen har jag även fixat skvallerrör från GV-skåpet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har funderat ett tag på vad jag ska ha för bänkskiva i fönstret och på nischen vid tvättnedkastet. Jag hittade en kille på blocket som jobbade på ett ställe som sågar marmor/granit och han sålde spillbitar. Jag har köpt en bänkskiva till gäst-wc'n i källaren (ja helt fel prio) och funderar på om jag ska kontakta honom igen. Det knepiga är att det nte är en liksidig triangel som skivan behöver vara utan det är lite knepiga vinklar.
Nu har jag hittat en laminatskiva som matchar badrumsinredningen ganska bra.
Funderar på att köpa den (då kan jag måtta ut på en kartong och sen såga i exakt vinkel).
Badrumsinredningen ser ju ut såhär.
Och bänkskivan jag hittat ser ut såhär:
Det är ju inte samma färgton men tycker de är ganska lika.
Frågan är om det kommer skära sig? Bänkskivan är ju lite rödare än allt det andra grå i badrummet.
Edit.
Finns även den här.
Inte samma "träslag" men passar bättre in färgmässigt
Nu har jag hittat en laminatskiva som matchar badrumsinredningen ganska bra.
Funderar på att köpa den (då kan jag måtta ut på en kartong och sen såga i exakt vinkel).
Badrumsinredningen ser ju ut såhär.
Logga in
Skapa konto
Och bänkskivan jag hittat ser ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är ju inte samma färgton men tycker de är ganska lika.
Frågan är om det kommer skära sig? Bänkskivan är ju lite rödare än allt det andra grå i badrummet.
Edit.
Finns även den här.
Inte samma "träslag" men passar bättre in färgmässigt
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Svårt att säga utifrån bilderna om det kommer skära sig eller ej. Jag tror dock att det kommer se konstigt ut. De är så pass lika att det kommer uppfattas som ett misslyckat försök att matcha exakt. Välj något som kontrasterar ordentligt istället.
Kommer laminatskivan att vara belyst? Ligger den i skugga så har färgerna en tendens att upplevas mer neutrala. Men nog kommer man att se skillnad (om bilderna är rättvisa), om man kollar noga. Sen beror det ju på hur långt det är mellan badrumsinredningen och skivan också, är det på olika sidor av rummet så är det troligtvis tillräckligt likt för att man inte ska tänka på det.
Tanke 2:
Kan du inte köpa en fyrkantig bit och yxa till den själv då? Antar att åtminstone två vinklar är någorlunda raka?
Tanke 2:
Kan du inte köpa en fyrkantig bit och yxa till den själv då? Antar att åtminstone två vinklar är någorlunda raka?
Redigerat:
När jag tittar på bilderna mer nu så ser det ut som det kommer skära sig. Den sista skivan passar bättre men den har inte riktigt samma mönster. En vanlig stenskiva är ju neutral men samtidigt väldigt tråkig. Får se hur det blir... 
Ja den biten i fönstret kommer vara belyst med två små spottar i fönstersmygenoas skrev:Kommer laminatskivan att vara belyst? Ligger den i skugga så har färgerna en tendens att upplevas mer neutrala. Men nog kommer man att se skillnad (om bilderna är rättvisa), om man kollar noga. Sen beror det ju på hur långt det är mellan badrumsinredningen och skivan också, är det på olika sidor av rummet så är det troligtvis tillräckligt likt för att man inte ska tänka på det.
Tanke 2:
Badrumsmöblerna är i direkt kontakt med fönstret
Idag var projektledaren från golvfirman här och tittade för att kunna lämna en offert.
Han sa bland annat: -Vad kul och se hemmafixande som är gjort efter konstens alla regler.
Så det känns bra. De enda han hade åsikter om var att avloppet till handfatet kom ut för nära väggen.
Så de blev en sväng till biltema för att köpa en 45* böj och flytta ut det.
Han sa även att de kommer slipa väggarna efter mattläggarens önskemål så jag behövde inte vara så noga.
Efter det blev det lite mer slipande, tröttnade väldigt snabbt och bestämde mig för att byt dörrkarmen istället.
Den har suttit för lågt innan och skrapade i parkettgolvet och nu när vi ska flytspackla så måste den upp mer.
Jag höjde den 21mm. Lagom för badrummet och ca 5mm över parkettgolvet.
Avloppet ska tydligen komma upp minst 30mm från väggen och en bit ovanför avjämningsmassan så man får till ett bra uppvik med mattan
Har även funderat på bänkskivorna och tror det lutar åt den sista.
Det är inte samma träslag med färgen passar bra in i badrummet.
Vi får se när mattan är lagd vad som kommer passa.
För övrigt rekommenderade mattläggaren att söka jobb hos dem då de har en egen elektriker men behöver en till.
Vi får se, inget är omöjligt
Han sa bland annat: -Vad kul och se hemmafixande som är gjort efter konstens alla regler.
Så det känns bra. De enda han hade åsikter om var att avloppet till handfatet kom ut för nära väggen.
Så de blev en sväng till biltema för att köpa en 45* böj och flytta ut det.
Han sa även att de kommer slipa väggarna efter mattläggarens önskemål så jag behövde inte vara så noga.
Efter det blev det lite mer slipande, tröttnade väldigt snabbt och bestämde mig för att byt dörrkarmen istället.
Den har suttit för lågt innan och skrapade i parkettgolvet och nu när vi ska flytspackla så måste den upp mer.
Jag höjde den 21mm. Lagom för badrummet och ca 5mm över parkettgolvet.
Logga in
Skapa konto
Avloppet ska tydligen komma upp minst 30mm från väggen och en bit ovanför avjämningsmassan så man får till ett bra uppvik med mattan
Logga in
Skapa konto
Har även funderat på bänkskivorna och tror det lutar åt den sista.
Det är inte samma träslag med färgen passar bra in i badrummet.
Vi får se när mattan är lagd vad som kommer passa.
För övrigt rekommenderade mattläggaren att söka jobb hos dem då de har en egen elektriker men behöver en till.
Vi får se, inget är omöjligt
Du menar väl 60? Det ser iofs ut som att du har det i alla fall!Ramnemark skrev:
https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar