Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Priset på offerterna skiljer sig knappt så priset är väll okej.
Men här är beskrivningen i den ena offerten:

Golvet armeras och primas.
Golvet flytspacklas med ingående flytspackel om 220 kg + eller – kg justeras med 15 :- kg
Golvet läggs med plast matta fritt val Tarkett/Forboforshaga med 10 cm uppvik på vägg.
Väggarna kläs med plastmatt H-metoden med bård fritt val Tarkett/Forboforshaga.
Silicon dras i takvinkelen.

Följande ingår i totalpriset ovan: Arbetskostnad, samordning, byggmaterial, Plastmatta, fästmaterial, ställkostnad avs. servicebil

Eventuella tilläggsarbeten debiteras med 595:- / timme efter genomgång med kund

Följande tillkommer och debiteras separat: El och rörmaterial, erforderliga kopplingar packningar ev. avstängare

Jag tycker det verkar lite lite med 220 kg spackel.
Räknar man efter Kiiltos Golvvärmespackel så går det 1,7kg per mm och m2.
Då blir det 292 kg för bara 25mm, sen ska fallet dit med så det blir ett par mm till på delar av golvet.
Sen är golvet redan armerat så det behöver dem inte göra.

Någon som tycker något ser konstigt ut?

Börjar bli tid att tacka ja till någon av offerterna då de hade ca 6-8v innan de har tid med jobbet.

Har du mätt ut och markerat för fallet? Vissa firmor kräver det om dom ska flyta med fall.

Blir det 25mm vid brunnen? Isåfall blir det ju minst 37mm direkt utanför fallet och sen xmm/m

Eftersom det nämns armering i offerten, har dom justerat priset för att du redan har armerat? Annars är det ju dumt om du betalar för något som du redan gjort. Håller för övrigt med om mängden spackel, det lät rätt lite. Men beror kanske på vilket spackel man använder...

Är firman införstådd i att du vill ha 25mm spackel vid lägsta punkten? Annars är det ju en annan sak, om dom räknar med att 25mm är högsta punkten...

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Har du mätt ut och markerat för fallet? Vissa firmor kräver det om dom ska flyta med fall.
Jag tar ju in en firma för att få fallet rätt, då kan det ju inte vara upp till mig att ta reda på hur faller ska vara?

nino skrev:
Blir det 25mm vid brunnen? Isåfall blir det ju minst 37mm direkt utanför fallet och sen xmm/m
Golvvärmen ska flytas in i 25mm, jag vet inte om man kan lösa det på något annat sätt än att flyta 25 över hela och sen högre för fallet? Jag vill ju ha ljummet golv där jag duschar så man inte står och fryser

oas skrev:
Eftersom det nämns armering i offerten, har dom justerat priset för att du redan har armerat? Annars är det ju dumt om du betalar för något som du redan gjort. Håller för övrigt med om mängden spackel, det lät rätt lite. Men beror kanske på vilket spackel man använder...

Är firman införstådd i att du vill ha 25mm spackel vid lägsta punkten? Annars är det ju en annan sak, om dom räknar med att 25mm är högsta punkten...
Nej det är inte justerat än, fick offerten i lördags så han svarar nog igen. Han har nog glömt vad vi pratade om för jag sa att det skulle armeras och golvvärme på golvet.

Jag ger påtalat förra gånger att hela golvet ska flytas 25mm, sen om han fått med det eller inte...

Vilket flytspackel använder du? Många gånger är de ju så att 25mm kan vara rekommenderad tjocklek. Men minsta tillåtna 17mm tex. Ofta flyttar man allt utom de 50-70cm närmast brunnen på ca 25mm (i detta fallet) och skippar då som sagt helt runt brunnen.

Så skrapar man fram ett bra fall i rummet mot golvbrunnen. För att sedan handspackla runt själva brunnen. Så just där brukar de bli lite tunnare med spackel. Och man skall ju således inte lägga slingan ända in på brunnen.

Har svårt att tro att de kommer bli 25mm över slingan på de grundaste stället. Låter tjockt.

Vad firman använder för spackel vet jag inte, men i hallen använder jag Kiilto Rot & Värmegolvspackel, där kan man flyta upp till 50mm. Och vad gäller golvvärmen så ska det spacklas totalt 25mm, inte 25mm över värmeslingan. Hur kallt blir golvet om man inte har slingor runt brunnen? Det är ju där man vill att det ska vara varmt på golvet. Vad gäller offerten står det tydligt offerförfrågan att golvet ska flytas 25mm + fall. Alltså ska allt flytas minst 25mm

Redigerat:
Skadar inte att dubbelkolla om det inte står något om fall i deras offert, bara ett tips, ibland kan dubbla kondomer löna sig

Jonatan79 skrev:
Skadar inte att dubbelkolla om det inte står något om fall i deras offert, bara ett tips, ibland kan dubbla kondomer löna sig
Jag ska kolla med han om det. Han var här på hembesök och vi gick igenom allt. Det står väll i GVK om hur fallet ska vara? Företaget tar ju ansvar för att utföra det korrekt....

Det rinner varmvatten runt brunnsöppningen under tiden ni duschar och därmed är inte behovet att ha värmeslinga precis vid brunnsöppningen så viktigt. Hur det än görs med värmeslingan blir aldrig själva brunnslocket varmt om det är rostfritt och inget varmvatten rinner på golvet.

Nu var det kakel innan men då var det iskallt att gå in i duschen. Man har ju golvvärme för att det ska vara varmt om fötterna. Brunnen behöver jag inte värma upp men golvet i duschen får vara varmt.

Gissningsvis kan ni ha slingan inom 15cm från själva brunnen utan problem. Så värme kommer finnas. Inga problem. Dock är de vanligt att folk lägger slingan ända inpå. Vilket inte är nödvändigt alls.

Men de exakta avståndet vet garanterat gubbarna som kommer å flytar :)

Du lägger slingan själv antar jag?

Ja jag lägger slingan själv. Brunnen är 60cm från ena väggen och 40cm från den andra så då kan slangen gå ett varv på sidan om den då. Jag ska nog bestämma vilken firma det blir och sen snacka med dem innan jag lägger ut slingan. Jag ska ändå bila upp kaklet i hallen och lägga armering där innan slingan ska ut, det blir nästa helg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.