915 756 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Idag har jag och snickare-Emil flyttat fönstret.
Kanske inte den bästa dagen då termometern visade -13 vilket inte tillhör vanligheterna.
Men det gick bra och det känns redan som fönstret alltid suttit där.
Det är lite panel kvar att sätta tillbaka på utsidan men annars så.
Nu kan jag börja sätta tillbaka isoleringen och börja klä väggarna.
Hoppas ventilationsprylarna kommer imorgon så golvet kan bli klart med
Anledningen till att dt blev en OSB bit är att fasaden ska bytas till sommaren och då ska asfaboarden bort, kändes inte som det var lönt att slakta en skiva för detta lilla.
Kanske inte den bästa dagen då termometern visade -13 vilket inte tillhör vanligheterna.
Men det gick bra och det känns redan som fönstret alltid suttit där.
Det är lite panel kvar att sätta tillbaka på utsidan men annars så.
Nu kan jag börja sätta tillbaka isoleringen och börja klä väggarna.
Hoppas ventilationsprylarna kommer imorgon så golvet kan bli klart med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till att dt blev en OSB bit är att fasaden ska bytas till sommaren och då ska asfaboarden bort, kändes inte som det var lönt att slakta en skiva för detta lilla.
Logga in
Skapa konto
Ja idag kom t-röret så jag kunde fortsätta på tvättnedkastet.
Jag har även spikat tillbaka panelen på utsidan.
Den ska som sagt bytas till sommaren så det blev inte super snyggt.
Och tvättnedkastet. Jag fogskummar schaktet för att det inte ska eka eller låta en massa via röret
Jag har även spikat tillbaka panelen på utsidan.
Den ska som sagt bytas till sommaren så det blev inte super snyggt.
Logga in
Skapa konto
Och tvättnedkastet. Jag fogskummar schaktet för att det inte ska eka eller låta en massa via röret
Logga in
Skapa konto
Är livrädd för fogskum, kostade mig frisyren en gång!
Skulle flytspackla i hallen, tätade alla springor med fogskum. Skulle luta mig framåt för att se om det var tätt. Lyckades smeta håret mot pipen på fogskumtuben, hade läckt ut en rejäl korv. Drog fingrarna genom håret. Frun skrattade rått men hjärtligt när hon rakade bort mitt hår efter att skummet stelnat.
Skulle flytspackla i hallen, tätade alla springor med fogskum. Skulle luta mig framåt för att se om det var tätt. Lyckades smeta håret mot pipen på fogskumtuben, hade läckt ut en rejäl korv. Drog fingrarna genom håret. Frun skrattade rått men hjärtligt när hon rakade bort mitt hår efter att skummet stelnat.
Ljudisolerar fogskum bätte än polyuretan (som jag trodde ger ganska dålig ljudisolering, i alla fall om det är slutna celler)? Funderade du på att använda mineralull istället (min syrra skall också bygga ett tvättnedkast så jag försöker lära mig så mycket som möjligt och jag har fått flera toppentips från dig, inte minst idéen med t-rör för själva nedkastningshålet)?
Ingen riktig aning. Jag ville mest ha den "massiv". Jag har ingen fakta om detta utan gjorde bara så jag tänkte blev bäst. Dessutom sitter ju röret helt fast om det är ingjutet i fogskum 
Edit.
Avsticket på T-röret (250mm) bygger 8cm ut ifrån röret. Den 90-gradiga böjen jag hade först byggde 15cm. Så jag sparade lite utrymme med den
Edit.
Avsticket på T-röret (250mm) bygger 8cm ut ifrån röret. Den 90-gradiga böjen jag hade först byggde 15cm. Så jag sparade lite utrymme med den
Redigerat:
Jag kan även ge lite tips när man kapar ventilationsrör. Jag försökte först med tigersågen men det blev inget bra och stickor som var långa och vassa. Har man inte tillgång till en sån maskin som ventilationarna kapar sina rör med så kan jag rekommendera sticksågen. Sen tog jag slipmusen och slipade bort alla stickor och flisor. Blev ganska bra 
Du kunde även skippat T-röret och haft öppningen rakt upp. Så har vi det hemma med en lucka i "hyllan" bakom toaletten. Röret mynnar nere i tvättstugan i ett skåp. Öppnar man skåpsdörren när någon är i toan så får det prata väldigt högt för att det skall höras ner. Och då har vi ändå ett PVC rör med diameter 320 mmm tror jag att det var. Kommer inte riktigt ihåg då det är 19 år sedan montage.....Ramnemark skrev:
Vi ville ha en lucka i väggen så det blev kanon med ett t-rör. Vi ska ha en bänkskiva ovanpå så det blir en liten avställningsyta. Va bra att det inte hörs så mycket emellan. Vi har inte testat än eftersom det dammar så mycket så jag har ett ändock på där nere 
Ja idag har det hänt grejer.
Fört fick jag skotta hela garageuppfarten då det snöat 12-13cm inatt.
Efter det skummade jag färdigt tvättnedkastet (man får ta det i omgångar annars härdar inte fogskummet).
Efter det sågade jag ner ventilationsröret från duschen och flyttade det närmare väggen.
När det var klart satte jag dit en golvspån-skiva. Skönt de ska bli med golv igen
Edit.
Såhär såg det ut på vinden. Är det kondens eller takhuven som läcker?
Det får vi ta till sommaren iallafall
Fört fick jag skotta hela garageuppfarten då det snöat 12-13cm inatt.
Efter det skummade jag färdigt tvättnedkastet (man får ta det i omgångar annars härdar inte fogskummet).
Efter det sågade jag ner ventilationsröret från duschen och flyttade det närmare väggen.
När det var klart satte jag dit en golvspån-skiva. Skönt de ska bli med golv igen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Edit.
Såhär såg det ut på vinden. Är det kondens eller takhuven som läcker?
Det får vi ta till sommaren iallafall
Logga in
Skapa konto
Redigerat: