915 771 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja då var det dags att ge sig på sommarens projekt.
Fasaden är ganska sliten på huset, sprucken/delvis rutten panel och gräslig färg.
Först tänkte jag bara byta panelen. Men när man ändå håller på så är det inte så stor mer-kostnad att lägga till lite isolering. Planen var egentligen att göra det nästa sommar men eftersom jag ändå skulle byta fönster på södersidan så var det lika bra att ta den väggen nu, för att slippa flytta ut fönstren nästa år.
Tanken är då att plocka bort panel, vindpapp och asfaboard och skruva på stående 95mm reglar och sedan liggande 45mm för att bryta ev. köldbrygga. Sedan utegips, 25mm läkt/luftspalt och sedan panel.
Befintlig isolering är 120mm så totalt blir det 260mm nu.
Altanen och räcket är helt slut med, men vi ska bygga uterum sommaren 2017 så den får stå ut 2 år till. Då kommer vi bygga en till takstol för att få ut taket i samma bredd som altanen. Därför kommer jag inte byta panel i "trekanten" som blir ovanför altanen för ens uterumsprojektet är klart
Fönster och altandörrar blir SP Balans i Antracitgrå (Ral 7016)
Färgen på huset kommer bli ljusgrått (S2000-N) och mörkgråa knutar/takfot (Ral 7016)
Innan rivning
Fasaden är ganska sliten på huset, sprucken/delvis rutten panel och gräslig färg.
Först tänkte jag bara byta panelen. Men när man ändå håller på så är det inte så stor mer-kostnad att lägga till lite isolering. Planen var egentligen att göra det nästa sommar men eftersom jag ändå skulle byta fönster på södersidan så var det lika bra att ta den väggen nu, för att slippa flytta ut fönstren nästa år.
Tanken är då att plocka bort panel, vindpapp och asfaboard och skruva på stående 95mm reglar och sedan liggande 45mm för att bryta ev. köldbrygga. Sedan utegips, 25mm läkt/luftspalt och sedan panel.
Befintlig isolering är 120mm så totalt blir det 260mm nu.
Altanen och räcket är helt slut med, men vi ska bygga uterum sommaren 2017 så den får stå ut 2 år till. Då kommer vi bygga en till takstol för att få ut taket i samma bredd som altanen. Därför kommer jag inte byta panel i "trekanten" som blir ovanför altanen för ens uterumsprojektet är klart
Fönster och altandörrar blir SP Balans i Antracitgrå (Ral 7016)
Färgen på huset kommer bli ljusgrått (S2000-N) och mörkgråa knutar/takfot (Ral 7016)
Innan rivning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Håller med. Jag köpte en för att dra ner riktiga monster på typ 6-180, men upptäckte sedan charmen att dra i även 5-70 med dem. Lyssnar ju ändå på musik via hörselskydden .. =)johel572 skrev:
Produkter som diskuteras: "hörselskydden"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Efter ett par timmar med kofoten 
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tyckte det var lite konstigt men så kanske man gjorde förr.
Där fanns ingen luftspalt utan det var isolerat utanpå asfaboarden och sedan vindpapp, sen panel direkt på. Isoleringen såg inte så fräsch ut så den slängdes. Gött att brottas med isolering på årets ända varma vecka (32 grader) :x
Där fanns ingen luftspalt utan det var isolerat utanpå asfaboarden och sedan vindpapp, sen panel direkt på. Isoleringen såg inte så fräsch ut så den slängdes. Gött att brottas med isolering på årets ända varma vecka (32 grader) :x
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Eftersom fönstren var fästa i spikläkten fick jag såga bort en sida i taget och sätta dit den nya 95an
Jag limmade en smal sträng med Tec 7 och skruvade med 6x140mm skruvar ca. cc 50.
Jag limmade en smal sträng med Tec 7 och skruvade med 6x140mm skruvar ca. cc 50.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Och fönstren utsågade och fast spikade i de nya reglarna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Skulle du inte byta fönster också eller har jag missat något? Kommer golvbjälkarna till altanen vara kvar? De ser ut att gå in i väggen?
Liggande 45:a, luftspalt och panel bygger väl typ 90mm till.
Liggande 45:a, luftspalt och panel bygger väl typ 90mm till.