915 771 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Jag röstar på alternativ två, Vitlutad+Gråbetsad+utspätt med vatten/oljad.
Men lägger samtidigt in en brasklapp om att det är extremt svårt att avgöra på en bild tagen i helt andra förhållanden.
Bäst kanske är att fästa upp bitarna "där de ska sitta" så att säga, och känna efter en tid så ni hinner se hur det ser ut på plats under olika ljusförhållanden.
Men lägger samtidigt in en brasklapp om att det är extremt svårt att avgöra på en bild tagen i helt andra förhållanden.
Bäst kanske är att fästa upp bitarna "där de ska sitta" så att säga, och känna efter en tid så ni hinner se hur det ser ut på plats under olika ljusförhållanden.
Det blir svårt eftersom jag ska behandla takstolarna innan jag spikar upp taket. Så det går nästan inte att se dem i rätt ljus mot rätt bakgrund. Min fru tycker med om alternativ två och det är nog för att man ser träfärgen igenom 
Alla har sin tjusning hehe, inte mycket till hjälp kanske..
Men det beror lite på looken ni är ute efter, alternativ ett är ju ett mer "trärent" utseende.. alternativ 2 är trevligt på det viset att det syns lite mer igenom, men samtidigt så blir färgen inte grå.. den skimrar ju lite mot bruna hållet (troligen för att det trärena syns lite igenom färgen..). De tre sista alternativen är ju mer klara "gråaktiga"..
Så.. vad är det ni vill ha, grått? naturligt?
Innan ni väljer alternativ två, se till att stå ute med plankan i sol..vs regn och se hur färgen ter sig mot allt annat.. och om den passar er.. är ju tråkigt om den skimrar för mycket mot det bruna hållet, OM ni nu är ute efter det lite mer gråa.

Men det beror lite på looken ni är ute efter, alternativ ett är ju ett mer "trärent" utseende.. alternativ 2 är trevligt på det viset att det syns lite mer igenom, men samtidigt så blir färgen inte grå.. den skimrar ju lite mot bruna hållet (troligen för att det trärena syns lite igenom färgen..). De tre sista alternativen är ju mer klara "gråaktiga"..
Så.. vad är det ni vill ha, grått? naturligt?
Innan ni väljer alternativ två, se till att stå ute med plankan i sol..vs regn och se hur färgen ter sig mot allt annat.. och om den passar er.. är ju tråkigt om den skimrar för mycket mot det bruna hållet, OM ni nu är ute efter det lite mer gråa.
Jag tycker alternativ 2. Dock svårt att sätta in i sammanhanget utifrån dina bilder på uterummet osv.
"2:an" ger liv och värme till rummet och är det man vill uppfylla skulle jag köra på det. De mer grå, alt.4 & 5, kanske passar in bättre med möblemang etc.
"2:an" ger liv och värme till rummet och är det man vill uppfylla skulle jag köra på det. De mer grå, alt.4 & 5, kanske passar in bättre med möblemang etc.
Det kommer absolut bli grått där inne, så det kanske livar upp det med 2an.
Det kommer vara ljusgrå väggar, samma som fasad.
Antracitgrå foder runt fönstren, samma som fasad.
Golv kommer vara grå ek, rustikt
Innertak kommer vara vitt spontat
Bordet rustikt/industri
Det kommer vara ljusgrå väggar, samma som fasad.
Antracitgrå foder runt fönstren, samma som fasad.
Golv kommer vara grå ek, rustikt
Innertak kommer vara vitt spontat
Bordet rustikt/industri
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· stockholms län
· 271 inlägg
Vitlutad+Gråbetsad+utspätt med vatten/oljad
Skall bygga garderob på liknande sätt men skall sätta garderoberna åt ett håll. Satte EU reglarna med den smala sidan utåt för att bygga så lite som möjligt. Funderar på 28x70 reglar plus gips. Då bygger jag ju 28 plus gipset. Är det så du gjort?Ramnemark skrev:
Japp, men se till att väggen är bärandeL Lewdis skrev:
Jag använde 34x70 reglar men det är ju samma princip
Om du ska ha el i väggen så tänk på att dosorna bygger 45mm
Tack för hjälpen. Ingen bärande vägg och ingen el är det tänkt. Om man fäster garderoberna från andra sidan borde det bli superstabiltRamnemark skrev:
Jag limmade/skruvade fast garderoberna i golvet/väggen först, sen lim/skruvade jag fast reglarna i garderoben.L Lewdis skrev:
Väggen är stabil men huset hade satt sig lite och jag stämpade inte upp när jag byggde om den väggen så takstolen har satt sig 2 cm
Efter nästan 2 månaders sjukdom så har det äntligen tagit fart igen. Dagisbaciller är tuffa
.
Idag har jag isolerat mer än halva taket, imorgon blir det nog klart. Ska bli skönt att få det isolerat och tätt = dammfritt
En till lampa från Kina har hittat hem och imorgon ska vise hur pass säker den är
Idag har jag isolerat mer än halva taket, imorgon blir det nog klart. Ska bli skönt att få det isolerat och tätt = dammfritt
En till lampa från Kina har hittat hem och imorgon ska vise hur pass säker den är