915 763 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du får fälla in högtalarna och kablarna så syns det inteSnigla skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det går att rikta projektorn snett mot duken och ändå få en korrekt bild.AndersMalmgren skrev:
Det kallas restitution, och finns väl inbyggt som funktion i alla kvalitetsprojektorer?
För övrigt skall man inte låta det bästa bli det godas fiende.
Då hamnar man lätt i den sitsen att det "aldrig" blir färdigt
Renoverare
· Stockholm
· 20 328 inlägg
Lensshift, sitter i nästan alla projektorer idag värd namnet. Min har tex 80% vertikal lens shift, men även på en dyrare projektor som denna så är optiken inte perfekt i linsens ytterkanter mao förlorar du bildkvalitet om du lenshiftar så mycket det går.KnockOnWood skrev:
edit: Låt oss ignorera bildkvaliten och använda hela spannet, men min duk med en bredd på 2300 vid 16/9 och 80% en shift på ca en meter. Sätter du projektorn på 3 meter som är min takhöjd hamnar centrum på bilden 2 meter mao, du kommer få nackspärr (samt att 20% av bilden hamnar i taket)
Redigerat:
Nä det ska jag nog inte ha, men jagillar det stuket hehe..KnockOnWood skrev:
Men däremot så är platsen begränsad, har en kakelugn där duken ska vara.. Och öppet till nock..sånär som en loftgång.. Funderar på att "gömma" en duk vid en takbjälke..men det är eg fel avstånd..så jag får tänka lite till!
Ramnemark skrev:
Har svarta pianoblanka högtalare.. Syns knappt
Man vill INTE göra onödiga ingrepp i dessa gamla väggar..petar man i ett hål har man snart halva väggen nere :/ har inte vågat sätta upp nån tavla än ens..men nu har vi börjat fatta hur materialet funkar! Men vågAr inte fälla in nått än hehe (tacka vet jag vårt sjuttiotalshus..de väggarna gick o göra vad man ville med)
Nästa projekt gjorde jag medans jag väntade på att köksluckorna skulle tillverkas.
Vi hade en pytteliten altan på baksidan av garaget som mest användes som soptipp.
Runt altanen var där buskar som växte ända intill fasaden på garaget och säkert hjälpt till med förruttnelsen av fasaden.
Bakom altanen var där en liten "gräsplätt" som gräset knappt orkade växa på.
Jag ville ha en lite större altan, mest för att få bort allt som växer mot garaget och sen en plats att sola på dessutom.
Så jag bestämde mig för att bygga en 30m2 altan
Har tyvärr ingen bild innan jag rev men såhär såg det ut när trallen var borttagen och buskarna nersågade
Vi hade en pytteliten altan på baksidan av garaget som mest användes som soptipp.
Runt altanen var där buskar som växte ända intill fasaden på garaget och säkert hjälpt till med förruttnelsen av fasaden.
Bakom altanen var där en liten "gräsplätt" som gräset knappt orkade växa på.
Jag ville ha en lite större altan, mest för att få bort allt som växer mot garaget och sen en plats att sola på dessutom.
Så jag bestämde mig för att bygga en 30m2 altan
Har tyvärr ingen bild innan jag rev men såhär såg det ut när trallen var borttagen och buskarna nersågade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag ville ha altanen i samma höjd som stengången intill så blev det till att gräva.
Tyvärr går det inte att få in en minigrävare på denna delen av tomten annars hade jag hyrt en.
Nu i efterhand så hade jag hyrt in någon billig arbetskraft för att handgräva allt detta. Det tog tid, var tungt som f*n och var mycket mer jobb än vad jag trodde. Som tur hjälpte svärfar (68år) till och vi grävde upp ca 8 ton matjord.
Tyvärr går det inte att få in en minigrävare på denna delen av tomten annars hade jag hyrt en.
Nu i efterhand så hade jag hyrt in någon billig arbetskraft för att handgräva allt detta. Det tog tid, var tungt som f*n och var mycket mer jobb än vad jag trodde. Som tur hjälpte svärfar (68år) till och vi grävde upp ca 8 ton matjord.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och vips så var allt borta.
Tyvärr gick det inte lika snabbt i verkligheten som det gör här i tråden. Vi grävde i 5-6 timmar om dagen i 4 dagar innan allt var borta.
Tyvärr gick det inte lika snabbt i verkligheten som det gör här i tråden. Vi grävde i 5-6 timmar om dagen i 4 dagar innan allt var borta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och sen dags att skruva trall
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och detta blev resultatet.
Spottarna heter Brilliant Cosa 15 "Dotlight" och styrs av skymningsreläet som styr resten av utebelysningen
Altanen stod färdig i mitten av November så det var bara att lägga sig och lapa sol direkt :screwy:
Spottarna heter Brilliant Cosa 15 "Dotlight" och styrs av skymningsreläet som styr resten av utebelysningen
Altanen stod färdig i mitten av November så det var bara att lägga sig och lapa sol direkt :screwy:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inte så tokigt 
Om man känner att man måste ha trägolv under sig för att sola
Fast denna "sommar" känns det mest som att man borde bygga glastak över hela tomten.
Om man känner att man måste ha trägolv under sig för att sola
Fast denna "sommar" känns det mest som att man borde bygga glastak över hela tomten.
Ja precis. Ska jag vara ärlig så byggde jag mest altanen för att få bort det som var bakom garaget.
Frugan gillar altanen däremot. Hon har köpt en fin "Lounge Grupp" som man nu kan sitta i om man vill
Det blir dessutom lite lättare att byta panelen nu när man har något plant och stabilt att stå på
Frugan gillar altanen däremot. Hon har köpt en fin "Lounge Grupp" som man nu kan sitta i om man vill
Det blir dessutom lite lättare att byta panelen nu när man har något plant och stabilt att stå på
Snigla, bygg in all elektronik i ett automatventilerat skåp. Det går att anpassa i stort sett vilket som helst. Jag har byggt ett par stycken. Tex detta:Snigla skrev:
Logga in
Skapa konto
Det är en gammal bild, och skåpet sitter numera i ett hus och är moddat så att all el sitter monterad under och inte syns (eller alstrar mer värme i skåpet).