Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snigla skrev:
..och jag har problemet att försöka få till ett biorum "osynligt" i ett skånskt 1800-talshus..(teknik ska inte synas i så gamla hus ju.. Det föll direkt på mina högtalare haha..men har dolt sladdarna och letar tv-skåp för fullt!)..

Funderar oxå på lösning av projektorduk tex.. Pust :)
Du får fälla in högtalarna och kablarna så syns det inte :)

• Gilla
Mackansan
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Projektorer med bra bild är dock inga små tingestar, och om man har lite takhöjd som tex vi har så kan inte projektorn sitta i taket då bilden kommer för högt upp. Bara lite tips
Det går att rikta projektorn snett mot duken och ändå få en korrekt bild.
Det kallas restitution, och finns väl inbyggt som funktion i alla kvalitetsprojektorer?

För övrigt skall man inte låta det bästa bli det godas fiende.
Då hamnar man lätt i den sitsen att det "aldrig" blir färdigt ;)

KnockOnWood skrev:
Det går att rikta projektorn snett mot duken och ändå få en korrekt bild.
Det kallas restitution, och finns väl inbyggt som funktion i alla kvalitetsprojektorer?

För övrigt skall man inte låta det bästa bli det godas fiende.
Då hamnar man lätt i den sitsen att det "aldrig" blir färdigt ;)
Lensshift, sitter i nästan alla projektorer idag värd namnet. Min har tex 80% vertikal lens shift, men även på en dyrare projektor som denna så är optiken inte perfekt i linsens ytterkanter mao förlorar du bildkvalitet om du lenshiftar så mycket det går.

edit: Låt oss ignorera bildkvaliten och använda hela spannet, men min duk med en bredd på 2300 vid 16/9 och 80% en shift på ca en meter. Sätter du projektorn på 3 meter som är min takhöjd hamnar centrum på bilden 2 meter mao, du kommer få nackspärr (samt att 20% av bilden hamnar i taket)

Redigerat:
  • Gilla
kalev
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
En projektor uppe under taket och en vitmålad vägg mittemot så är väl dina problem lösta Snigla?

Bara för att du bor i Skåne behöver du väl inte ha korsvirkesväggar inne, som Ramnemark :)
Nä det ska jag nog inte ha, men jagillar det stuket hehe..

Men däremot så är platsen begränsad, har en kakelugn där duken ska vara.. Och öppet till nock..sånär som en loftgång.. Funderar på att "gömma" en duk vid en takbjälke..men det är eg fel avstånd..så jag får tänka lite till! :)

Ramnemark skrev:
Du får fälla in högtalarna och kablarna så syns det inte :)

Har svarta pianoblanka högtalare.. Syns knappt :o :rolleyes:
Man vill INTE göra onödiga ingrepp i dessa gamla väggar..petar man i ett hål har man snart halva väggen nere :/ har inte vågat sätta upp nån tavla än ens..men nu har vi börjat fatta hur materialet funkar! Men vågAr inte fälla in nått än hehe (tacka vet jag vårt sjuttiotalshus..de väggarna gick o göra vad man ville med)

Nästa projekt gjorde jag medans jag väntade på att köksluckorna skulle tillverkas.

Vi hade en pytteliten altan på baksidan av garaget som mest användes som soptipp.
Runt altanen var där buskar som växte ända intill fasaden på garaget och säkert hjälpt till med förruttnelsen av fasaden.
Bakom altanen var där en liten "gräsplätt" som gräset knappt orkade växa på.
Jag ville ha en lite större altan, mest för att få bort allt som växer mot garaget och sen en plats att sola på dessutom.

Så jag bestämde mig för att bygga en 30m2 altan

Har tyvärr ingen bild innan jag rev men såhär såg det ut när trallen var borttagen och buskarna nersågade
IMG_1101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• IMG_0335.jpg
    Skapa konto
Eftersom jag ville ha altanen i samma höjd som stengången intill så blev det till att gräva.

Tyvärr går det inte att få in en minigrävare på denna delen av tomten annars hade jag hyrt en.
Nu i efterhand så hade jag hyrt in någon billig arbetskraft för att handgräva allt detta. Det tog tid, var tungt som f*n och var mycket mer jobb än vad jag trodde. Som tur hjälpte svärfar (68år) till och vi grävde upp ca 8 ton matjord.

IMG_1102.jpg
Skapa konto

IMG_1103.jpg
Skapa konto

IMG_1106.jpg
Skapa konto

IMG_1107.jpg
Skapa konto

• Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Och vips så var allt borta.
Tyvärr gick det inte lika snabbt i verkligheten som det gör här i tråden. Vi grävde i 5-6 timmar om dagen i 4 dagar innan allt var borta.

IMG_1109.jpg
Skapa konto

IMG_1112.jpg
Skapa konto

IMG_1113.jpg
Skapa konto

Efter allt var i lod så blev det bärlinor/reglar på plats.

IMG_1116.jpg
Skapa konto

IMG_1118.jpg
Skapa konto

Och sen dags att skruva trall

IMG_1121.jpg
Skapa konto

IMG_1122.jpg
Skapa konto

IMG_1125.jpg
Skapa konto

IMG_1135.jpg
Skapa konto

• Gilla
johamn
  • Laddar…
Och detta blev resultatet.
Spottarna heter Brilliant Cosa 15 "Dotlight" och styrs av skymningsreläet som styr resten av utebelysningen

Altanen stod färdig i mitten av November så det var bara att lägga sig och lapa sol direkt :screwy:

IMG_1157.jpg
Skapa konto

IMG_1159.jpg
Skapa konto

IMG_1160.jpg
Skapa konto

IMG_1163.jpg
Skapa konto

IMG_1165.jpg
Skapa konto

• Gilla
237 och 6 till
  • Laddar…
Inte så tokigt :)

Om man känner att man måste ha trägolv under sig för att sola ;)

Fast denna "sommar" känns det mest som att man borde bygga glastak över hela tomten.

Ja precis. Ska jag vara ärlig så byggde jag mest altanen för att få bort det som var bakom garaget.
Frugan gillar altanen däremot. Hon har köpt en fin "Lounge Grupp" som man nu kan sitta i om man vill :)
Det blir dessutom lite lättare att byta panelen nu när man har något plant och stabilt att stå på :)

Snigla skrev:
..och jag har problemet att försöka få till ett biorum "osynligt" i ett skånskt 1800-talshus..(teknik ska inte synas i så gamla hus ju.. Det föll direkt på mina högtalare haha..men har dolt sladdarna och letar tv-skåp för fullt!)..

Funderar oxå på lösning av projektorduk tex.. Pust :)
Snigla, bygg in all elektronik i ett automatventilerat skåp. Det går att anpassa i stort sett vilket som helst. Jag har byggt ett par stycken. Tex detta:
post-35788-1265678481.jpg
Skapa konto

Det är en gammal bild, och skåpet sitter numera i ett hus och är moddat så att all el sitter monterad under och inte syns (eller alstrar mer värme i skåpet).

Under vattenutkast på mitt trädäck gjorde jag ett uttag tillräckligt stort för en vattenkanna. Bottnade med geotgextil och fyllde på med singel. Ser trevligt ut och sista dropparna hamna inte på trädäcket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.