Nu är det bara salningar och lister runt fönstret kvar sen är rummet klart :)

• Inbyggd garderob med skjutdörrar i trä och spegel, takspottar ovanför, i ett rum med träparkett och grönmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 23 till
  • Laddar…
Undra vad hon har fått för idéer nu? 🤔

• Brädor på bockar i en trädgård, omgivna av staplade tegelstenar och plattor, med en trästaket i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Detta hade hon fått för sig. Nu ska det bara upp armeringsmattor och murgröna/blåregn som ska göra ett ”tak” över dammen så den inte blir så varm :)

• Träram över damm i trädgård, planerat för armeringsmattor och murgröna/blåregn att skapa skugga.
    Skapa konto
  • Träram över damm i en trädgård, omgiven av buskar och blommor, förbereds för att täckas med armeringsmattor och klätterväxter.
    Skapa konto
  • Träram över damm i trädgård; förberedd för armeringsmattor och murgröna, omgiven av buskar och prydnadssten.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 20 till
  • Laddar…
Nu är den i princip klar.
Lite el ska kopplas och murgrönan och blåregnet ska planteras, men annars klart.
Blev ganska bra tycker jag :)

En träpergola med gröna växter runt omkring och en liten bro över en damm i en trädgård.
Skapa konto
Trästomme för pergola i trädgård under uppbyggnad, omgiven av buskar och en liten damm, med fontän och stenlyktor i bakgrunden.
Skapa konto
Ett pergola-bygge i en trädgård med en damm och en stenlykta i förgrunden, omgiven av träd och växter.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 30 till
  • Laddar…
Snyggt! Senkommen fråga - vad har du mått/spännvidd på pergolan, ser ganska stor ut vilket är precis vad jag är ute efter 😊

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Snyggt! Senkommen fråga - vad har du mått/spännvidd på pergolan, ser ganska stor ut vilket är precis vad jag är ute efter 😊
Ursäkta att jag missat att svara. Vi har kört 4.80 längder och har bara behövt kapa av lite på varje.
Ingen vinkel är symmetrisk så mellan 4-4.6m ungefär. Virket är 45x170 men man skulle nog gått en dimension högre i så här i efterhand.

Frugan har krupit och klamrat fast armeringsmattorna i varje maska längs alla reglar och det höll fint 😆
Jag vågade inte riskera 30kg till och lämnade över den uppgiften.

Elen är fortfarande kvar att göras, får se om det blir denna säsongen :)

Uppdatering

Jag såg att jag glömt bort tråden lite.
Efter pergolan var klar och grabben flyttade in i sitt rum så har vi fixat klädkammaren.
Efter 4 år i huset är äntligen alla kläder uppackade.

Rummet har agerat sovrum för oss när vi renoverade vårat sovrum, och senare till grabben när vi gjorde om hans. Nu ska det äntligen användas till det som vi tänkt:

Klädkammare
Så här såg det ut när grabben flyttat ut
Klädkammare innan renovering, med tomma hyllor och förvaringslådor, en staplad madrass och en liten barnstol.
Skapa konto
Långt smalt rum med ljusa trägolv, kristallkrona och två fönster. Bild från klädkammare efter renovering.
Skapa konto

Och så här blev det när det var färdigt

Klädkammare med klädhängare och hyllor fyllda med kläder, skoboxar ovanpå och en ljuskrona i taket.
Skapa konto
Klädkammare med kläder hängande på stång, lådor ovanpå hyllor och kristallkrona i taket, nyligen renoverad och organiserad.
Skapa konto

Modern walk-in closet med avslutade klädhyllor, kläder organiserade på galgar, ljus parkettgolv och kristallkrona i taket.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 23 till
  • Laddar…
Nästa projekt är att bygga in kaminen.
Jag hade hit en firma som tätade runt insatsen och uppe i murstocken.
Efter det var sotaren här och provtryckte anslutningen så man vet säkert att allt stämmer innan det byggs in.

Kamininsats installerad i en halvfärdig tegelvägg med synligt rör för anslutning i en renoveringsmiljö.
Skapa konto
Kaminens murstock tätad med vit fogmassa, ventilerad via en metallinsats, med trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

Först skulle en kompis hjälpa mig mura upp hela väggen men han har fullt upp hemma så jag har fått kontakt med ett företag som kan göra det när utesäsongen är slut.

Vi har tänkt att spara sättungsplattan från den gamla öppna spisen och mura in den bredvid insatsen för att knyta ihop husets ”historia” lite. Idag har jag borstat ned den så den är redo när de väl kommer.

Före
Gammal sättungsplatta med ingraverade bilder, rengjord och liggande på ett bord utomhus, redo för spissvärta; del av renoveringsprojekt.
Skapa konto

Efter
Gammal dekorativ sättungsplatta i svart metall med ingraverade mönster, placerad på träyta utomhus för restaurering.
Skapa konto

Baksidan målades med hammarlack som rostskydd, framsidan har jag tänkt spissvärta. Sättungsplatta målad med hammarlack står på ett bord i en verkstad, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Där är vi idag 😀

• Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Hur är det med en braskamin inklämd som det upplevs vara nu? Sprids värmen bra ändå tro?
Oftast ser man tre öppna sidor, nu är det 1,5?

Njingan Njingan skrev:
Hur är det med en braskamin inklämd som det upplevs vara nu? Sprids värmen bra ändå tro?
Oftast ser man tre öppna sidor, nu är det 1,5?
Har inte eldat än då den måste byggas in för att kunna bli godkänd. Jag har inte reflekterat så mycket över hur mycket värme som sprids, det var mer hur bästa lösningen blir. Har en Luft/luft som kan gå på fläkt och blåsa det ner mot vardagsrummet.

Vi valde kamin för att murstocken inte skulle vara döutrymme och vi ägde rätt mycket skog. Lagom till kaminen kom på plats så såldes skogen så vi kommer nog bara elda när det är riktigt kallt :)

Redigerat:
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
Elen blev klar idag.
Två dubbla vägguttag till pump/fontäner och ett styrt uttag till belysning

• Trädgård med nattbelysning, pergola och japansk stenträdgård under upplyst trädkrona.
    Skapa konto
  • Upplyst trädgård på natten med en liten bro över en damm och en pergola i bakgrunden, omgiven av träd och växter.
    Skapa konto
  • Pergola med strålande belysning ovanför en trädgård vid natten, omgiven av grönska och staket i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 18 till
  • Laddar…
Nu är den behandlad. Har inte hört något från murarna så vi får se om det blir av i år :)

Före:
Järnspisplatta med reliefer av människor och symboler, nyligen behandlad med svart färg, en svamp ligger ovanpå.
Skapa konto

Efter:
Behandlad braskaminerellief i svart metall på en träpall, detaljer av mänskliga och djurlika figurer avbildade.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
saiter och 19 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.