473 732 läst ·
1 406 svar
474k läst
1,4k svar
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Detta hade hon fått för sig. Nu ska det bara upp armeringsmattor och murgröna/blåregn som ska göra ett ”tak” över dammen så den inte blir så varm 
Nu är den i princip klar.
Lite el ska kopplas och murgrönan och blåregnet ska planteras, men annars klart.
Blev ganska bra tycker jag
Lite el ska kopplas och murgrönan och blåregnet ska planteras, men annars klart.
Blev ganska bra tycker jag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ursäkta att jag missat att svara. Vi har kört 4.80 längder och har bara behövt kapa av lite på varje.D dilemma skrev:
Ingen vinkel är symmetrisk så mellan 4-4.6m ungefär. Virket är 45x170 men man skulle nog gått en dimension högre i så här i efterhand.
Frugan har krupit och klamrat fast armeringsmattorna i varje maska längs alla reglar och det höll fint 😆
Jag vågade inte riskera 30kg till och lämnade över den uppgiften.
Elen är fortfarande kvar att göras, får se om det blir denna säsongen
Uppdatering
Jag såg att jag glömt bort tråden lite.
Efter pergolan var klar och grabben flyttade in i sitt rum så har vi fixat klädkammaren.
Efter 4 år i huset är äntligen alla kläder uppackade.
Rummet har agerat sovrum för oss när vi renoverade vårat sovrum, och senare till grabben när vi gjorde om hans. Nu ska det äntligen användas till det som vi tänkt:
Klädkammare
Så här såg det ut när grabben flyttat ut
Och så här blev det när det var färdigt
Jag såg att jag glömt bort tråden lite.
Efter pergolan var klar och grabben flyttade in i sitt rum så har vi fixat klädkammaren.
Efter 4 år i huset är äntligen alla kläder uppackade.
Rummet har agerat sovrum för oss när vi renoverade vårat sovrum, och senare till grabben när vi gjorde om hans. Nu ska det äntligen användas till det som vi tänkt:
Klädkammare
Så här såg det ut när grabben flyttat ut
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så här blev det när det var färdigt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa projekt är att bygga in kaminen.
Jag hade hit en firma som tätade runt insatsen och uppe i murstocken.
Efter det var sotaren här och provtryckte anslutningen så man vet säkert att allt stämmer innan det byggs in.
Först skulle en kompis hjälpa mig mura upp hela väggen men han har fullt upp hemma så jag har fått kontakt med ett företag som kan göra det när utesäsongen är slut.
Vi har tänkt att spara sättungsplattan från den gamla öppna spisen och mura in den bredvid insatsen för att knyta ihop husets ”historia” lite. Idag har jag borstat ned den så den är redo när de väl kommer.
Före
Efter
Baksidan målades med hammarlack som rostskydd, framsidan har jag tänkt spissvärta.
Där är vi idag 😀
Jag hade hit en firma som tätade runt insatsen och uppe i murstocken.
Efter det var sotaren här och provtryckte anslutningen så man vet säkert att allt stämmer innan det byggs in.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Först skulle en kompis hjälpa mig mura upp hela väggen men han har fullt upp hemma så jag har fått kontakt med ett företag som kan göra det när utesäsongen är slut.
Vi har tänkt att spara sättungsplattan från den gamla öppna spisen och mura in den bredvid insatsen för att knyta ihop husets ”historia” lite. Idag har jag borstat ned den så den är redo när de väl kommer.
Före
Logga in
Skapa konto
Efter
Logga in
Skapa konto
Baksidan målades med hammarlack som rostskydd, framsidan har jag tänkt spissvärta.
Logga in
Skapa konto
Där är vi idag 😀
Har inte eldat än då den måste byggas in för att kunna bli godkänd. Jag har inte reflekterat så mycket över hur mycket värme som sprids, det var mer hur bästa lösningen blir. Har en Luft/luft som kan gå på fläkt och blåsa det ner mot vardagsrummet.Njingan skrev:
Vi valde kamin för att murstocken inte skulle vara döutrymme och vi ägde rätt mycket skog. Lagom till kaminen kom på plats så såldes skogen så vi kommer nog bara elda när det är riktigt kallt
Redigerat:
Elen blev klar idag.
Två dubbla vägguttag till pump/fontäner och ett styrt uttag till belysning
Två dubbla vägguttag till pump/fontäner och ett styrt uttag till belysning
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fläktförstärkt självdrag i 1920-villa
Ventilation -
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Erfarenheter av Mjöbäcksvillan från 2020-talet?
Hustillverkare -
Erfarenheter av Mälarvillan från 2020-talet?
Hustillverkare -
Erfarenheter av Kustvillan från 2020-talet?
Hustillverkare