Ramnemark Ramnemark skrev:
Är det någon här som har koll på Wifi och routrar?
Vi ska köpa en ny router och vill köpa en wifi-förlängare till källaren.
Just nu har vi någon Google-lösning men då är det olika wifi och det är irriterande.
När man kollar på nya Asus-routrar så verkar det finnas något som heter AI-mesh. Det står att alla enheter som stödjer AI-mesh är kompatibla med varandra. Jag funderar på denna routern och denna förlängaren:

Asus TUF-BE9400 WiFi 7-router
Asus RP-BE58 WiFi 7 WiFi-förlängare

Just nu har vi en Asus RT-AC87U men det känns emellanåt som att det är för slött. Det streamas i HD ofta och ibland från flera enheter. Om något år kommer nog grabben börja spela PC med. Låter detta som det kan funka? Lätt att installera? :)
Jag kan rekommendera följande som dessutom är på rea nu:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/tp-link-deco-m5-mesh-system-ac1300-p61990?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE | Pmax | Sales&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE | Pmax | Sales&utm_id=21612966717&gad_source=1&gad_campaignid=21619628141&gbraid=0AAAAADhvoIb_v6YakBkCCBug4hMe5TRpZ&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5cjXq4KAjfWNmjm47z59Z_pu5ikWtQyhhKelW7NjpKKgzwHxMd5Z0RoCXIEQAvD_BwE

Det är det bästa paketet jag har haft någonsin och då håller jag på en del med servrar och datorer. Det saknas en del avancerade funktioner men det är så jäkla skönt att allt bara fungerar, hela tiden.
Tidigare körde jag Asus och flashade ny mjukvara mm för att försöka att få det stabilt.

Edit: Jag kör utan sladd mellan dem trots att det var den initiala planen. Fungerar så bra utan att jag har strykt det från att-göra-listan. En dator och en server är direkt anslutna, datorn via en mesh-puck.

Redigerat:
Det blev 2st Asus TUF AX4200 WiFi 6 router
De ska gå att använda i mesh och jag har som sagt redan ett Lan-system.
Halva priset (990kr/st) kändes billigt.
Nu ska jag bara få till en fläkt i media-skåpet.
Allt sitter Ikea metod 80x100x37 skåp, och det blir rätt varmt emellanåt.
Funderar att sätta en fläkt under för att få lite cirkulation. Kanske en Fresh Intellivent i konstantläge. Ganska tyst och låg förbrukning

• Öppet skåp med Asus TUF AX4200 WiFi 6 router och kringutrustning, arrangerat i ett Ikea Metod-skåp med flera hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Funderar att sätta en fläkt under för att få lite cirkulation. Kanske en Fresh Intellivent i konstantläge. Ganska tyst och låg förbrukning
Sätt en 120 mm-fläkt med USB och koppla in i routerns USB-port.
Typ en sån här:
https://amzn.eu/d/4R6w0Nl
Den verkar ha tre lägen också vilket kan vara smidigt.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Sätt en 120 mm-fläkt med USB och koppla in i routerns USB-port.
Typ en sån här:
[länk]
Den verkar ha tre lägen också vilket kan vara smidigt.
Köpte den med termostat med. Så sköter det sig själv. Nu ikväll var det bara några grader mer i skåpet än i huset, men vissa dagar är det nog närmare 40 grader.

Hej
Vilken fläkt är det som har en termostat, Jag har letat och letat och letat igen men inser nu att jag behöver hjälp med att hitta denna fläkt så jag kan uppdatera mitt routerskåp.

Tackar på förhand
/B

Bono_R Bono_R skrev:
Hej
Vilken fläkt är det som har en termostat, Jag har letat och letat och letat igen men inser nu att jag behöver hjälp med att hitta denna fläkt så jag kan uppdatera mitt routerskåp.

Tackar på förhand
/B
Denna köpte jag.
Finns en annan om du ska montera den fast i skåpet som kostar 350kr.
Omdömena säger att den är helt okej. Ev att fläkten låter en del.
Men man kan ju faktiskt köpa en annan fläkt om den skulle vara helt kass.

https://amzn.eu/d/9A7ihxm

Denna köpte jag.

[länk]
Cirkulerar du bara luften i skåpet eller har du monterat fläkten så att den blåser ut luften från skåpet (hål i botten?), med intag av rumsluft i luckspringorna?

Denna köpte jag.

[länk]
Toppen och tack för både hjälp och snabbt svar.
/B

TeroM TeroM skrev:
Cirkulerar du bara luften i skåpet eller har du monterat fläkten så att den blåser ut luften från skåpet (hål i botten?), med intag av rumsluft i luckspringorna?
Jag tryckte på beställ igår kl 23, så just nu gör jag inget 😀.
Jag tänkte testa den först med att cirkulera luften, annars blir det ett hål och rör i botten

Redigerat:
Jag tänkte testa den först med att cirkulera luften, annars blir det ett hål och rör i botten
Jag är nog rätt skeptisk till att det gör någon större nytta att bara röra om luften i det instängda utrymmet utan tror att du måste få in sval luft och ut med den varma.

Men testa som sagt. Jag kan absolut ha fel!

• Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är nog rätt skeptisk till att det gör någon större nytta att bara röra om luften i det instängda utrymmet utan tror att du måste få in sval luft och ut med den varma.

Men testa som sagt. Jag kan absolut ha fel!
Köpte just den för att jag mest är intresserad av termostaten. Recensionerna sa att fläkten låter illa när den läggs ner och suger luft istället för att blåsa. Det är framförallt sommartid det är väldigt varmt i skåpet.
Jag får testa och se :)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Köpte just den för att jag mest är intresserad av termostaten. Recensionerna sa att fläkten låter illa när den läggs ner och suger luft istället för att blåsa. Det är framförallt sommartid det är väldigt varmt i skåpet.
Jag får testa och se :)
Väsnas det för mycket så kan du ju alltid byta till en fläkt från Noctua. De har i regel minst störande ljud.

A Alikzus skrev:
Väsnas det för mycket så kan du ju alltid byta till en fläkt från Noctua. De har i regel minst störande ljud.
Precis. Jag ska testa mig fram :)

Routrarna fungerar bra i mesh så det är fixat. Fläkten är inte inkopplad än men det är inte så varmt i skåpet just nu. Murarna skulle höra av sig efter helgdagarna så det kommer nog igång snart med :)

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Ja de murarna jag hade kontakt med först hade helt plötsligt inte tid. Men jag har fått kontakt med en annan som ska fixa det i veckan.
Jag har fixat gjutjärnet inför det

• IMG_8283.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.