Frustrator Frustrator skrev:
Usch, ser trist ut. Spela gyllene tider för dem och se vad som kryper ut..
Funkar inte det så finns ju alltid Håkan.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
  • Ledsen
tb97tool och 6 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Då kryper nog själen ut ur huset med.
Definitivt livslusten 😇

• Gilla
  • Haha
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Anticimex var här och kom fram till att det inte täcks av försäkringen men att det förmodligen har varit svartglänsande trämyra. Det är inga djur kvar och det är torrt så det är förmodligen en gammal skada. Nu ska jag försöka få tag i två stämp så jag kan växla av takstolarna och riva upp allt och försöka åtgärda det. Jag har under tiden borrat hål ner i tvättstugan för att flytta elementrör inför framtida renovering av den.

Renoveringen kommer gå lite långsammare än vanligt då Sernekes konkurs gjorde att projektet som frugan var på har stoppats och under tiden ny byggare och kontrakt tas fram jobbar hon borta i Karlskrona vilket gör att jag tar allt här hemma mellan sön-torsdag.

Mitt projekt på jobbet här hemma växlar samtidigt upp och om en vecka har jag 15 man att leda och efter semestern bär det av till Dubai för överlämning/konsultation. Målet är ändå att grabbens sovrum och kaminen ska vara klara till semestern. Det återstår att se ;)

Mitt projekt:
Norfolk Vanguard West - Vindkraftsplattform där vi gör ställverk och övernattningsmoduler (EIT och TOS)
Offshore vindkraftsplattform till havs med flera vindkraftverk i bakgrunden under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frugans arbetsplats just nu
Lite kul att projekten hänger ihop lite med grön energi och vindkraft till havs ;)
Flygfoto över ett industriområde med NKT-byggnader i Karlskrona, omgiven av skog och vägar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 28 till
  • Laddar…
Ja sakta har det gått.
Reglarna gick att bryta av för hand, helt genomruttet. Syllen var rutten ovan från men frisk ner mot plattan/valvet. Fukten måste ha kommit från väggen eftersom det är friskt högst upp och längst ner. Nu är det iallafall åtgärdat på ena väggen, ska öppna den andra och kolla där med :)

Rutten vägg med synlig isolering och stödreglar, på en byggarbetsplats. Golvet är täckt av träbitar och smuts.
Skapa konto
Vägg med nya reglar och isolering, en stege lutad mot väggen och en pall med arbetshandskar framför.
Skapa konto
Ruttet trä, del av regeln, med fukt- och mögelskador. Ett rör syns ovanpå träet, omgiven av byggmaterial och verktyg på golvet.
Skapa konto
Rutten träregel som är sönderbruten, visar fuktskador och förslitning, ligger på en yta med verktyg och skräp i bakgrunden.
Skapa konto
Renoveringsarbete på en vägg med nya reglar och isolering, stag för stöd och byggmaterial på golvet. Stegpall under konstruktion.
Skapa konto
Öppen vägg med träreglar och isoleringsmaterial efter att ha åtgärdat fuktskador på ena sidan.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med stöttor under en bjälke i ett rum med trägolv och väggar, stege och verktyg synliga i hörnet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 26 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ursäkta uä, men jag är övertygad om att skadedjur ÄLSKAR Håkan😱

• Wow
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Är det någon som kan gissa vad detta är? Känns som någon form av ohyra. Det är nog läge att ringa försäkringsbolaget
Silverglänsande trämyra. Angriper fuktskadat virke. Ser ut som getingbo nästan. Nytt trä löser problemet, men var kommer fukten ifrån?

• Gilla
eded
  • Laddar…
P Peter Odhner skrev:
Silverglänsande trämyra. Angriper fuktskadat virke. Ser ut som getingbo nästan. Nytt trä löser problemet, men var kommer fukten ifrån?
Om jag får gissa så är fukten från fasaden. Det hörnet är extremt utsatt för slagregn och takfoten är inte så lång. Jag kan tänka mig att det varit dåliga fogar förr och vattnet tagit sig in bakom teglet. Fasaden är omfogad någon gång. Mot den andra sidan har ett skärmtak byggts över källartrappan och efter det har allt torkat upp. Getingar och humlor har det funnits gott om på vinden så det är inte omöjligt

Redigerat:
S
Är det murat på utsidan av asfaboarden? Kanske dålig luftspalt om de slarvat med murandet.

raveper raveper skrev:
Munspel av Dylan?

• Gilla
Maze82
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är det murat på utsidan av asfaboarden? Kanske dålig luftspalt om de slarvat med murandet.
Det sitter en isolermatta utanpå asfaboarden och sen tegel dikt emot. Ingen luftspalt. Men det är ju inget man kan göra något åt utan att mura om fasaden, och det blir inte det närmaste decenniet.
Problemet är nog bara denna hörnan av huset pga väderstreck. Alla andra ytterväggar har jag gjort iordning och de är friska

• Gilla
Greatstomp och 3 till
  • Laddar…
Det går långsamt framåt.
Väggen under fönstret var mer rutten än den andra väggen så den har delvis bytts med. Fönstret ser fint ut från insidan men karmen är helt rutten och vi får se om det ens går att ta ur fönstret utan att det ramlar ihop.

Ruttna träväggar under ett fönster med synligt isoleringsmaterial och rör på golvet. Ett verktyg och lådor med skruvar syns också.
Skapa konto
Rutten vägg med isolering bredvid ett element. Synliga verktyg och material på golvet.
Skapa konto
Rutten vägg under ett fönster, med isolering exponerad och verktyg på golvet, under renovering av ett husprojekt.
Skapa konto

Sen har jag även borrat ner alla rör till tvättstugan och källaren. Flyttat elementrör och nya matningar. Efter det har jag reglat upp golvet på nytt så nu ska bara slangarna fram till sina ställen och fästas sen kan man lägga igen golvet. Milstolpe :)

Renoverat rum med reglat golv, verktyg och isolering på väggarna, samt dammsugare och rör.
Skapa konto
Golvet på en byggarbetsplats där rör har lagts och träramar har monterats, med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto
Rum under renovering med isolering på väggarna, verktyg och dammsugare på golvet. Reglar förbereder för nytt golv, stag stöder taket.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 23 till
  • Laddar…
Glömt fota lite sen sist men i veckan och idag har det gått undan.

Golvspån fixades förra helgen.
Plyfa mot badrummet igår
Osb mot sovrummet idag
Reglat upp mot ena ytterväggen och osb där med idag.
Fortsättning på måndag :)

• Byggarbetsplats med OSB-skivor på väggar, verktyg på golvet och en stege. Taket är i trä och kablar hänger vid väggen.
    Skapa konto
  • Renovering med osb-skivor och verktyg i ett rum med trägolv och väggar. Stege, borrmaskin och kablar synliga.
    Skapa konto
  • Byggvägg med stålreglar och isoleringsplast vid ett renoveringsprojekt, golv- och takmaterial synliga.
    Skapa konto
  • Renovering med OSB-skivor mot en yttervägg, verktyg och byggmaterial ligger på golvet, en vit pall står framför väggen.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats med golvspån, verktygslåda, sladdar, dammsugare och Isoleringsmaterial på vägg; arbete pågår.
    Skapa konto
  • Rummet med golvspån och OSB-skivor och byggmaterial vid väggarna. Verktyg och material på bockar. En stor påse med byggavfall syns i bild.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 20 till
  • Laddar…
Äntligen har den sista utelampan kommit upp. Har även dragit fram 5G2,5 till en ”drag dosa” så det finns möjlighet för billaddare den dagen man blir tvingad att gå över till elbil ;)

• Tegelhus med utelampor tända i skymningen, sittgrupp framför och en grön gräsmatta, redo för eventuell framtida elbilsladdning.
    Skapa konto
  • Vägg med isolering och elinstallationer, en stege står på golvet, tillsammans med arbetsverktyg och material.
    Skapa konto
  • Gilla
Öyivind och 16 till
  • Laddar…
Idag har vi bytt fönstret i grabbens sovrum. Det gamla var helt slut.
I fredags hjälpte jag en kompis att gjuta en platta i hans garage. Gött att man kan hjälpa varandra :)

Nytt fönster installerat i röd tegelfasad, med byggställning framtill.
Skapa konto
Nytt fönster installerat i rum med träväggar, verktyg och material utspridda på golvet.
Skapa konto

Vad tror ni man kan få för glaset ur de gamla fönstret? Det borde gå att göra en tavla eller ett fönster i en mellanvägg av?

Ett fönster med blyinfattat glas, motiv av en hjort i mitten.
Skapa konto

Färgglatt glasfönster står lutat mot en vägg, omgiven av verktyg och byggutrustning.
Skapa konto

Gammalt träfönster med synlig röta lutad mot en röd tegelvägg.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 15 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nu har Ramnemark'arna köpt nytt hus.
Med tanke på vad jag lärt mig under renoveringen av det förra huset så startar vi en ny tråd för att få hjälp och dela med mig av projekten med det nya.

Huset är ett Hjältevadshus byggt 1968-69 som 1-plan med källare och betongbjälklag.
117+117kvm, Uterum om ca 25 kvm och Garage/Förråd på ca 30 kvm
Huset har trästomme med tegelfasad och betongpannor på tak.
Värmesystem är vattenburna radiatorer och fjärrvärme ihop med en luft/luft.
Tomten är 1145 kvm och ligger i Snöstorp, 4 km från centrum och granne med Hallarna
Fastigheten såldes som dödsbo och huset är byggt 68 av densamme, alltså endast 1 ägare innan.
Trädgården har varit väldigt fin och välplanerad medans ägarna var i livet, men har stått orörd de senaste åren och växt vilt. Det finns en damm med vattenfall i trädgården. Även en liten ö med bro över.
Vi kommer sköta om trädgården utan att ta bort för mycket i år för att se vad vi har att jobba med i framtiden.

Tillträde blir under vecka 28 och då ska vi även få träffa de lyckliga arvtagarna från Tyskland som helt ovetandes har ärvt hela detta huset.

Bilder utsida och uterum:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Bara info dej om att ett inglasat uterum, där taket är genomsynligt, blir jättevarmt när solen skiner. Sådana rum behöver ett isolerat " vanligt" tak exvis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.