484 916 läst ·
1 446 svar
485k läst
1,4k svar
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Nej den är inbyggd. Allt beror på vad du vill uppnå. Bara ett wifi och du vill inte dra kabel då är ett mesh system bra. Ingen anledning att ha nått i media skåp utan dessa placeras ut strategiskt i huset för att uppnå täckning/hastighet.Ramnemark skrev:
Vilket fall så ingen anledning satsa på wifi 7 då du drar inte nytta av det. Dock wifi 6. Asusen verkar stödja wifi 6 också så det är bra.
Redigerat:
Jag har redan ett komplett Lan-nätverk i huset. Det finns redan ett media-skåp och en media-central. Det jag egentligen vill komma åt är accesspunkter/förstärkare på mitt wifi eftersom jag har betongvalv ner till källaren. Det finns RJ45 uttag i flera av rummen i källaren.Mattias_Jo1 skrev:
Däremot ska det vara enkelt att synka/programmera.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Okay. Då blev det annat. Har liknande situation men kör UniFi gateway ultra med APs via en POE switchRamnemark skrev:
Jag har redan ett komplett Lan-nätverk i huset. Det finns redan ett media-skåp och en media-central. Det jag egentligen vill komma åt är accesspunkter/förstärkare på mitt wifi eftersom jag har betongvalv ner till källaren. Det finns RJ45 uttag i flera av rummen i källaren.
Känns mitt första inlägg mer passade för mitt ändamål då? Möjligen att man ska titta på Wifi-6 istället då alla våra enheter är ett par år gamla.Mattias_Jo1 skrev:
2st av denna kanske skulle fungera:
Asus TUF AX4200 WiFi 6 router
Står så här i beskrivningen:
Ai Mesh
Tack vare Asus TUF AX4200-routern är ditt nätverk flexibelt och enkelt skalbart. Lägg bara till en annan kompatibel router och utöka ditt nätverk ytterligare.
Priset på routern är ungefär lika mycket som Asus Extenders
Ubiquiti is the shit.Ramnemark skrev:
Är det någon här som har koll på Wifi och routrar?
Vi ska köpa en ny router och vill köpa en wifi-förlängare till källaren.
Just nu har vi någon Google-lösning men då är det olika wifi och det är irriterande.
När man kollar på nya Asus-routrar så verkar det finnas något som heter AI-mesh. Det står att alla enheter som stödjer AI-mesh är kompatibla med varandra. Jag funderar på denna routern och denna förlängaren:
Asus TUF-BE9400 WiFi 7-router
Asus RP-BE58 WiFi 7 WiFi-förlängare
Just nu har vi en Asus RT-AC87U men det känns emellanåt som att det är för slött. Det streamas i HD ofta och ibland från flera enheter. Om något år kommer nog grabben börja spela PC med. Låter detta som det kan funka? Lätt att installera?![]()
Jag har bytt ut Ubiquiti mot Grandstream efter att de slutade supporta min controller som hårdvarumässigt inte var något fel på. Jäkla Applefasoner att tvinga fram utbyte av fullt fungerande hårdvara. Ubiquiti har gått ner sig under de senaste 10 år. Grandstream behöver ingen separat controller utan man sätter en AP som master och sedan kan man ha andra som fallback om man vill.
Har kört mina ap i åtta år och de funkar kanon. Bytte min edgerouter mot en ucg ultra för att få lite mer integrerad uppsättning.A Alikzus skrev:Jag har bytt ut Ubiquiti mot Grandstream efter att de slutade supporta min controller som hårdvarumässigt inte var något fel på. Jäkla Applefasoner att tvinga fram utbyte av fullt fungerande hårdvara. Ubiquiti har gått ner sig under de senaste 10 år. Grandstream behöver ingen separat controller utan man sätter en AP som master och sedan kan man ha andra som fallback om man vill.
Det är just det, de pushar hårt för att du skall köra all din nätverksutrustning från dem. Jag kör OpenBSD-routrar och SMB-switchar från HP. Då är det inte intressant att få ett gytter av en massa inaktiverade inställningar. Grandstreams kontrollmjukvara är lättare att hantera om man har många AP för de finns globala inställningar istället för att som i UniFi sitta och gå igenom AP för AP (om de nu inte har fixat det sedan något år tillbaka).D djanlov skrev:
Jag brukade köra nat på det viset men jag blev lat och det här bara fungerarA Alikzus skrev:Det är just det, de pushar hårt för att du skall köra all din nätverksutrustning från dem. Jag kör OpenBSD-routrar och SMB-switchar från HP. Då är det inte intressant att få ett gytter av en massa inaktiverade inställningar. Grandstreams kontrollmjukvara är lättare att hantera om man har många AP för de finns globala inställningar istället för att som i UniFi sitta och gå igenom AP för AP (om de nu inte har fixat det sedan något år tillbaka).
Det är ett bra argument, men jag vill inte låsa in mig i någons system igen. Det var jobbigt nog att ta sig loss från Apple för 10 år sedan. Och jag tycker att UniFi var bättre för 10 år sedan. Om man skaffade de för till exempel fem år sedan så har man inte sett de förändringarna och är lyckligt ovetandes.D djanlov skrev:
Grandstream är ett alternativ till UniFi, mindre kända här så därför poppar de inte upp. Vill man bara ha trådlösa åtkomstpunkter och inte behöva köpa extra hårdvara för att styra dem så är det ett bättre alternativ. De är inte prosumer som UniFi så det är inte lika gulligt men inte nödvändigtvis krångligare; jag tycker att UniFi är rätt dåliga på att förklara alla märkliga inställningar som man blir sugen att pilla på.
Har kört tp-link deco i 2år nu och alla enheter är trådade. Var först bara ihopkopplad med mesh men fick då ”bara” 2-300mbit längst bort i huset. Nu ligger det på 6-700 och väldigt låg latency i hela huset och trädgården. Inte en enda dag downtime och det flyter bara på. Satt random restart nattetid 1ggr per vecka och gränssnittet är väldigt enkelt att sköta. Lite så som det skall vara med ett hemma nätverk. Kör edge router och switch i det lokala trådade nätverket.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 808 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 808 inlägg
Jag har liknande men eftersom det är 2 cat6 till varje lan uttag så går det lösa lätt ändå med mesh. Mina Tp-link har 2 ethernet uttag i varje enhet.Ramnemark skrev:
Jag har redan ett komplett Lan-nätverk i huset. Det finns redan ett media-skåp och en media-central. Det jag egentligen vill komma åt är accesspunkter/förstärkare på mitt wifi eftersom jag har betongvalv ner till källaren. Det finns RJ45 uttag i flera av rummen i källaren.
Kopplat det:
Fiberenheten i mediaskåp -> lan till tv-bänk -> mesh enhet i tv-bänk (master agerar router) -> tillbaka till mediaskåp -> switch -> trådat till all trådande enheter inkl fler mesh enheter
Det är ungefär så jag gjort nu men tyvärr går det inte helt då switchen sitter i mediacentralen men där routern sitter finns även Plejd-gateway, Google gateway och något till. Så jag hade behövt en till switch dåU Utsliten och utdömd skrev:Jag har liknande men eftersom det är 2 cat6 till varje lan uttag så går det lösa lätt ändå med mesh. Mina Tp-link har 2 ethernet uttag i varje enhet.
Kopplat det:
Fiberenheten i mediaskåp -> lan till tv-bänk -> mesh enhet i tv-bänk (master agerar router) -> tillbaka till mediaskåp -> switch -> trådat till all trådande enheter inkl fler mesh enheter