Hej, detta blir min allra första tråd här, hoppas jag lagt den i rätt forum.

Vi har ett sommartorp som vi byggde ut för två och ett halvt år sedan, detta finansierades med ett utökat bolån. Det vi inte gjorde var att renovera badrum och kök, det vill vi göra nu. Vi fick in en kostnadsberäkning från samma byggare som hjälpte oss tidigare, den ser bra ut. Vi beställde en förhandsvärdering av samma mäklare som slutvärderade huset efter utbyggnaden 2024, denna förhandsvärdering lämnade potentiellt låneutrymme att finansiera renoveringarna vi vill göra nu. Vid samtal med kollegor på kontoret får jag höra tvivel om att kunna använda förhandsvärderingen till att höja vårt bolån då det gått mindre än fem år sedan senaste värderingen, vilket leder mig till min fråga: stämmer detta?

Lättaste sättet att få svar är såklart att kontakta min bank, ville mest höra hur man, om ovanstående stämmer, bäst hanterar situationen och om det finns erfarenhet av alternativa lösningar.

Tack,
/Mange

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
Ja, du får inte utöka ditt lån inom fem år, det är inte längre bara det amorteringsgrundande värdet som är låst. Du får inte heller efter det utöka lånet till över 80% av en ny värdering.

När jag läste igenom ditt inlägg lite snabbt först så förstod jag det som att du "lånat upp" på ditt hus för att finansiera renovering/utbyggnad av sommartorpet.....
Men sen blev jag tveksam på hur du menar egentligen när du i ena meningen skriver "sommartorp" och "huset" i andra.
Står "sommartorpet" som byggts ut som säkerhet för hypotekslånet som du vill utöka, eller något annat hus?

Om ombyggnaden har varit omfattande och ökat värdet mer än normalt så . .?

Text om omvärdering av bostad för amorteringskrav, med exempel på ombyggnad och renovering för att sänka belåningsgrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus!

Visst får du renovera, däremot är det ju inte alls säkert att du kan finansiera renoveringen med lånade medel och inte med huset som säkerhet eftersom det gått för kort tid.

Min rekommendation är att du gör jobbet själv och finansierar materialet med löpande inkomster

Redigerat:
  • Gilla
Erik_91 och 8 till
  • Laddar…
Vi fick inte göra så när vi bytte värmesystem. Vi behövde först installera nytt för att i efterhand kunna göra en officiell värdering och höja lånet. Bytte från pellets till luft vatten. Detta var med Länsförsäkringar.

Tycker själv det är lite trångsynt men kanske skiljer mellan banker.

En större renovering borde man kunna finansiera med ett byggnadskreditiv. Lite andra villkor då och krav på omfattning av renovering.

I övrig så verkar det kvarstå att renovera med egna pengar och upplåning endast efter att man gjort en "väsentligt värde höjande" och "omfattande" renovering inom 5 år. Så det räcker inte med att byta ut köket eller renovera badrummet, däremot kanske det räcker med att byta köket och renovera badrummet och byta stammar, det är nog en bedömningsfråga och en fråga på hur mycket dessa renoveringar höjer värdet på huset och hur "omfattande" de behöver vara.

• Gilla
laserorm
  • Laddar…
Tack allihopa för bra svar! Beslutet har fattats att vi finansierar projektet med pengar från sparkontot. Hela frågeställningen kom sig av att vi närmar oss åldern där det är gött att ha en fin buffert på kontot, men hur vi än vrider på problemet under rådande omständigheter blir det ju aldrig billigare än att betala kontant.

• Gilla
leifberggren och 2 till
  • Laddar…
O Orust-Mange skrev:
Tack allihopa för bra svar! Beslutet har fattats att vi finansierar projektet med pengar från sparkontot. Hela frågeställningen kom sig av att vi närmar oss åldern där det är gött att ha en fin buffert på kontot, men hur vi än vrider på problemet under rådande omständigheter blir det ju aldrig billigare än att betala kontant.
Vilken ålder är det om jag får vara ofin nog att fråga?
( Det är alltid gött att ha fin buffert)😉

Vilka summor rör det sig om för respektive köket och badrummet?

Vad är planen med torpet, ska det bara vara sommartorp eller mera åretruntboende?

D Dilato skrev:

Vad är planen med torpet, ska det bara vara sommartorp
D Dilato skrev:

Vad är planen med torpet, ska det bara vara sommartorp eller mera åretruntboende?
Min plan är att sluta jobba (i alla fall för försörjningens skull) inom 3-4 år, vilket blir några år innan ”riktålder”.
Projektet landar på ca 500kkr och vår långsiktiga plan är att behålla lägenheten i stan och bo 50/50 stad/stuga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.