J Jerfed skrev:
Nu ska det ju inte behövas, men ett elementskydd som gör att skarvningen av listen och mjukfogen kring rören döljs tillsammans kanske hade varit nåt?

Angående ytterdörren till lägenheten tycker man att det ska vara enkelt att plocka ner dörrbladet och sen sätta in ett nytt. Det gamla dörrbladet kan ju återvändas på nåt annat bygge efter en omlackering.

En gissning från min sida är att projektledaren får en prestationsbonus baserat på ekonomin i bygget. Då blir inte det här med kundvård så intressant alla gånger. Alla småfix kostar och riskerar att gå ut över en möjlig bonus samtidigt som det pågår en jakt att stänga projektet och hasta vidare till nästa bygge.
Du kan ha rätt. På ett eller annat sätt bör det finnas en eller flera fördelar i att man aktivt väljer att inte åtgärda felen. Det är med allra största sannolikhet en ekonomisk fråga - men då är frågan hur långt ett företag kan gå för att tjäna extra stålar. Är verkligen ett skadat anseende värt mer än pengar i slutändan? NCC har ju mycket att förlora då detta är ett tydligt exempel på hur låg standarden är i deras projekt.. I detta område (Kvillebäcken) har flera tusen bostäder upprättats på kort tid. Inte så långt härifrån har HSB byggt och de har valt helt andra lösningar verkar det som. Även redan från grunden, där deras val av material (?) har lett till att boenden i princip kan styckmörda en annan människa utan att någon i grannskapet hör. I min lägenhet hör jag grannen ovanför dammsuga. :crysmile:

Jag hade försökt komma till en ekonomisk överenskommelse istället, godkänn och move on...

nzsc
T tank77 skrev:
Lite svårt att skjuta in spik i betongväggar vilket jag förmodar att TS har!
Nä, men man kan göra en ännu snyggare lösning och det är att limma socklarna. Då slipper man de fula spik- och skruvhuvuden helt å hållet.

Tragiskt med sådana här galenskap!

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hantverkare har inte gera i sitt vokabulär, klåpare
Vokabulär är n-genus (utrum). En vokabulär. Vokabulären. Sin vokabulär.
Ser bättre ut att mästra på ren Svenska ;).
Mvh Findus

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Det var som jag misstänkte. Under mjukfogen har de kvalificerade hantverkarna gjort ett sånt stort hål i golvet att troligtvis två eller tre elementrör får plats i hålet.

Jag är inne på att ta bort mjukfogen och detta är det första röret.:crysmile:

• Stora hål i golv med mjukfog runt två grå elementrör nära en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Ledsen
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Varför använda så många krångliga utländska ord, när det finns EN adekvat inhemsk vokabulär disponibel.
Här har jag gått i villfarelse och sagt -"ett vokabulär". Nu vet jag bättre. Heja språkpolisen!

Det jag tycker ser värst ut är fyrrörsuppsticket. Riktigt fult. Minst skulle jag störas av dörren.

F filip01 skrev:
Det var som jag misstänkte. Under mjukfogen har de kvalificerade hantverkarna gjort ett sånt stort hål i golvet att troligtvis två eller tre elementrör får plats i hålet.

Jag är inne på att ta bort mjukfogen och detta är det första röret.:crysmile:
Du tror inte hålet är så stort för att de skulle kunna trä golvet över koppling och plugg? Kan det vara typ 20mm vidd på muttern till kopplingen?

J
findus42 findus42 skrev:
Vokabulär är n-genus (utrum). En vokabulär. Vokabulären. Sin vokabulär.
Ser bättre ut att mästra på ren Svenska ;).
Mvh Findus
När man mästrar den som mästrar är det bra att använda subjekt i huvudsatsen, till skillnad mot i eventuell bisats, vilket missades ovan. ;) Rätt vore alltså: Det ser bättre ut att, och så vidare.

• Haha
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du tror inte hålet är så stort för att de skulle kunna trä golvet över koppling och plugg? Kan det vara typ 20mm vidd på muttern till kopplingen?
Tycker du att det är bra?

• Installation av rörledningar och anslutningar för värmesystemet på en laminatgolvbakgrund.
    Skapa konto
  • Radiatoranslutning med fyra grå rör förseglade med tätning vid golvet.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
En förvånad man med hatt och text "LOOKS GOOD TO ME" nedanför.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Uppfinnar-Nils och 5 till
  • Laddar…
Arbetare inte som besiktningsman och känner inte till exakta toleranser men jag arbetar som snickare och har gjort det i 10 år. Bland annat de 2 första åren på NCC. Hade jag levererat denna finishen hade min chef nog kallat in mig på ett litet möte.
Mitt tips är att INTE ge upp och göra det själv. Gör en överbesiktning oavsett vad projektledaren säger och se vad utfallet blir av det. Blir det fortfarande samma utfall vilket är orimligt så ring varje dag till NCC och ge dig inte. Var en jobbig jävel. Det brukar tyvärr löna sig.
Förutom repan i dörren så är det inte många timmar en riktigt hantverkare måste lägga ner för att åtgärda det flesta felen. Så liteuthållighet och påtryckningar kanske lönar sig.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F filip01 skrev:
Tycker du att det är bra?
Har aldrig sagt att jag tycker det ser bra ut, bara att hålen kanske är så stora av en anledning.

Jag har golvvärme i alla rum...

Det är förmodligen nu jag skulle kunna tala om för dig vad som eventuellt har hänt med pexrören när du skurit bort fogen men jag är ju hantverkare och troligtvis inte pålitlig

• Gilla
Tomasoanna och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
[bild]
Här är riktig snickarglädje ;)
Målarn fixar det :crysmile:

Nu orkade jag itne läsa genom sista halvan av tråden då det var uppenbart att TS efter ett tag ville ha medhåll bara och inte lösningsförslag

Om man i Sverige blir utkastad från ett företag för att man beter sig illa på kontoret har det gått väldigt långt.

Sen ser jag att bilderna är tagna med kraftoiig förstoring. En liten spricka eller fulsilikoning under ett skåp ser ut att vara 1dm stor på bilden när TS blåst upp den. När den i själva verket är 1 cm.

Visst. repan i dörren var ful. Men när man ser kikhålet under så ser man ju att repan är 1 cm. Och för det bville TS att dörren för 20 TSEK ska bytas.

Visst. Listerna var rätt dult skarvade med mera. men det är en lägenhet för 3 miljoner.... Som andra skrivit hade TS nog varit tyst om han kunde sälja den för en miljon mer. Men nu är marknaden nedåtgående så då är han gnällig...

• Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.