AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror ingen skyller enbart på den enskilda hantverkaren utan hela projektet.
edit: Dock med lite yrkesstolthet kan man som enskild individ i projektet göra stor skillnad
Jo men absolut kan man göra det. Man får som hantverkare reflektera. Vill jag verkligen lämna det såhär, trots att det blir godkänt? Liksom, vill man ha raka snitt så får man ha raka snitt, men det behöver inte synas så mycket och det behöver inte vara en sådan stor nivåskillnad i listerna. Om detta är experter, vad fan gör hemmaklåparna då?

Börjar verkligen undra över en annan sak med listerna här...
Jag trodde att det hantverksmässiga förfarandet var att sätta listerna innan sista strykningen på väggarna/tapetsering så att man kan mjukfoga övergången mellan vägg/list och sen måla/tapetsera över fogen. Så ser det inte ut på dessa bilder.

Eller är detta bortsnålat i branschstandarden?

• Gilla
Spa
  • Laddar…
F filip01 skrev:
Jo men absolut kan man göra det. Man får som hantverkare reflektera. Vill jag verkligen lämna det såhär, trots att det blir godkänt? Liksom, vill man ha raka snitt så får man ha raka snitt, men det behöver inte synas så mycket och det behöver inte vara en sådan stor nivåskillnad i listerna. Om detta är experter, vad fan gör hemmaklåparna då?
Du har nog blandat ihop det. Glöm inte att ( de flesta) snickare inte är experter. I de flesta andra skrå så gör experterna det både snabbare och bättre än amatörer. ( målare och elektriker är bra exempel). Men snickare gör det inte bättre bara snabbare. Amatörer förstår inte branschstandarden och kan därför inte hoppa över en massa "onödiga" moment. ;)

M
G m_gadd skrev:
Börjar verkligen undra över en annan sak med listerna här...
Jag trodde att det hantverksmässiga förfarandet var att sätta listerna innan sista strykningen på väggarna/tapetsering så att man kan mjukfoga övergången mellan vägg/list och sen måla/tapetsera över fogen. Så ser det inte ut på dessa bilder.

Eller är detta bortsnålat i branschstandarden?
Lister och foder är det sista som kommer på plats, efter färdigmålning, eventuellt en målare som går efter och bättringsmålar om det har blivit nått

M Zolt skrev:
Lister och foder är det sista som kommer på plats, efter färdigmålning, eventuellt en målare som går efter och bättringsmålar om det har blivit nått
Fast det är nog lika vanligt att foder/golsocklar/taklister monteras innan tex tapetsering.

M
P Plankhus. skrev:
Fast det är nog lika vanligt att foder/golsocklar/taklister monteras innan tex tapetsering.
Aldrig sätt att dom gör så på nybyggen, men kanske är olika från bygge till bygge

F filip01 skrev:
Sen är visserligen inte heller foton alltid ett bra riktmärke. En vän som var över och som satt flera meter bort från den golvsockel där det verkligen är kaos såg den.. Han är snickare på ett väldigt litet företag men han kliade sig undrandes vad fan de hållt på med när de satt den listen.

Kolla till exempel den bifogade bilden. Den är såpass dåligt tagen, men står du här där fotot togs så ser du ju dåligt de lagt golvsockeln.
Men lägg gärna upp lite bilder på alla anmärkningar du har så man ser dom från lite avstånd. Speciellt den stora golvskadan under skåpet.

T tank77 skrev:
Lite svårt att skjuta in spik i betongväggar vilket jag förmodar att TS har!
Min lägenhet från 70talet med betongväggar resp "radonväggar" har stålspik med kullrigt huvve i golvlisterna. Så nån sorts våld gick ju att använda förr i ti'n. (Och svårt att efterdra....)

Jag har full koll på byggbranschen, och även er som försvarar dessa slappa toleranser osv
Ok var i byggbranchen jobbar du, är det karolinska du menar du har full koll på då det enligt dig är ett perfekt bygge.

M Zolt skrev:
Aldrig sätt att dom gör så på nybyggen, men kanske är olika från bygge till bygge
Har själv sett det vid renovering(ej nybygge) och det är tydligen för att man inte ska riskera att ev skada tapet och dyl vid mont av taklister mm.

T twoody skrev:
Men lägg gärna upp lite bilder på alla anmärkningar du har så man ser dom från lite avstånd. Speciellt den stora golvskadan under skåpet.
Vad är lite avstånd för dig? Tar några kort när jag är hemma.

T twoody skrev:
Ok var i byggbranchen jobbar du, är det karolinska du menar du har full koll på då det enligt dig är ett perfekt bygge.
Ni lyckades också tända eld på Notre dame, bra jobbat!

Ni lyckades också tända eld på Notre dame, bra jobbat!
Lugna ner dig nu, vet vad orsaken till branden är? skulle inte tro det.

P Plankhus. skrev:
Lugna ner dig nu, vet vad orsaken till branden är? skulle inte tro det.
Kan slå vad om det var hanverksre, precis som klåparna som satte eld på huset på Biblioteksgatan för något år sedan

N noupe skrev:
Jag hade ju hellre levt med de silikonade radiatorrören än skruvarna i socklarna, jösses. Har de inte spikpistoler i NCC:s verktygsbil?
Betongvägg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.