151 860 läst ·
513 svar
152k läst
513 svar
Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner
Nej, men om man inte jobbar på små firmor finns det andra som startar upp det nya. Det var väl egentligen inte det relevanta, utan det vet mer ackordet och enhetstiderna jag ville poängtera.S Saipala skrev:
Det är ingen ursäkt, men en anledning.
Klart NCC tycker att det är ok, du har ju redan betalat, done deal, tack och hej leverpastej enligt dem. Ju mer du får åtgärdat i din lägenhet, desto mer naggar du på deras vinst.F filip01 skrev:Det finns ingenstans i mitt avtal där det finns med att byggentreprenörens personal skall skruva golvsockeln, att skarvarna skall vara 90gr, att rörgenomföringarna skall mjukfogas, etc. Utan det är ju ett avtal som upprättats på annat håll. Men tycker byggentreprenören på allvar att detta är ok för en nyproduktion i centrala Göteborg? En 2a för 3 miljoner och det finns många punkter som jag inte har tagit upp. Repor och skador på parketten som viftas bort. Då tycker jag att det är något fel när man på allvar menar att jag som boende framöver ändå kommer skada golvet på ett eller annat sätt.
F filip01 skrev:
Rekommenderar elementskydd!F filip01 skrev:
Fast byta ut en dörr för 20k för en liten repa är inte rimligt.F filip01 skrev:Jo, vi fick besöka en lägenhet i systerföreningen och där hade de spikat dit golvsocklarna och satt täckbrickor för rören.
Inte riktigt bestritt besiktningen, jag har i efterhand funnit flera fel i lägenheten och många utav dessa fel motsätter sig NCC. Bland annat har vi en repa på säkerhetsdörren som de inte kan byta ut då den kostar 20 000 kr. Och då hänvisar de till besiktningsmannen som måste kunna se repan från en meters håll. Bland annat.....
Om du köper en dörr från bygghandeln för t.ex 10k och du finner en hyfsad repa i den. Struntar du i det?
L lordi skrev:
Ett exempel av en annan stor byggfirma fast med fyra gröna bokstäver Yrkesstolthet 2018
Jag bor i en villa från 80-talet. Lister mm är orginal. Eller rättare sagt var när jag flyttade in. Det var inte bättre än bilderna på lister du visar. Snarare sämre. Så det verkar inte ha varit bättre praxis eller kvalitet på 80-talet.F filip01 skrev:Det finns klippspikar som är vitmålade för lister. Detta tillvägagångssätt använde hantverkarna när man arbetade i systerföreningen (samma byggentreprenör, byggnaden bredvid).
Här hos mig har de ju tagit stora skruvar som man borrat dit och sedan målat över med lite vit färg. Sen har vi ju det faktum att den person som borrade dit listerna troligtvis gjorde det på en bakfull måndag, efter en rejäl krökhelg. Finns absolut inga andra ursäkter till varför listerna skulle se ut sådär annars. Se bifogade bilder för lite mer komedi. Även bifogade bilder på fogen runt WC-stolen, som är ojämn och sne.
Jo absolut men du jämför en lägenhet som är byggd 25-30 efter din villa. Kontentan är att det finns en bred verktygslåda. Spikar i vägg eller golv, skruv med plugg, limning.. Du ser ju på bilderna här. Tjocka och stora skruvar med lite vit målarfärg över.D daVinci skrev:
NCC skall tjäna pengar på din lägenhet om ackordet har tighta enhetstider (tid man har på sig att montera en m list eller lägga en kvm golv) i små lägenheter blir enhetspriserna ännu svårare att leva upp till då det är små ytor vilket tar längre tid att göra än stora rum. Men faktum kvarstår NCC står med en vinst på säkert 500.000:- och skyller sina högavinstkrav på toleranser hos byggnormer. Det finns vax som man smälter och fyller i skador på golv eller dörr. När det gäller rören så är det väldigt märkligt att de inte gör ett bra jobb då de redan bemödat sig med att borta hål och trä på golvet över rören då borde ju det vara lätt att montera manchett i vit plast eller en i ek. Att en dubbelt så stor nyproducerad villa som kostar mindre än din 3-a har högre krav är märklig kan man tycka.