8 630 läst ·
36 svar
9k läst
36 svar
Vill limma upp handdukstork (el)
Nej blandaren skruvas inte fast. Den limmas. Även rören är monterade med rörhållare för limning. Numera ska man inte skruva i våtzon 1. Våtzon 1 sträcker sig 60 cm utanför duschen och min handdukstork skulle delvis hamna inom våtzon 1.T TheGame skrev:
Svammel.M Måttlösa skrev:
Har precis byggt ett badrum.
VVSarna som satte inredning skruvade allt
Om det är en handdukstork med stickkontakt kanske det skulle gå men en som är tänkt att vara för fast montering (dvs egen el ut ur väggen) lär inte få limmas fast då det inte finns någon dragavlastning o skulle den släppa om någon tex hugger tag i den om de håller på att ramla så är ju risken för elchock ganska stor.
Jag fattar faktiskt inte,,, skruva fast den och gå vidare
. Skulle du någon gång mot förmodan vilja flytta den så får du väl ta dit någon som byter plattorna och lagar tätskiktet. 
Jo, känns ju inte toppen om någon halkar och river med sig torken in under duschen. Går ju att limma hyllor, krokar och sånt men här känns det mindre bra.T TypRätt skrev:Om det är en handdukstork med stickkontakt kanske det skulle gå men en som är tänkt att vara för fast montering (dvs egen el ut ur väggen) lär inte få limmas fast då det inte finns någon dragavlastning o skulle den släppa om någon tex hugger tag i den om de håller på att ramla så är ju risken för elchock ganska stor.
Vad tråkigt du uttrycker dig. Det är inte krav att limma men det är en mycket bra idé och en rekommendation enligt GVK:T TheGame skrev:
10.1.1
Rekommendationer
Undvik att göra hål i tätskiktet. Lim, dubbelhäftande tejp eller sugproppar fungerar
som alternativ och ska användas enligt leverantörens anvisningar.
Handdukstorken är tänkt att anslutas i eluttag. Alltså inte någon fast anslutning.T TypRätt skrev:Om det är en handdukstork med stickkontakt kanske det skulle gå men en som är tänkt att vara för fast montering (dvs egen el ut ur väggen) lär inte få limmas fast då det inte finns någon dragavlastning o skulle den släppa om någon tex hugger tag i den om de håller på att ramla så är ju risken för elchock ganska stor.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Är det så lämpligt att ha något elektriskt alls i Zon1? Även om det är en del av torken så är det inget jag som elutbildad skulle rekommendera.
Jag ber om ursäkt.M Måttlösa skrev:
Men det där rör lättare saker som krokar osv.
Fasta saker ska skruvas.
Tex dusch och blandare är ju inne i duschen och skruvas. Vattenrören kommer ju genom väggen
Nej, vattenrören kommer inte genom väggenT TheGame skrev:
Ok men rör genom väggen är "godkänt" enligt branchregler och är väll standard då dom flesta villa gömmra vattenledningar. Lika så att skruva fast dusch osv, inga problem i våtzon om det görs rättM Måttlösa skrev:Nej, vattenrören kommer inte genom väggenDe sitter utanpå. Vår blandare sitter på en limplatta som är gjord för blandaren, och alltså limmad. Det fungerar helt utmärkt! Vi har inte gjort ett enda hål i väggen hittills, men kommer nog att skruva upp överdelen av badrumsskåpet. Det sitter dock rätt långt från duschen, tror faktiskt att det är zon3.
Men hur får ni in vattnet i badrummet? Bär med hink? Nånstans går rören genom vägg, golv eller tak.
Om man ska följa leverantörens anvisningar och alla leverantörer anvisar en att använda skruvar är det väl ok att göra det?
Det är rekommendation, inte krav, och undvik är ju inte samma som förbjudet.M Måttlösa skrev:
Om man ska följa leverantörens anvisningar och alla leverantörer anvisar en att använda skruvar är det väl ok att göra det?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
För ett par år sedan testades flera tillverkares våtrumssystem. Vad jag vill minnas från de resultaten så var inte genomföring ar eller borrhål problemet till de undermåliga resultaten, utan materialen och systemen själva.
Jag förstår TS tanke, känsla och önskan, men jag ser inte stöd bakom dem.
Borra, silikona, plugga, silikona och slutligen skruva fast vad som nu önskas. Det är inte de få och små hålen som kommer att orsaka ev vattenskada om man bara använder sunt förnuft.
Jag förstår TS tanke, känsla och önskan, men jag ser inte stöd bakom dem.
Borra, silikona, plugga, silikona och slutligen skruva fast vad som nu önskas. Det är inte de få och små hålen som kommer att orsaka ev vattenskada om man bara använder sunt förnuft.
Jo, men naturligtvis kommer vattnet in, men inte i zon 1, utan i zon 3. Dessa genomföringar gjordes självklart innan tätskiktet gjordes. Jag skulle alltså varit exaktare: vi har hittills inte gjort något hål genom tätskiktet.e02jr skrev:
Men hur får ni in vattnet i badrummet? Bär med hink? Nånstans går rören genom vägg, golv eller tak.
Det är rekommendation, inte krav, och undvik är ju inte samma som förbjudet.