Slobodan Susa Slobodan Susa skrev:
Har inte mätt spänning bara kontrollerat vilka är fas och vilken är nolla.
Men HUR har du kontrollerat? Du kan aldrig lita på färger.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tänkte använda Perilex koppling som sitter på och montera perilex utag om det är möjligt eller måste köpa ny slad med annat kontakt och även annat utag. I sånt fall vilken??
Det finns inget uttag som är gjort för att ha två faser och nolla. Det går att hoppa över en fas i uttaget. Inte helt snyggt, men ingenting går sönder. Alternativet är att ansluta det fast i en dosa.

Nollan skall inte anslutas alls till den spisen. Den skall bara ha två eller helst tre faser och jord.

Förstår inte skillnaden två fas och tvåfas??
Det är lite överkurs. Men det du vill göra är att ansluta spisen till enfas 400 V. Det gör du genom att ansluta den mellan två faser i ditt trefassystem. Tvåfas är tekniskt något helt annat som är ganska sällsynt. Anslutningen du vill göra kallas ofta tvåfas även om det från en strikt teknisk synvinkel är fel benämning. Alla som vill kommer att förstå vad du menar när du säger tvåfas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är kanske en lägenhet med bara 1-Fas matning!
Där man säkrat 2 st. matningar ?
För att bringa ordning i förvirringen tag ett foto av elcentralen där man ser alla säkringar, samt ett foto av förteckning om den finns.

Det skulle i så fall vara ett ordentligt fel av elektrikern.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Om det är två faser, nolla och jord som kommer ut från väggen så är det bara att ansluta enligt övre alternativet i bilden och strunta i nollan.

Dock måste det bli en fast installation då man inte ska sätta ett "halvbestyckat" uttag.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns inget uttag som är gjort för att ha två faser och nolla. Det går att hoppa över en fas i uttaget. Inte helt snyggt, men ingenting går sönder. Alternativet är att ansluta det fast i en dosa.

Nollan skall inte anslutas alls till den spisen. Den skall bara ha två eller helst tre faser och jord.

Det är lite överkurs. Men det du vill göra är att ansluta spisen till enfas 400 V. Det gör du genom att ansluta den mellan två faser i ditt trefassystem. Tvåfas är tekniskt något helt annat som är ganska sällsynt. Anslutningen du vill göra kallas ofta tvåfas även om det från en strikt teknisk synvinkel är fel benämning. Alla som vill kommer att förstå vad du menar när du säger tvåfas.
Ursäkta att jag stjäl tråden och dessutom lite sent... Detta låter som musik i mina öron. Jag blev nära att bli utslängd från ett annat el-forum (dock inte byggahus.se) för att jag försökte hävda att mellan två faser har man en snygg sinusvåg och c:a 400V ENFAS! Alla därvarande elektriker och hobbykopplare gav sig på stackars lilla mej.🙄...Tvåfas är som sagt något helt annat! Tack för detta🙏😊

tommib tommib skrev:
Vad har du ut från väggen då? Vad satt där innan? Är det nyinstallerat? Har du mätt?

Om du faktiskt bara har två faser, nolla och jord måste du lägga den spisen mellan faserna. Det innebär att spisen får en tredjedel av tänkt effekt tillgänglig. I det fallet är det nog bra att koppla om i centralen och då är det fast inkoppling som gäller.
Nej, det blir inte 1/3-del av effekten utan 1/√3, dvs. 58%. Så man behöver √3 gånger strömmen, eller 73% högre, för samma effekt med bara två faser.

Ett enkelt sätt att åskådliggöra det är att med tre faser så kan man, med 10A säkring, ta ut 3*230V*10A=6900W, medan man i fallet med två faser kan ta ut 1*400V*10A=4000W mellan dem.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
Ah, så klart. Jag tänkte fel och gick i den gamla vanliga fällan.

S Sörhaga skrev:
Ursäkta att jag stjäl tråden och dessutom lite sent... Detta låter som musik i mina öron. Jag blev nära att bli utslängd från ett annat el-forum (dock inte byggahus.se) för att jag försökte hävda att mellan två faser har man en snygg sinusvåg och c:a 400V ENFAS! Alla därvarande elektriker och hobbykopplare gav sig på stackars lilla mej.🙄...Tvåfas är som sagt något helt annat! Tack för detta🙏😊
Rätt grundläggande matematik det...

G grovspacklarn skrev:
Rätt grundläggande matematik det...
👍Matekatiken bakom känner jag mej rätt hemma med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.