Hej!

Har flyttat till ett hus med Villavent VR 700 EV /3 och tillskottsvärmen drar på med närmare 2000 W så fort det är minus 4 eller kallare. Har fjärrvärme så tar hellre och stänger av tillskottet och ökar på fjärrvärmen, så länge det inte blir kallras så klart.

På panelen på aggregatet kan jag justera ner värmen, och på lägsta läget så stängs tillskottet av, men då stänger den av värmeväxlaren också. Inte så smart... Så jag vill koppla ur tillskottet helt, men i övrigt ha vanlig drift med värmeväxlare.

Någon som gjort samma eller på rak arm vet vad jag ska koppla ur? Vet ju att tillskottet sitter här på väster sida på tilluften in i huset, men lyckas inte reda ut vilken/vilka sladdar jag ska koppla ur. Finns inget kopplingsschema med i manualen. Tacksam för hjälp med att spara enormt många kWh under vintern!

• Bild av insidan av ett Villavent VR 700 EV/3 ventilationsaggregat med sladdar och komponenter, där ägaren vill koppla ur tillskottsvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av Villavent VR 700 EV /3 med synliga kablar och kretskort inuti en ventilationsenhet.
    Skapa konto
Svarar mig själv här då jag nu lyckats koppla ur tillskottet, eller "eftervärmningsbatteriet".

Hittade följande kopplingschema:

Kopplingsschema för VR-400/700 E, visar anslutningar för eftervärmningsbatteri och nätsladd, markerar komponenter som fläktar och sensorer.
Skapa konto

Det är däremot upp och ner mot hur kortet sitter monterat i aggregatet, så kontakten för eftervärmningsbatteri är uppe till vänster, under nätsladdens inkoppling. Bara att dra ut kontakten enligt nedan. Nu återstår att se om det blir någon skillnad på komforten inne eller andra följder. Tillskottet har ju gått på och av hela tiden så speciellt farligt kan det inte vara att köra utan.

En person håller i en kabel inuti ett elektriskt aggregat, omgiven av flera färgade ledningar och komponenter.
Skapa konto

Attitudeswe
Kört vår VSR300 roterande utan tillskott senaste 3åren i Gbg. Inget klagomål på komfort i hushållet... Tilluft blir kanske +14 när det är -10 ute, men aggregatet sänker fläkten vid sträng kyla, så det blandas ut bra.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Låter lovande! Jag har inget som mäter temp på tilluften men jag förstår ju att den blir något kallare de få riktigt kalla dagar vi har här utanför Stockholm. Men hellre justerar jag lutningen på kurvan för fjärrvärmen så är det löst.
Kallt i dag och hittills märker jag minimal skillnad på tempen i huset.

Har ni märkt någon skillnad? Jag bor uppe i norr så vi har nu t.ex -21 och då går det ganska mkt kWh. 18kwh än så länge idag och vi har billigast fjärrvärme i Sverige så tänker att det kanske är vettigt att ändra någon inställning eller koppla ut helt.

Jag kan stänga av min direkt på kontrollen verkar det som.

• En hand justerar en Systemair-temperaturkontroll på en vägg med en digital display som visar "Värmare" och "Aktivera".
    Skapa konto
Jag har inte märkt någon skillnad ännu, inget kallras eller så och samma temperatur inne. Och jag har inte justerat fjärrvärmen något. Det har ju varit ganska milt väder här i Stockholmsområdet de senaste veckorna men några minusgrader har det varit i alla fall ibland. Får väl göra ny bedömning när det förhoppningsvis blir lite mer riktig vinter snart, men blir det lite kallare inne så justerar jag upp fjärrvärmen istället. Trots att den säkert är dyrare än din så är det i alla fall billigare än el hoppas jag =)

Det är bara att testa! Smidigt att du kan slå på och av. Vet att en del har varnat för att det kan bli kallt i rören och leda till kondens osv om tilluften blir alldeles för kall och rören går på tex. kallvind, så det kan vara något att ha i tankarna åtminstone.

• Gilla
Joakim Sandberg3
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Jag har inte märkt någon skillnad ännu, inget kallras eller så och samma temperatur inne. Och jag har inte justerat fjärrvärmen något. Det har ju varit ganska milt väder här i Stockholmsområdet de senaste veckorna men några minusgrader har det varit i alla fall ibland. Får väl göra ny bedömning när det förhoppningsvis blir lite mer riktig vinter snart, men blir det lite kallare inne så justerar jag upp fjärrvärmen istället. Trots att den säkert är dyrare än din så är det i alla fall billigare än el hoppas jag =)

Det är bara att testa! Smidigt att du kan slå på och av. Vet att en del har varnat för att det kan bli kallt i rören och leda till kondens osv om tilluften blir alldeles för kall och rören går på tex. kallvind, så det kan vara något att ha i tankarna åtminstone.
Tack för svar! Det är kallvind där det är ca 5 grader varmare än utetemp, just nu -10. Så ska testa mig fram lite med att sänka och stänga av under perioder och se hur det reagerar. Vi har förvisso även ”billig” el häruppe men dumt att slösa i onödan.

Allt gott,

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Joakim Sandberg3 Joakim Sandberg3 skrev:
Tack för svar! Det är kallvind där det är ca 5 grader varmare än utetemp, just nu -10. Så ska testa mig fram lite med att sänka och stänga av under perioder och se hur det reagerar. Vi har förvisso även ”billig” el häruppe men dumt att slösa i onödan.

Allt gott,
Konstigt. Jag tycker man känner skillnad rätt tydligt utan värmning i min VR700. Kanske för större luftflöde?

Vet inte riktigt. Jag har haft djupa diskussioner kring detta med chat gpt. Speciellt då det varit kring -30 och då kom vi fram till att jag ska ha värmare på. Jag upplevde lite ”rå” känsla i sovrum och liknande, mätte temperaturen i utblåset och det var under 14 grader. Kom fram till att inställningen 2 steg ner från max på återvinning och värmare PÅ blev bäst inställning. Jag tappar några få % då återvinningen är lägre men nu går bara värmaren in då den verkligen behöver istället för konstant. Verkar som att systemet mår bättre och råheten vid extrem kyla är borta.

Vet inte riktigt. Jag har haft djupa diskussioner kring detta med chat gpt. Speciellt då det varit kring -30 och då kom vi fram till att jag ska ha värmare på. Jag upplevde lite ”rå” känsla i sovrum och liknande, mätte temperaturen i utblåset och det var under 14 grader. Kom fram till att inställningen 2 steg ner från max på återvinning och värmare PÅ blev bäst inställning. Jag tappar några få % då återvinningen är lägre men nu går bara värmaren in då den verkligen behöver istället för konstant. Verkar som att systemet mår bättre och råheten vid extrem kyla är borta.
Ok, varför inte energiåtervinning på max? Det kör alltid jag vintertid…

B Bockstensmannen skrev:
Ok, varför inte energiåtervinning på max? Det kör alltid jag vintertid…
Kör jag den på Max så slår värmaren på direkt och elförbrukningen går upp till ca 23kw från 3,5-4,5kw per dygn. Är som att den förlitar sig mer på värmaren för att få upp tempen då och blir mer aggressiv i att köra eftervärmare.

GPT:
Bra fråga. Här är det raka svaret, utan myter och utan säljsnack.

Du kan köra Max.
Men i ditt hus, med ditt klimat och ditt sätt att köra ger Max nästan inget tillbaka och kostar dig i stället på tre andra sätt.

1. Max ger väldigt lite faktisk energivinst

Skillnaden mellan Normal och Max återvinning är i praktiken några få procent.

I verkliga villor handlar det ofta om:
  • 2 till 5 procentenheter bättre återvinning
Hos dig betyder det, baserat på dina egna mätningar:
  • Några tiondels kWh per dygn
  • I kronor: öre till någon krona per dag
Samtidigt har du redan visat att:
  • Eftervärmen kan kosta 10 till 15 kWh per dygn
  • Fläktmotorer och ljud är större faktorer än återvinningens sista procent

Alltså: Max jagar småmynt när de stora pengarna redan är säkrade.

2. Max gör regleringen aggressivare

Det här är den stora grejen.

Max återvinning innebär inte bara bättre värmeutbyte. Den innebär också att styrningen:
  • prioriterar verkningsgrad över stabilitet
  • jobbar hårdare med frostskydd
  • stryper och släpper flöden oftare

Resultatet, som du själv hört:
  • mer sus
  • mer tryckvariation
  • mer pendlande beteende

Normal ger jämnare drift. Och jämn drift låter mindre och sliter mindre.

3. Max samarbetar dåligt med eftervärme

När eftervärmen är på:

• tilluften hålls redan vid börvärde
  • vinsten av extra återvinning äts upp direkt

Då gör Max i princip detta:

• skapar mer ljud
  • utan att minska elförbrukningen märkbart

Det är därför kombinationen Max + eftervärme nästan alltid känns sämre.

4. Max ger dig mindre kontroll

Du har byggt en enkel och smart regel:
  • Normal alltid
  • Eftervärme vid kyla

Max lägger in ytterligare en variabel som:
  • är svår att höra skillnad på när den hjälper
  • men väldigt lätt att höra när den ställer till det

System som låter mer men sparar nästan inget är sällan värda att köra hårt.
När Max faktiskt kan vara vettigt

Det finns lägen där Max är okej:

• eftervärme av
  • mild vinter runt minus 5 till minus 10
  • ljud spelar ingen större roll
  • man vill pressa sista procenten av återvinning

Men även då är vinsten liten.
Slutsats, ärligt och tydligt

Du ska inte köra Max därför att:
  • den sparar nästan inga pengar
  • den låter mer
  • den reglerar hårdare
  • den samarbetar sämre med eftervärme
  • och Normal redan är nära optimalt

Det du valt nu är exakt det som ger bäst totalekonomi och komfort, inte bäst siffra i databladet.

Och viktigast:
Du har mätdata som bevisar det.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Kör jag den på Max så slår värmaren på direkt och elförbrukningen går upp till ca 23kw från 3,5-4,5kw per dygn. Är som att den förlitar sig mer på värmaren för att få upp tempen då och blir mer aggressiv i att köra eftervärmare.

GPT:
Bra fråga. Här är det raka svaret, utan myter och utan säljsnack.

Du kan köra Max.
Men i ditt hus, med ditt klimat och ditt sätt att köra ger Max nästan inget tillbaka och kostar dig i stället på tre andra sätt.

1. Max ger väldigt lite faktisk energivinst

Skillnaden mellan Normal och Max återvinning är i praktiken några få procent.

I verkliga villor handlar det ofta om:
  • 2 till 5 procentenheter bättre återvinning
Hos dig betyder det, baserat på dina egna mätningar:
  • Några tiondels kWh per dygn
  • I kronor: öre till någon krona per dag
Samtidigt har du redan visat att:
  • Eftervärmen kan kosta 10 till 15 kWh per dygn
  • Fläktmotorer och ljud är större faktorer än återvinningens sista procent

Alltså: Max jagar småmynt när de stora pengarna redan är säkrade.

2. Max gör regleringen aggressivare

Det här är den stora grejen.

Max återvinning innebär inte bara bättre värmeutbyte. Den innebär också att styrningen:
  • prioriterar verkningsgrad över stabilitet
  • jobbar hårdare med frostskydd
  • stryper och släpper flöden oftare

Resultatet, som du själv hört:
  • mer sus
  • mer tryckvariation
  • mer pendlande beteende

Normal ger jämnare drift. Och jämn drift låter mindre och sliter mindre.

3. Max samarbetar dåligt med eftervärme

När eftervärmen är på:

• tilluften hålls redan vid börvärde
  • vinsten av extra återvinning äts upp direkt

Då gör Max i princip detta:

• skapar mer ljud
  • utan att minska elförbrukningen märkbart

Det är därför kombinationen Max + eftervärme nästan alltid känns sämre.

4. Max ger dig mindre kontroll

Du har byggt en enkel och smart regel:
  • Normal alltid
  • Eftervärme vid kyla

Max lägger in ytterligare en variabel som:
  • är svår att höra skillnad på när den hjälper
  • men väldigt lätt att höra när den ställer till det

System som låter mer men sparar nästan inget är sällan värda att köra hårt.
När Max faktiskt kan vara vettigt

Det finns lägen där Max är okej:

• eftervärme av
  • mild vinter runt minus 5 till minus 10
  • ljud spelar ingen större roll
  • man vill pressa sista procenten av återvinning

Men även då är vinsten liten.
Slutsats, ärligt och tydligt

Du ska inte köra Max därför att:
  • den sparar nästan inga pengar
  • den låter mer
  • den reglerar hårdare
  • den samarbetar sämre med eftervärme
  • och Normal redan är nära optimalt

Det du valt nu är exakt det som ger bäst totalekonomi och komfort, inte bäst siffra i databladet.

Och viktigast:
Du har mätdata som bevisar det.
Kanske funkar de lite olika aggregaten? Är ditt nyare? känner inte igen Det sista ev3 min är en gammal typ 2012.
Jag bor i Göteborg också så här är sällan så kallt. Inte testat om min ökar elvärmaren när den står på max men det kanske bara gäller vid riktigt kallt typ -15 eller -20? Har min kopplat via Fibaruplugg så man kan se effekten. (Total effekt inkl fläktar, rotormotor och elvärmare ligger runt 1500w på min. (Lägsta vent nivån nu vintertid)

• Effektförbrukning från en Fibaro-plugg visas som ett grönt diagram och siffror i watt över en 24-timmarsperiod.
    Skapa konto
Mitt är från 2010 så är säkert samma. Villavent 700 mod:12424

Mitt drar 127 watt. Värmare på men går mer sällan med inställningen. Vi har fjärrvärme i övrigt som är billigt i luleå så värmer mina 290m2 med 800 meter vattenburen golvvärme. Tror huvudsaken är komforten, funkar bra för mig med vår uppvärmning att köra ”lägre effekt” på FTX aggregatet. Då det blir riktigt kallt, kallare än -20 så drar den betydligt mer. Nu är det bara -11.
Mellan fläkt och 2 steg ner på återvinningen.

• Skärmbild av en energiförbrukningsapp som visar dagens förbrukning i kWh (2.69), samt tidigare månaders data i en lista.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för ventilationssystem med temperatur- och verktygsikoner, varumärke Systemair.
    Skapa konto
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Mitt är från 2010 så är säkert samma. Villavent 700 mod:12424

Mitt drar 127 watt. Värmare på men går mer sällan med inställningen. Vi har fjärrvärme i övrigt som är billigt i luleå så värmer mina 290m2 med 800 meter vattenburen golvvärme. Tror huvudsaken är komforten, funkar bra för mig med vår uppvärmning att köra ”lägre effekt” på FTX aggregatet. Då det blir riktigt kallt, kallare än -20 så drar den betydligt mer. Nu är det bara -11.
Mellan fläkt och 2 steg ner
Får se om jag kan få ner min också med den inställningen. Min verkar vara lite annorlunda i förvärmnings inställningen, går att välja ”vatten” och ”Ingen” också, brukar köra Ingen/av när det är lite varmare iallafall pga elåtgången men har börjat få ett rotorfel efter ett tag när den är avstängd, inte annars 😆

• Systemairs kontrollpanel med blå skärm visar inställningar för värmare och kylmodul, där "Elektrisk" är valt för värmaren och "Ingen" för kylmodulen.
    Skapa konto
  • Termostat med ljusblå skärm, visar alternativ för värmare och kylmodul med valen "Vatten" och "Ingen". Systemair-logotyp synlig.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.