45 148 läst ·
248 svar
45k läst
248 svar
Vill köpa hus, hur får man lån?
”Är inte en verkstad jag har tänkt utan något som inte finns inom många mils radier. Så marknaden är öppen. Dock har det med fordon o göra.”
Då det redan finns företag som gör exakt det du har tänkt så vet jag inte hur du menar med att någon ska sno ”din” idé?
Det är svårt att ge konkreta tips om man inte får hela bilden.
Då det redan finns företag som gör exakt det du har tänkt så vet jag inte hur du menar med att någon ska sno ”din” idé?
Det är svårt att ge konkreta tips om man inte får hela bilden.
Starta eget bidrag ger mig 70 papp. Det är typ vad kontantinsatsen kostar men resten?H Husgubbe skrev:Kanske dags för en reality check här i all välmening! Har svårt att tro att större seriösa bilföretag inte ger en praktikant med adekvat utbildning en chans som sköter sig och dom ser potential i. Om man inte har haft ett jobb på 4-5 år och tycker sig för fin för att ta praktikplats för att visa vad man går för så blir det nog tufft Det viktigaste måste väl vara att ta sig in på arbetsmarknaden på vilket sätt som helst. Om du är så kompetent som du säger borde det lösa sig om du bara är beredd att ta vilket jobb som helst och växa därifrån. Kanske ett måste att flytta till jobben/utbildnigen ? Men i ditt fall verkar inte utbildnigen vara ditt problem
Men vet att din fråga var om låna pengar till en osäker verksamhet utan säkerhet och det är nog att glömma. Som någon skrev, om din idé är så bra och du kan övertyga någon annan att gå in med pengar är nog enda chansen men tror inte du hittar någon.
Hyra är nog bästa chansen, kolla "starta eget bidrag" osv för det är kanske främst rågivning du behöver för att testa din affärs idé, för du har väl gjort en marknadsundersökning och räknat på inom vilken tidsperiod verksamheten skulle generera plus för dig när alla utgifter/betala av på lån är betalda, tänkte eftersom du har läst företagsekonomi.
Hur du än gör så önskar jag att du lyckas, jag skulle i ditt ställe satsa allt på att ta vilket jobb som helst, var som helst.
Fråga en som har varit med i af fas3 program så ska du få höra sorgliga historier. Har inga problem med praktikplats. Men byta praktikplats var 6 månad typ och jobba för 1600 kr i månaden känns sådär. Ser ett företag ett CV där man har hoppat mellan många ställen så tror de väl att man är en strulputte.
(Sista stycket är bortredigerat av moderator Per.)
Redigerat av moderator:
Jag började renovera/trimma motorer på fritiden för att se om det var lönt. Och det var så man kunde leva iallafall på det om man startade eget. Frågade runt om tips på Forum, det dröjde inte ens en vecka förns en forummedlem som var hjälpsam startade upp ett företag exakt som jag hade tänkt i närheten. Och det är ingen rolig känslaH Holmspel skrev:”Är inte en verkstad jag har tänkt utan något som inte finns inom många mils radier. Så marknaden är öppen. Dock har det med fordon o göra.”
Då det redan finns företag som gör exakt det du har tänkt så vet jag inte hur du menar med att någon ska sno ”din” idé?
Det är svårt att ge konkreta tips om man inte får hela bilden.
Pen
Pendla är inget alt då jag har långt till stan bara. Och av familje/personliga skäl så kan jag inte flytta.Johannes Carlsson skrev:
Det är nog en bra ide att hitta ett fast jobb och få in ett anständigt sparkapital (15%) och sedan köper du den fastighet du är intresserad av.
Skall du invetstera pengar i en verksamhet behöver du ha en seriös verksamhetsplan med tilltänkt kundbas hur verksamheten ska löna sig. Och var kritisk mot dig själv! Det är inte alltid lika självklart för de tilltänkta kunderna att dom har behov att vara din kund.
Finns det inget jobb där du bor får du börja med att pendla (veckovis?) För arbete finns det gott om (iallafall i Göteborg)
Ja kostnaden vågar jag nog säga att jag har bra koll på.D Dave13 skrev:
Har pratat med ung företag tror jag dem kallade sig som hjälper yngre att starta eget.
Men det är kalla handen från banken direkt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Du är utbildad till någonting som det finns efterfrågan på, men av personliga skäl väljer du att bo kvar och vara arbetslös hellre än att flytta till någonstans där det finns arbete. Som skattebetalare ser jag dig som ett större problem än dem du hävdar hotar att ta din fars jobb.
Så jag sällar mig till dem som rekommenderar dig att skaffa ett arbete. Vill du prompt satsa på din affärsidé behöver det inte vara fel, men se till att börja jobba, vare sig det är i egen firma eller åt andra.
Men för att även komma med lite konkreta förslag: Bor du i avfolkningsbyggd kanske du kan deala till dig förmånliga villkor på en hyreslokal, exempelvis att du betalar halva hyran men ger värden en viss procent av din omsättning. Det finns säkert fler saker du kan undvika att köpa för att få ner startkostnaden, men det är en balansgång då mycket långsiktigt är dyrare att hyra än att äga, men har man inte pengarna så...
Så jag sällar mig till dem som rekommenderar dig att skaffa ett arbete. Vill du prompt satsa på din affärsidé behöver det inte vara fel, men se till att börja jobba, vare sig det är i egen firma eller åt andra.
Men för att även komma med lite konkreta förslag: Bor du i avfolkningsbyggd kanske du kan deala till dig förmånliga villkor på en hyreslokal, exempelvis att du betalar halva hyran men ger värden en viss procent av din omsättning. Det finns säkert fler saker du kan undvika att köpa för att få ner startkostnaden, men det är en balansgång då mycket långsiktigt är dyrare att hyra än att äga, men har man inte pengarna så...
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Jag kan inte flytta av personliga/familjeskäl.Nötegårdsgubben skrev:
Du är utbildad till någonting som det finns efterfrågan på, men av personliga skäl väljer du att bo kvar och vara arbetslös hellre än att flytta till någonstans där det finns arbete. Som skattebetalare ser jag dig som ett större problem än dem du hävdar hotar att ta din fars jobb.
Så jag sällar mig till dem som rekommenderar dig att skaffa ett arbete. Vill du prompt satsa på din affärsidé behöver det inte vara fel, men se till att börja jobba, vare sig det är i egen firma eller åt andra.
Men för att även komma med lite konkreta förslag: Bor du i avfolkningsbyggd kanske du kan deala till dig förmånliga villkor på en hyreslokal, exempelvis att du betalar halva hyran men ger värden en viss procent av din omsättning. Det finns säkert fler saker du kan undvika att köpa för att få ner startkostnaden, men det är en balansgång då mycket långsiktigt är dyrare att hyra än att äga, men har man inte pengarna så...
Därför är det inte bara ta pick o pack o flytta.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Då är det svårt/omöjligt...D danjac skrev:
Att starta upp en egen rörelse tar tid och kostar pengar. Räkna med ett år innan du kan ta ut lön, kanske mer ändå. Om du inte har kunder som står på kö redan nu...
Utöver detta ska du även betala av på ett lån...
Vem ställer upp och lånar ut pengar på den kalkylen?!
Jag va själv inne på att köpa en industrifastighet och pratade med banken.
50% eget kapital ville de ha...
Om du inte får jobb eller vill flytta eller kan ha en förälder som borgenär så återstår väll det att låna från juggarna.
Fast hade ju varit lättare att bara ta ett jobb istället för att drömma fram något scenario som funkar
Fast hade ju varit lättare att bara ta ett jobb istället för att drömma fram något scenario som funkar
Vart bor du då?
Det skriks ju efter folk överallt, vi letar folk med ljus och lykta på jobbet och ribban är ju snart nere på att man orkar ta sig till jobbet på morgonen.
Den enda utvägen att låna är ju om någon annan lånar åt dig, men att starta en affärsverksamhet där du bor låter ju inte som ett vinnande förslag.
Det skriks ju efter folk överallt, vi letar folk med ljus och lykta på jobbet och ribban är ju snart nere på att man orkar ta sig till jobbet på morgonen.
Den enda utvägen att låna är ju om någon annan lånar åt dig, men att starta en affärsverksamhet där du bor låter ju inte som ett vinnande förslag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Om du bor i Blekinge som din profil säger har jag svårt att se att du skulle bo mer än fem mil från åtminstone två acceptabelt stora städer. Om det är så och du inte lyckats skaffa ett jobb på fyra–fem år bedömer jag att det inte skulle vara jättelätt för dig att driva en egen verksamhet. Och om vi leker med tanken att du skulle få låna en halv miljon, är du villig att riskera att hamna med det som en personlig skuld om firman inte bär sig?
Jag sällar mig till dem som säger att du måste ta en anställning i första hand. Det kan säkert finnas mycket behjärtansvärda skäl till att du inte kan/vill flytta på dig men i något läge hamnar man i att man måste. Fem år arbetslöshet ser betydligt värre ut än byte av anställning var sjätte månad och är ett sådant läge enligt mig. Vitsen med alla praktikplatser är att du får referenser. Personer som en blivande arbetsgivare kan ringa och fråga om du är något att ha. Även om det är sådana som plockar in en ny praktikant efter sex månader så kommer de förhoppningsvis ge dig bra vitsord så att du kan få den där anställningen du behöver. Sen är det bara att spara.
Det enda skälet jag kan se till att inte flytta är rimligen frånskild med delad vårdnad om barn och det måste gå att lösa, åtminstone under en period.
Det enda skälet jag kan se till att inte flytta är rimligen frånskild med delad vårdnad om barn och det måste gå att lösa, åtminstone under en period.
