Goddagens
Behöver hjälp från er kunniga om hur jag ska göra för att kunna få lån.

Är 23 år och varit arbetslös sedan jag tog studenten. ( Färdigutbildad fordonsmekaniker) Som det ser ut nu så kommer det inte finnas jobb i närheten på många år.
Därför tänker jag starta eget företag. Allt som behövs för att starta eget äger jag redan nästan. Det som saknas är en tomt.

Hus med rätt stor tomt hittar man för 300/350 tusen. Då är det ett äldre hus med lite fix. Inga bekymmer då jag känner hantverkare och kan en hel del själv. Men tomterna är alltid rätt så stora. Vilket behövs för att bygga upp hallen. Känner en med eget sågverk så kan komma billigt undan.

Men som jag har ca 7500 ut, aldrig haft jobb o inget större sparande. ( Ca 5000)

Hur ska jag gå till väga för att få ett lån på 400-500 tusen plus för kontantinsatsen?
Bra lån från banken vet jag är bara till att glömma. Hur ska man göra? Mvh Daniel

Hej
Är själv i bil branchen sen 30 år och gjort resan ifrån bilmekaniker till chef på säljsidan så kan detta ganska bra. Inom vårt företag så är brist på kompetenta mekaniker och en stor utmaning och låter märkligt om du inte hittar ett mekaniker jobb ens som praktikant. Klart folk med erfarenhet går först, flytta är kanske ett måste om du vill jobba med det du har utbildning för?.

Tror det är svårt om du skall köra företag inom bilverkstad ? För det krävs så höga investeringar för att klara nya moderna bilar. Men det var kanske inte det du skulle satsa på?

Tror det är en stor risk du tar om du skall klara detta med eget om du inte har någon erfarenhet, och får man inte låna i bank är väl det pga att banken inte köper affärs idén och då kanske man skall fundera fler gånger innan du sätter dig i skuld. Så det är nog svårt att få lån utan att någon går in som borgennär/säkerhet utan okerränta.

• Gilla
martin43 och 9 till
  • Laddar…
Det är bara att glömma om man ska hårddra det.

Du har inget sparande som är värt att nämna och har aldrig haft ett jobb så bänken kommer skicka ut dig fortare än kvickt tyvärr.

Sen om man ser till branschen du vill etablera dig i så är det klart mycket enklare att vara anställd. För investeringarna för att kunna driva en liten verkstad är stora för att kunna serva och laga nyare bilar.

Och det finns inga pengar i att laga och serva gamla skitbilar.

Så rent krasst så glöm det och jobba några år och köp hus med garage sen driver du eget på sidan om för att sondera marknaden.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Hej
Är själv i bil branchen sen 30 år och gjort resan ifrån bilmekaniker till chef på säljsidan så kan detta ganska bra. Inom vårt företag så är brist på kompetenta mekaniker och en stor utmaning och låter märkligt om du inte hittar ett mekaniker jobb ens som praktikant. Klart folk med erfarenhet går först, flytta är kanske ett måste om du vill jobba med det du har utbildning för?.

Tror det är svårt om du skall köra företag inom bilverkstad ? För det krävs så höga investeringar för att klara nya moderna bilar. Men det var kanske inte det du skulle satsa på?

Tror det är en stor risk du tar om du skall klara detta med eget om du inte har någon erfarenhet, och får man inte låna i bank är väl det pga att banken inte köper affärs idén och då kanske man skall fundera fler gånger innan du sätter dig i skuld. Så det är nog svårt att få lån utan att någon går in som borgennär/säkerhet utan okerränta.
Kompetens vågar jag säga att jag har, problemet är att man är ugn och ingen erfarenhet på pappret. Praktik undviker jag. När ett företag ta emot en praktikant så står arbetsförmedlingen för lönen. Sen efter en tid så måste företaget anställa men då väljer de att ta in en annan praktikant och så får man gå. Och det är fruktansvärt irriterande då man hamnar i ett ekorrhjul.

Är inte en verkstad jag har tänkt utan något som inte finns inom många mils radier. Så marknaden är öppen. Dock har det med fordon o göra. Ska tillägga att jag inte har någon som kan hjälpa mig ekonomisk eller gå in som borgenär och att jag har läst företagsekonomi så kan grunderna när det gäller ekonomiska

Redigerat:
L Lutte skrev:
Det är bara att glömma om man ska hårddra det.

Du har inget sparande som är värt att nämna och har aldrig haft ett jobb så bänken kommer skicka ut dig fortare än kvickt tyvärr.

Sen om man ser till branschen du vill etablera dig i så är det klart mycket enklare att vara anställd. För investeringarna för att kunna driva en liten verkstad är stora för att kunna serva och laga nyare bilar.

Och det finns inga pengar i att laga och serva gamla skitbilar.

Så rent krasst så glöm det och jobba några år och köp hus med garage sen driver du eget på sidan om för att sondera marknaden.
Finns fler än bankerna som lånar fast med högre ränta. Det är det jag fråga om.

Är inte verkstad jag vill starta upp
( Men jag har allt från skiftnyckel till däckmaskiner, så princip bara program/verktyg till de allra senaste bilarna jag inte har)

Håller inte med. Den lilla verkstan som finns i byn har lagat gamla bilar sen 80-talet. Går utmärkt, dock inget jobb man blir miljonär på.
Och om du missade det så finns det inga jobb. Så därför jag söker alternativ

Varför inte hyra en lokal? Är det bilvård?

Som sagt, vanliga lån är troligen inte realistiskt i den situationen. Om du har en affärsidé som är lagom unik, så skulle en möjlig väg framåt vara om du kan slå dig ihop med någon som kan ta en större del av finansieringen.

Din beskrivning av hur företag hanterar praktikanter stämmer säkert i många sammanhang, men går det verkligen till så även när det gäller ett såpass kvalificerat yrke som bilmekaniker?

D Dave13 skrev:
Varför inte hyra en lokal? Är det bilvård?
Letat lokal faktiskt länge.
Finns en 2mil bort. Dock tycker jag 5000 i månaden för ett liten garage där 2 bilar ryms är lite väl mycket. Finns varken el,vatten eller avlopp heller. Och han vill inte kosta på det. Glömde skriva att det inte är inom bilvård.

Redigerat:
Svårt att ge råd om du inte berättar vad du ska göra va lite i samma tankar för ett tag sen men det är lite att fundera på

H hempularen skrev:
Som sagt, vanliga lån är troligen inte realistiskt i den situationen. Om du har en affärsidé som är lagom unik, så skulle en möjlig väg framåt vara om du kan slå dig ihop med någon som kan ta en större del av finansieringen.

Din beskrivning av hur företag hanterar praktikanter stämmer säkert i många sammanhang, men går det verkligen till så även när det gäller ett såpass kvalificerat yrke som bilmekaniker?
Därför jag söker alternativ fast det är osäkra lån.

Ja tyvärr är det så det ser ut. Inte bara inom Fordon utan det är likadant för snickare, målare osv också.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Svårt att ge råd om du inte berättar vad du ska göra va lite i samma tankar för ett tag sen men det är lite att fundera på
Tyvärr håller jag det hemligt då jag redan fått en idé stulen

Svårt att låna när man ingenting har...
Skaffa ett jobb och börja spara säger jag!
Förstår din frustration, men man måste förstå långivaren också...

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju börja med att skriva en realistisk affärsplan att visa banken. Hur stort kundunderlag du har, vilka kostnader du räknar med osv.. sen får du räkna med ett år (MINST) utan nån lön över huvudtaget. Har du koll på alla kostnader kring företag?

Kanske dags för en reality check här i all välmening! Har svårt att tro att större seriösa bilföretag inte ger en praktikant med adekvat utbildning en chans som sköter sig och dom ser potential i. Om man inte har haft ett jobb på 4-5 år och tycker sig för fin för att ta praktikplats för att visa vad man går för så blir det nog tufft Det viktigaste måste väl vara att ta sig in på arbetsmarknaden på vilket sätt som helst. Om du är så kompetent som du säger borde det lösa sig om du bara är beredd att ta vilket jobb som helst och växa därifrån. Kanske ett måste att flytta till jobben/utbildnigen ? Men i ditt fall verkar inte utbildnigen vara ditt problem

Men vet att din fråga var om låna pengar till en osäker verksamhet utan säkerhet och det är nog att glömma. Som någon skrev, om din idé är så bra och du kan övertyga någon annan att gå in med pengar är nog enda chansen men tror inte du hittar någon.

Hyra är nog bästa chansen, kolla "starta eget bidrag" osv för det är kanske främst rågivning du behöver för att testa din affärs idé, för du har väl gjort en marknadsundersökning och räknat på inom vilken tidsperiod verksamheten skulle generera plus för dig när alla utgifter/betala av på lån är betalda, tänkte eftersom du har läst företagsekonomi.

Hur du än gör så önskar jag att du lyckas, jag skulle i ditt ställe satsa allt på att ta vilket jobb som helst, var som helst.

• Gilla
Appendix och 17 till
  • Laddar…
Det är nog en bra ide att hitta ett fast jobb och få in ett anständigt sparkapital (15%) och sedan köper du den fastighet du är intresserad av.

Skall du invetstera pengar i en verksamhet behöver du ha en seriös verksamhetsplan med tilltänkt kundbas hur verksamheten ska löna sig. Och var kritisk mot dig själv! Det är inte alltid lika självklart för de tilltänkta kunderna att dom har behov att vara din kund.
Finns det inget jobb där du bor får du börja med att pendla (veckovis?) För arbete finns det gott om (iallafall i Göteborg)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.