334 428 läst ·
1 951 svar
334k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Den som har elbil har normalt bäst koll på vad el kostar i olika situationer.L lbgu skrev:Och ännu billigare är 'ladda hos en kompis'.
Det är väl det som är pudelns kärna. Man vill komma undan så billigt som möjligt.
Problemet som vissa inte tänker på är att många kompisar i det tysta kommer att anse att den som ber om laddning är en snål typ. Den som laddar fattar inte det utan tror att kompisen gärna gör det eftersom kompisen är hyfsat artig och givetvis säger att det är inget problem att ladda och betalning behövs givetvis inte, medan han knyter näven i fickan.
Effekten blir snarare att kompisen drar sig för att bjuda in 'snyltaren' i framtiden, vem vill vara kompis med en snålis.
Som TS så erbjuder man givetvis betalning. Särskilt ifall det finns effekttariff inblandat.
Klart man vill komma billigt undan!L lbgu skrev:
Det här var en stor ide varför jag satsade först på en pluginhybrid och senare på el.
Men har jag sagt nåt om att ladda gratis?
Nu har jag schyssta släktingar som låter mig ladda gratis. De har tom föreslagit mig att "när du ändå åker förbi oss, du kan stanna över natten och samtidigt ladda bilen också". Men då dessa saknar laddbox har jag ändå snabbladdat till ca 60-70% när det har varit vettiga priser på den allmänna stolpen.
Sedan har jag vänner/släkt som själva äger en elbil och får givetvis ladda gratis hos mig!
Jag har även vänner som vill ha betalt och dessa har alltid fått det och även mer än vad det kostat dem! Blir ändå billigare för mig betala kompisen t ex 2kr kwh än stå utanför Ok eller Cirkle k o ladda för 6kr kwh....dessutom slösa min tid på det!
Har en elbil som krånglar med snabbladdning (tar 2h fylla batteriet). Men ingenting jag egentligen stör mig på då jag har schyssta kompisar/släkt och mycket sällan jag behöver snabbladda.
De enda som krånglar är arbetsgivare, diverse hotell man övernattat på osv.
Tycker det är mer snålhet av t ex hotell att inte erbjuda elbilsladdning gratis eller åtminstone till ett vettigt pris och med vettigt pris menar jag 1-2kr kWh.
Nej men vad har det men saken att göra? Jag behärskar grundläggande ellära och nyttjar man noll effekt från elnätet tillför man noll energi till bilen. Förstår inte ens att vi ska behöva diskutera en sådan självklarhet!K karlmb skrev:
Hur man än vrider och vänder på det så är det ett enkelt faktum att vill man fylla på bilens batteri med X kWh måste man plocka ut aningen mer än X kWh från elnätet.
Ja, jag undrar när hotell ska ta steget in elbilsåldern och erbjuda normala destinationsladdare. Petter Stordalen, ser du detta?kisumisu skrev:
Klart man vill komma billigt undan!
Det här var en stor ide varför jag satsade först på en pluginhybrid och senare på el.
Men har jag dagt nåt om att ladda gratis?
Nu har jag schyssta släktingar som låter mig ladda gratis. De har tom föreslagit mig att "när du ändå åker förbi oss, du kan stanna över natten och samtidigt ladda bilen också".
Sedan har jag vänner/släkt som själva äger en elbil och får givetvis ladda gratis hos mig!
Jag har även vänner som vill ha betalt och dessa har alltid fått det och även mer än vad det kostat dem! Blir ändå billigare för mig betala kompisen t ex 2kr kwh än stå utanför Ok eller Cirkle k o ladda för 6kr kwh....dessutom slösa min tid på det!
Har en elbil som krånglar med snabbladdning (tar 2h fylla batteriet). Men infenting jag egentligen stör mig på då jag har schyssta kompisar/släkt.
De enda som krånglar är arbetsgivare, diverse hotell man övernattat på osv.
Tycker det är mer snålhet av t ex hotell att inte erbjuda elbilsladdning gratis eller åtminstone till ett vettigt pris och med vettigt pris menar jag 1-2kr kWh.
Du har uppenbarligen ingen koll på hur lång tid det tar att ladda en modern elbil.Alfredo skrev:
Nej men vad har det men saken att göra? Jag behärskar grundläggande ellära och nyttjar man noll effekt från elnätet tillför man noll energi till bilen. Förstår inte ens att vi ska behöva diskutera en sådan självklarhet!
Hur man än vrider och vänder på det så är det ett enkelt faktum att vill man fylla på bilens batteri med X kWh måste man plocka ut aningen mer än X kWh från elnätet.
Precis och destinationsladdare där man inte behöver betala överpriser!K karlmb skrev:
Visst har jag stannat på Scandic Hotell och har även laddat. Mest för att bilen just bara står och slippa sen direkt stå nånstans ladda.
Men det är ockerpriser tyvärr.
Lite billigare än snabb men inte är det stor skillnad.
Förstår att snabbladdarna kostar att bygga och underhålla!
Men destination laddare kostar inte ett skit egentligen bygga och underhålla plus nätavgifter minimala i jämförelse.
Men det kanske blir annorlunda när fler har elbil. På 90 talet fick man ju betala massor för internet på hotell medans idag är fri wifi en ren självklarhet i alla fall i Sverige!
Fick dock höra av en bekant att det var ej så självklart i Spanien o gissa om personen tyckte hotellet var snålt 😂
Visst tar det ju tid. Men är du en vecka på besök hos någon så har man ju tid!Alfredo skrev:
Men som jag sade att när jag övernattade hos en släkting valde jag snabbladda bilen till 70% sedan "topuppade" jag bilen till 100% under natten och fortsatte min resa.
Javisst det tar ca 3h att få in 10%.
Och ännu söligare om man sänker effekten.
Detta var från ett bra uttag så jag körde med 12A. Ingenting kändes speciellt varmt. Men som sagt ett bra uttag "bygg uttag".
På en natt får du inte in bråkdelen av en qWh om du belastar elnätet med 0 W. Du får faktiskt in exakt 0 Wh, vilket i alla fall jag anser vara en obefintlig nytta. Men det här är bara tramsigt. Jag tror de flesta normalbegåvade begriper att "laddvolymen" i Wh är direkt proportionerlig mot effekten om tiden är konstant.K karlmb skrev:
Du vill ju inte se objektivt på detta så jag lägger ned.