Om man ska behöva tigga laddning så betyder det ju att det är 35+ mil ToR, för "bekanta" jag är villig att åka så långt för att träffa känner jag inte det är ett problem att diskutera om det finns möjlighet att ladda bilen under besöket

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
Angående publika laddare - bara jag som reagerat på att de oftast är obelamrade… förutom när man själv behöver dem 🧐

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det blir ju extra svårt när man exempelvis använder ordet obefintlig på ett sätt som endast elbilsägare möjligen kan förstå. 😉😂😱🙄
Okok...

L lbgu skrev:
Har väl ingen betydelse om det handlar om en elbil eller något annat. Själva beteendet att utnyttja andra för att komma billigare undan själv är detsamma.

Skulle jag ha en dieselbil så skulle jag inte utnyttja det faktum att det finns bönder i grannskapet med stora dieseltankar och åka dit och be att få tanka till billigare pris än vad det kostar på macken. Finns säkert folk utan skam i kroppen som skulle göra det, men då får de finna sig i att omgivningen betraktar dem som snåljåpar.

Sen låter det inte särskilt lockande att skaffa elbil om tankningen är ett så stort problem att man känner sig tvungen att tigga laddning av bekanta.
Int lönt å förklar....

Nissens
K karlmb skrev:
Int lönt å förklar....
Men han har onekligen en poäng…

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig bett någon jag besökt om att få ladda och skulle aldrig fråga heller.

Däremot så har jag ofta blivit tillfrågad (De som har laddbox) om jag vill ladda.

Och om jag besökt någon långt bort som kräver laddning så blir det nästan övernattning hos den vi besöker eller på hotell, då finns gott om tid att ladda på nån station längs vägen.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Jag har aldrig bett någon jag besökt om att få ladda och skulle aldrig fråga heller.

Däremot så har jag ofta blivit tillfrågad (De som har laddbox) om jag vill ladda.

Och om jag besökt någon långt bort som kräver laddning så blir det nästan övernattning hos den vi besöker eller på hotell, då finns gott om tid att ladda på nån station längs vägen.
Visar ju lite grann att de med elbil förstår problemen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
L lbgu skrev:
Har väl ingen betydelse om det handlar om en elbil eller något annat. Själva beteendet att utnyttja andra för att komma billigare undan själv är detsamma.

Skulle jag ha en dieselbil så skulle jag inte utnyttja det faktum att det finns bönder i grannskapet med stora dieseltankar och åka dit och be att få tanka till billigare pris än vad det kostar på macken. Finns säkert folk utan skam i kroppen som skulle göra det, men då får de finna sig i att omgivningen betraktar dem som snåljåpar.

Sen låter det inte särskilt lockande att skaffa elbil om tankningen är ett så stort problem att man känner sig tvungen att tigga laddning av bekanta.
Är det att utnyttja om man betalar?

Jag har erbjudit fuldiesel till vänner. Den tiden jag hade tillgång till det.

Jag tycker att man är ingen bra vän om man tycker det är snålt erbjuda nåt man har.

Idag är det helt annan tid vi lever i.
Tom farmardiesel kostar. Typ detsamma som på macken.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visar ju lite grann att de med elbil förstår problemen.
Jag ser då inga problem att ha elbil.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
J Jeppson skrev:
Jag ser då inga problem att ha elbil.
Får jag bara fråga en sak?

Har du något abbonemang som gör det billigare ladda publikt? Någon som betalar åt dig eller rabatterar på något vis?

Har du en elbil som laddar från 15%-80% på 15minuter?

Jag själv äger ju två sorters bil.
En elbil som jag är riktigt nöjd med och gillar mest den bilen att köra! Föredrar den!

Medans pluginhybrid blir den som är mer ekonomisk att köra med längre sträckor (i Sverige ska tilläggas då vi har billig bensin men dyr el på publika stationer). Så skulle även diesel vara....

.... medans en ren bensinbil givetvis är det allra dyraste alternativet och är de det alternativet man jämför med när det gäller kostnader?
När folk tycker det är billigt att ladda för 6kr kWh.

Sedan kommer ju givetvis pluginhybrid kosta i annat, tänker på den dagen den börjar krångla på riktigt 🤯
Likaså är det med moderna dieslar och även bensin. Så mycket sensorer och datorer förutom de andra delarna som behövs i en fossilbil. Här är ju elbil enklare konstruktion fast den innehåller samma dator trams (som har inget med drivlinan i sig att göra).

Men om vi bortser från servicekostnader 🤫

Eller pratar vi bara om ren körglädje!
I de fall håller jag helt med, elbilen accelerar ju lite annorlunda än söliga hybrider o de flesta dieslar (även bensinare). Dvs roligare stt köra med helt klart 😎

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, om man brukar äta på mackarna så är det väl normalt. Jag har aldrig ätit på någon mack, föredrar restauranger eller att äta hos vänner/hemma.
Nu gillar ju jag både McDonalds, Max och Chopchop som finns vid de laddställen jag brukar, så det är lugnt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Trots att jag kört elbil i några år föredrar jag att äta när jag och inte när bilen behöver.
Precis! Så vi laddar är vi vill äta. Arboga är bra, liksom Strängnäs, båda har stort urval på restauranger. Torsby är värre men det går alltid att hitta något gott på Coop.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och @Anna_H:s man vill inte bara slippa anpassa sig till bilens behov, utan även hennes.

Att man behöver anpassa sig är ostridigt, det intressanta är väl ändå hur stor uppoffring anpassningen är.

Kör man 50 mil på en dag klarar sig få elbilar med mindre än ett stopp på 20–30 minuter. Detsamma gäller många människor. Det gör att det inte är ett binärt val för de flesta av oss, utan en fråga om hur mycket planering och anpassning det kräver, och hur stort omaket är jämfört med andra parametrar i bilvalet.
Om han skulle ignorera mina behov och bara tänka på sig själv så blev det TV-soffan dygnet runt för hans del 😆

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nu har jag skummat de senaste 10 sidorna och en enda jag läst som tjatar om att äta på macken är du 🙂

/Krille
Har inte heller hittat någon som säger det. Enda gången jg köper mat på en mack är när jag köper "2Good2Go" för att ta med när jag ska till pappa, laga mat hos honom är en mardröm.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Nu gillar ju jag både McDonalds, Max och Chopchop som finns vid de laddställen jag brukar, så det är lugnt.
Låter verkligen lockande…

Tänk att låta bilen även styra vad man själv äter.

Innebär det att man måste äta så mycket junk så blir det aldrig elbil för min del…

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.