pacman42 pacman42 skrev:
Jag är inte professionell i detta område, även om jag säkerligen kan mer än de flesta som inte har detta som sitt huvudsakliga kompetensområde.

De har gjort ett bra arbete, men de har stora begränsningar i vad de studerat. De har inte med vad som händer när lokalnätet inte kan konsumera all energi som produceras. De pekar ut att det kan bli problem i lokalnät som inte är väl balanserade, men att det är relativt ovanligt och främst på landsbygden/äldre nät. Det är bra. Sedan är iofs risken för att det skall inträffa mycket större i verkligeheten då tillväxten i bostadsområden ofta sker på vissa grenar av nätet, vilket gör att det riskerar bli väldigt obalanserat och då kan man få problem ändå. Detta har de inte tänkt på i sin modellering.

Som jag ser det så är detta ett bra examensarbete inom de ramar de studerat och modellerat. Jag förstår att de inte gått vidare till nästa nivå, för det blir snabbt väldigt komplext att räkna på och modellera. Det är inte rimligt att göra så komplexa arbetsuppgifter i ett examensarbete. Det de har studerat är tillräckligt svårt för ett ex-jobb på civilingenjörsnivå.
Vad bra. Då har vi kvar frågan om huruvida de problem som du har hemma är representativa för hur GE:s nät ser ut. Och vi har också kvar hurpass komplicerat en ev ombyggnad av ett nät en gång för alla i en färdigt villaområde i tätort behöver bli. Det låter ju hemskt med alla tarmar osv..
Jag har också byggt fibernät ihop med Vattenfall och sett deras kartor. Och jag har också koll på det mesta höhö..

K karlmb skrev:
Du har inte kommenterat Lundstudenternas rapport. De simulerade en rad olika fall och kom fram till att det i princip bara kan bli problem på landet med långa o klena ledningar mot den som installerar mkt solceller. Vad har de missat?
Hej karlmb

Jag har inte detaljstuderat examensarbetet som hade sin aktualitet när det skrevs (2013-06-17) Men det ser ut att uppnå det målet, att ge studenterna en möjlighet att redovisa att de har tillgodogjort sig utbildningen.

Idag har det focus som arbetet hade på enfas DC/AC omvandlare (och tillhörande osymmetri) ersatts av trefas omvandlare (där osymmetrin undviks). Så stor del av innehållet gällande enfas är därför inte lika aktuellt.

Samma sak gällande fokuset på övertoner (upp till 2 kHz) som genom införandet av power factor correction (PFC) och switchad teknik, så har övertonerna kraftigt reducerats och nu genereras i stället switchbrus i elnäten. Konsekvenser av switchbruset i elnätet bör snarare studeras idag.

När det gäller deras uttalande;”Om alla kunder i ett nät installerar så mycket solceller som de får plats med på sina tak och ansluter symmetriskt, uppnås inga spänningsnivåer som är höga nog för att utgöra några risker.” såsom en slutsats av simuleringen, så vet vi idag att över hela Europa så har vi tydliga spår av solcellsinstallationer.

Att få koppla in solceller på villatak till elnätet har t.ex. många gånger försenats därför att elnätsbolagen behöver göra anpassningar eller ombyggnationer av elnäten, bland annat för att minska spänningsvariationer.

Irritationen över upplevda långa förseningar av solcellsinstallationer har t.ex. visat sig i media och i form av anmälan till Energimarknadsinspektionen. Därtill kommer den ökande variationen i elpriset och ett elpris som ibland är negativt och indikerar effektöverskott i elnätet.

Av det jag läst så verkar det vara ett bra genomfört examensarbete. Men, bland annat av det jag tagit upp här, så ger det inte en bra nutidsbeskrivning.

Vill man dra slutsatser om nuläget och framtiden bör man nog söka andra källor samt lära av det som sker på elmarknaden idag.

Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
När det gäller deras uttalande;”Om alla kunder i ett nät installerar så mycket solceller som de får plats med på sina tak och ansluter symmetriskt, uppnås inga spänningsnivåer som är höga nog för att utgöra några risker.” såsom en slutsats av simuleringen, så vet vi idag att över hela Europa så har vi tydliga spår av solcellsinstallationer.

Att få koppla in solceller på villatak till elnätet har t.ex. många gånger försenats därför att elnätsbolagen behöver göra anpassningar eller ombyggnationer av elnäten, bland annat för att minska spänningsvariationer.
Jag delar dina åsikter om rapporten generellt.
Men det du avser här, tydliga spår? Och på vilken nivå då, lågspänning eller högspänning, är det lika illa i Sverige som tex u-länder som UK där de inte ens har 3-fas normalt till villor? Etc.
Hur mkt dokumenterade ombyggnader har det blivit så här långt på lågspänmingssidan?
Var gjordes dessa i Sverige?
På landsbygden eller i 70-talets massivt utbyggda och täta villaområden?
Det är kvantifiering jag saknar, men som ändå används som argument av nätbolagen, inte bara med avseende på handläggning utan numera även med avseende på extra kostnader av olika slag.
Sedan är det ju egentligen 2 olika utmaningar idag, dels microproduktion och dels massiv elbilsladdning.
Hur kan vi som konsumenter avgöra ifall de båda egentligen täcks överlappande av de olika bidrag som staten och SVK tex bidrar med?

Vilka bidrag syftar du på?

K karlmb skrev:
Jag delar dina åsikter om rapporten generellt.
Men det du avser här, tydliga spår? Och på vilken nivå då, lågspänning eller högspänning, är det lika illa i Sverige som tex u-länder som UK där de inte ens har 3-fas normalt till villor? Etc.
Hur mkt dokumenterade ombyggnader har det blivit så här långt på lågspänmingssidan?
Var gjordes dessa i Sverige?
På landsbygden eller i 70-talets massivt utbyggda och täta villaområden?
Det är kvantifiering jag saknar, men som ändå används som argument av nätbolagen, inte bara med avseende på handläggning utan numera även med avseende på extra kostnader av olika slag.
Sedan är det ju egentligen 2 olika utmaningar idag, dels microproduktion och dels massiv elbilsladdning.
Hur kan vi som konsumenter avgöra ifall de båda egentligen täcks överlappande av de olika bidrag som staten och SVK tex bidrar med?
Hej karlmb

Jag skrev kortfattat; ”Att få koppla in solceller på villatak till elnätet har t.ex. många gånger försenats därför att elnätsbolagen behöver göra anpassningar eller ombyggnationer av elnäten, bland annat för att minska spänningsvariationer.

Irritationen över upplevda långa förseningar av solcellsinstallationer har t.ex. visat sig i media och i form av anmälan till Energimarknadsinspektionen. Därtill kommer den ökande variationen i elpriset och elpris som ibland är negativt och indikerar effektöverskott i elnätet. ”

Och nu måste jag upprepa var jag återkommande gånger skrivit;

Elnäten till villor är med en början för mer än 50 år konstruerade och byggda för effektriktningen mot villorna. Försöker vi placera solcellsproduktion på villor så riskerar vi att effektriktningen vänder vid solcellsproduktion. När detta sker beror naturligtvis på hur nätet ser ut och belastas men uppskattningsvis när 5–10 % av villorna har ca 10 kW solceller vid en 500 kVA transformator.

Jag känner inte till att vi idag har öppna källor som till exempel redovisar när elnätsbolagen gör ombyggnationer, varför det sker, och vad detta kostar. När Energimarknadsinspektionen gick ut och förtydligade; att den som orsakar kostnader i elnäten vid t.ex. installation av solceller på hustak då skall den som orsakat kostnaden även betala.

Om inte den som orsakat kostnaden betalar då fördelas kostnaden över alla. Det är Energimarknadsinspektionen som övervakar elnätsbolagen.

Som jag skrivit tidigare; ”I en artikel i DI ”Förvirring bland eljättarna: Smäll hotar villaägarna” (13 september 2024) kan vi läsa att ”storbolagen uppger att de själva inte kommer att ta ut några anslutningsavgifter, åtminstone tills vidare.” https://www.di.se/nyheter/forvirring-bland-eljattarna-small-hotar-villaagarna/ ”Storbolagen”, som hänvisas i texten, det är EON, Ellevio, och Vattenfall

Bland annat ”Svensk Solenergi” företräder villaägare med solcellsinstallationer i denna fråga.
https://svensksolenergi.se/

Men vem företräder den större gruppen av villaägare som inte har solceller på villataken (och andra elanvändare) som riskerar att få dela på kostnaden för nätens ombyggnad, vid solceller på villataken?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad bra. Då har vi kvar frågan om huruvida de problem som du har hemma är representativa för hur GE:s nät ser ut. Och vi har också kvar hurpass komplicerat en ev ombyggnad av ett nät en gång för alla i en färdigt villaområde i tätort behöver bli. Det låter ju hemskt med alla tarmar osv..
Jag har också byggt fibernät ihop med Vattenfall och sett deras kartor. Och jag har också koll på det mesta höhö..
Varför skulle inte min användning av laddningen vs värme vara representativ tänker du? De flesta laddar på natten och värmen sprids ut över dygnet. Även om min värme hade dragit 3x så mycket energi så hade den varit lägre i topparna än de 11 kW frugans elbil drar under laddning. Innan jag skaffade LLVP så hade jag 6kW i topparna för mitt hus uppvärmning och det var enbart under VV-spets detta inträffade.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Jag känner inte till att vi idag har öppna källor som till exempel redovisar när elnätsbolagen gör ombyggnationer, varför det sker, och vad detta kostar. När Energimarknadsinspektionen gick ut och förtydligade; att den som orsakar kostnader i elnäten vid t.ex. installation av solceller på hustak då skall den som orsakat kostnaden även betala.
Jo de gjorde det. Nåt år innan sa de att inga anslutningsavgifter får tas ut.
Jag är inget fan av kompetensen hos EI, men som du säger så är det ju närmast omöjligt att kunna avgöra kvantiteten på dessa problem.
Ja, elnätet är sedan 50-talet. Å andra sidan är det typ bäst i Europa pga vår tidiga elektrifiering som först använts massivt till direktverkande el. Vi har därför ett helt annat utgångsläge än tex UK som eldat med gas i alla år.
Om vi utan solceller eller elbilar ska vara med och dela på något beror ju i hög grad på hurpass stora kostnader vi pratar om. Är det bara att byta 10 km kabel i varje mellanstor stad och kontinuerligt uppgradera till modernare trafos efterhand som de nya kraven kommer på olika håll, då blir det ju inte mkt till kostnader och kan anses väl rymmas i de feta elnätsavgifter vi redan betalat.
Är det total ombyggnation med miljontals kronor så snart mer en 10 st ska ha solceller under en enskild trafo, ja då är det ju något annat.
Tills något annat är visat tycker jag examensarbetet utgör den bästa grunden i denna diskussion.

pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle inte min användning av laddningen vs värme vara representativ tänker du? De flesta laddar på natten och värmen sprids ut över dygnet. Även om min värme hade dragit 3x så mycket energi så hade den varit lägre i topparna än de 11 kW frugans elbil drar under laddning. Innan jag skaffade LLVP så hade jag 6kW i topparna för mitt hus uppvärmning och det var enbart under VV-spets detta inträffade.
Därför att vi samtidigt vet att nätet är dumt och inte smart. Bara de nyaste trafo man kan köpa kan kontinuerligt justera för spänningsfall. Det betyder att värsta fallet är dimensionernade, inte vad du normalt har en vinternatt.
Värsta fallet är då istället innan nån ens visste vad värmepumpar var, och vi hade massa elpatroner som fick värme gamla dragiga hus med 60-tals 2-glasfönster och sågspån på vinden.
Då kunde man köra elpatroner på 9 kW och mer, och samtidigt dra på både VVB och bastu på kanske ytterligare 6 kW. Det var inga konstigheter, men det hände kanske bara nån gång per år under din trafo. Ändå klarade nätet det. Lite senare kom tidstarifferna och en del väntade till kl 22 med att slå på de stora förbrukarna i acktankar. Det blev säkerligen stora peakar då, mkt mer än det blir idag med smartare teknik.
Slutligen så är din trafos undernät kanske inte helt representativt för merparten.

K karlmb skrev:
De är i stort representativa för många nätägare som försörjer en kommun i storlek som normalt har 2-4 mottagningsstationer nivån 50/10 kV. Där blir problematiken ibland tydlig i spänningsregleringen via stegkopplare på den nivån och trafos i häradet 10-25 MVA.

Trots alla dina påstådda kunskaper i allt från lokaldistribution till reaktivbalans i överliggande nät och större vindparksinkopplingar ser jag det som att du inte greppar området tillräckligt. Det är inget fel i det även skenbart enkla problem i den så simpla elkrafttekniken har bockfoten framme i detaljerna. Så inget personligt direkt mot dig du är inte ensam att lite väl mycket tänja på skattningar i de trådar som har energiförsörjning/produktion som tema.

K karlmb skrev:
Därför att vi samtidigt vet att nätet är dumt och inte smart. Bara de nyaste trafo man kan köpa kan kontinuerligt justera för spänningsfall. Det betyder att värsta fallet är dimensionernade, inte vad du normalt har en vinternatt.
Värsta fallet är då istället innan nån ens visste vad värmepumpar var, och vi hade massa elpatroner som fick värme gamla dragiga hus med 60-tals 2-glasfönster och sågspån på vinden.
Då kunde man köra elpatroner på 9 kW och mer, och samtidigt dra på både VVB och bastu på kanske ytterligare 6 kW. Det var inga konstigheter, men det hände kanske bara nån gång per år under din trafo. Ändå klarade nätet det. Lite senare kom tidstarifferna och en del väntade till kl 22 med att slå på de stora förbrukarna i acktankar. Det blev säkerligen stora peakar då, mkt mer än det blir idag med smartare teknik.
Slutligen så är din trafos undernät kanske inte helt representativt för merparten.

Det var inte många alls som hade sådana toppar och då ingenting var tidsstyrt så kunde man räkna med Velanders formel för att dimensionera nätet. Det krävs inte särskilt många effektförbrukare innan slumpmässigheten i när sakerna kör kommer att hjälpa nätet ordentligt. Har du 40 fastigheter så kommer det inte att bli 40 fastigheter som maxar sin användning samtidigt. I praktiken så kan man räkna med medeleffekten i nätet och sedan lägga på en faktor för att spridningen inte är helt slumpmässig.

Med elbilar så blir problemet istället att i samma område så kommer kanske 20 bilar (flera per hushåll också, åtminstone där jag bor) att maxa ut på 11 kW laddning samtidigt. De driver inte medeleffekten särskilt mycket, men de driver topparna.

Vidare så har man byggt ut bostadsområdena med fler hus över tid (förtätning), vilket gör att mycket av den marginal du pratar om från eluppvärmning inte längre finns, nya kunder har käkat upp den marginalen. Detta har skett både i städer och på landsbygd. Där jag bor så har det börjat bli så trångt i transformatorerna så att en del nya hus har fått gräva inte till närmsta anslutningspunkt utan längre bort mot en annan transformator eller gräva parallellt med befintliga kablar till den närmsta transformatorn. Detta då delar av nätet är fullt utnyttjat redan. Nätbolaget för inte bygga ut proaktivt eligt lag och de får inte heller debitera kunden för kostnaderna när de tvingas bygga ut, därför dessa oortodoxa lösningar när kapaciteten inte räcker till. Man minimerar investeringarna.

K karlmb skrev:
Jo de gjorde det. Nåt år innan sa de att inga anslutningsavgifter får tas ut.
Jag är inget fan av kompetensen hos EI, men som du säger så är det ju närmast omöjligt att kunna avgöra kvantiteten på dessa problem.
Ja, elnätet är sedan 50-talet. Å andra sidan är det typ bäst i Europa pga vår tidiga elektrifiering som först använts massivt till direktverkande el. Vi har därför ett helt annat utgångsläge än tex UK som eldat med gas i alla år.
Om vi utan solceller eller elbilar ska vara med och dela på något beror ju i hög grad på hurpass stora kostnader vi pratar om. Är det bara att byta 10 km kabel i varje mellanstor stad och kontinuerligt uppgradera till modernare trafos efterhand som de nya kraven kommer på olika håll, då blir det ju inte mkt till kostnader och kan anses väl rymmas i de feta elnätsavgifter vi redan betalat.
Är det total ombyggnation med miljontals kronor så snart mer en 10 st ska ha solceller under en enskild trafo, ja då är det ju något annat.
Tills något annat är visat tycker jag examensarbetet utgör den bästa grunden i denna diskussion.
Och flera energibolag säger något helt annat. Jag tror då mer på dessa än ett examensarbete för civilingenjörer från 2013. De har ett kostnadstak/avgitstak att ta hänsyn till så de kan inte driva frågor av denna art med orimliga siffror.

pacman42 pacman42 skrev:
Har du 40 fastigheter så kommer det inte att bli 40 fastigheter som maxar sin användning samtidigt. I praktiken så kan man räkna med medeleffekten i nätet och sedan lägga på en faktor för att spridningen inte är helt slumpmässig.
Det skrev jag inte va?
Men om kunden längst bort plötsligt gör detta så blir det ju samma sak som idag när han skaffar elbil och bastar samtidigt. Allt annat lika, vilket du menar är fallet.

Ditt snack om förtätning gäller i äldre områden, men inte nämnvärt i områden från 70-talet o framåt. Där finns inga överstora tomter att stycka av. Och är det något som borde vara dimensionerande är det ju de områden som stod för merparten av allt ensklit boende i städerna, dvs det som byggdes samtidigt med miljonprogrammet och senare.
pacman42 pacman42 skrev:
Och flera energibolag säger något helt annat. Jag tror då mer på dessa än ett examensarbete för civilingenjörer från 2013. De har ett kostnadstak/avgitstak att ta hänsyn till så de kan inte driva frågor av denna art med orimliga siffror.
Det där ser helt klart ut som en partsinlaga från ett girigt elnätsbolag. Jobbar du hos ett sånt?
Det går an att säga att något inte stämmer, men samtidigt ha total sekretess på vilka enorma kostnader man påstår sig ha fått.

GK100 GK100 skrev:
De är i stort representativa för många nätägare som försörjer en kommun i storlek som normalt har 2-4 mottagningsstationer nivån 50/10 kV. Där blir problematiken ibland tydlig i spänningsregleringen via stegkopplare på den nivån och trafos i häradet 10-25 MVA.

Trots alla dina påstådda kunskaper i allt från lokaldistribution till reaktivbalans i överliggande nät och större vindparksinkopplingar ser jag det som att du inte greppar området tillräckligt. Det är inget fel i det även skenbart enkla problem i den så simpla elkrafttekniken har bockfoten framme i detaljerna. Så inget personligt direkt mot dig du är inte ensam att lite väl mycket tänja på skattningar i de trådar som har energiförsörjning/produktion som tema.
OK, så vad skulle det kosta att uppgrdera en stegkopplare till remotekontroll/automatik? Och hur många såna finns kvar om 3 år? Jag tycker inte det verkar ta 40 år längre mellan trafobytena och då bor jag på landet.

K karlmb skrev:
Hej karlmb

Du skriver ”men som du säger så är det ju närmast omöjligt att kunna avgöra kvantiteten på dessa problem.”

Det är en sak att grovt kunna bedöma problematiken i att vända effektriktningen i ett elnät bara byggt för en effekt riktning.

Det är en annan sak, att som du begär, kunna visa i hur stor utsträckning ombyggnationer gjorts och vad det kostat. Att visa detta för dig och andra här på byggahus.

På samma sätt, som de elkraftingenjörer jag under ca 20 år har utbildat, kan på sitt elnätsbolag när en förfrågan om solcellsanslutning kommer, bedöma hur man utreder frågan. På samma sätt kan jag naturligtvis grovt förstå när bekymmer kan uppstå och måste hanteras. Eftersom jag inte har tillgång till lika bra information som elkraftingenjören på elnätsbolaget så kan dessa uppnå ett betydligt bättre arbete.

Om man behöver byta ut en kabel så är kabelkostnaden en liten del av totalen. Förarbeten med beräkningar, kontakter med flertalet inblandade företag, grävning, asfaltering mm. kostar oftast mångfaldigt kabelkostnaden.

Jag vet inte vad det skulle kosta att byta ut till en ny kabel till det kabelskåpet varifrån matningen till mitt hus utgår. Men bara att asfaltera kostar uppskattningsvis1 100–1 400 kronor/m² d.v.s. bara asfalteringen kostar rimligen 300 kkr. eller mer. Med tanke på att man dessutom måste hantera flera mediasystem i marken mm. så vore jag inte förvånad om kostnaden totalt blir en miljon eller mer.

Eftersom elnätsbolaget inte får arbeta proaktivt så kan bekymmer uppstå, om flera vill sätta solceller på villataken men inte kontaktar elnätsbolaget inom samma tidsrymd.

Här finns exempel på anslutningsavgifter; ”Beslut slår mot villaägare – smäll på 93.000 kronor”
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/

I artikeln så kan vi bland annat läsa; ”Båda fallen avser Kristianstad kommun och bolaget C4 Elnät AB som i det ena fallet begärt en avgift på 116.000 kronor och i det andra nästan 1,1 miljoner kronor för att ansluta kundernas nya solcellsanläggningar, med motiveringen att elnätet inte har kapacitet att ta emot elen utan behöver förstärkas.
De berörda kunderna ansåg inte att kraven var skäliga och begärde prövning hos Ei, som utövar tillsyn över elnätsbolagen som är reglerade monopolverksamheter. Och i maj i år beslutade myndigheten att elnätsbolaget hade rätt att ta ut en anslutningsavgift, men att de belopp som krävts var alldeles för höga. De sänktes kraftigt till maximalt 50.000 kronor respektive drygt 93.000 kronor. ”

Du skriver ”Tills något annat är visat tycker jag examensarbetet utgör den bästa grunden i denna diskussion.”

Om det är så att du väljer just detta examensarbete från 2013-06-17 för att de stöder dina åsikter så är det din sak.

Jag vill ha ett fungerande elkraftförsörjning till rimligt låga kostnader, därför så har jag nog har en annan utgångspunkt när jag bedömer texten.

När vi skriver här gör vi det för att hjälpa varandra.

Redigerat:
Förtätning sker också genom bebyggelse på tidigare tomma tomter. Du verkar ha en väldigt snäv syn på hur bostadsområden ser ut. Det finns många olika typer av områden och du kan inte bara prata om 70-talsvillorna. Jag är förresten själv uppväxt i ett sådant område i norra delen av Sverige och vi nådde aldrig de effekter du pratar om. Detta då det är enskilda termostater på varje element som slår till och från och det var i vårt hus så var det elva element. I teorin max 11kW, men inte ens när det var som kallast på vintern så gick alla element samtidigt.

Nej, jag jobbar inte på något elbolag. Elnätsbolagen har inte rätt att proaktivt bygga nät (får att hålla nere avgifterna för oss konsumenter) och de har ett pristak (som dock är för högt).

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Därför att vi samtidigt vet att nätet är dumt och inte smart. Bara de nyaste trafo man kan köpa kan kontinuerligt justera för spänningsfall.
Hej karlmb

Villka transformatorer syftar du på

Ge länk till lämplig information

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.