Efter mötet med dem. Visade sig vara bra insatta. Men ville lägga på 30cm cellolusa ovanpå befintliga 20cm. Fixa med ventilationen och påtalade väldigt mycket om min påväxt på vinden som ska mögelsaneras. Bifogar bild på möglet. Södra gaveln.

Detta skulle de ha 58 000 kr efter rot. Vilket innan rot skulle vara ca 110 000kr.
Kändes spontant billigt med 58’ men 110’ känns väldigt dyrt.

Vad har ni betalt för att tilläggsisolera?

• Mögelangripet trä på vinden med tydliga mörka fläckar och påväxt, även synliga träknutar och en del av tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Robbfyran Robbfyran skrev:
Dom nämnde att firman som kommer ska spraya på medel vars innehåll är Klor. Men Bara klor hjälper bara ytligt sa man utan det är ju mer saker där i. Sen ska det torka några timmar. Det var det man sa mot möglet.
Klorspray finns att köpa på sprayflaska på närmsta bygghandel, kostar en dryg hundring.

Många av dom där sakerna i offerten är helt enkelt saker du antingen kan göra själv eller inte behöver göra alls. Inget är brådskande vad jag kan se, möjligtvis den där fuktskadan nära takfoten som @Klass0n pekade på ovan om den inte redan är åtgärdad för länge sedan. Du kan lugnt ta en sak i taget vartefter du orkar och hinner, googla, sök på forumet, och starta nån tråd om du behöver hjälp 🙂

Rent generellt, om inget brinner eller läcker så är det sällan någon panik.

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
S simpan17 skrev:
Efter mötet med dem. Visade sig vara bra insatta. Men ville lägga på 30cm cellolusa ovanpå befintliga 20cm. Fixa med ventilationen och påtalade väldigt mycket om min påväxt på vinden som ska mögelsaneras. Bifogar bild på möglet. Södra gaveln.

Detta skulle de ha 58 000 kr efter rot. Vilket innan rot skulle vara ca 110 000kr.

Du borde nästan läsa tråden en gång till.
Inte för att vara dryg, men folk som kan det här har pedagogiskt förklarat hur det funkar med daggpunkt och vilken typ av isolering som passar om man inte har ångspärr (vilket jag gissar att du inte har om du bara har 20 cm).

Sen finns det också prisuppgifter på vad det kostar att isolera själv.

• Gilla
Bullmorsa och 2 till
  • Laddar…
Skadan som @Klass0n pekar på är troligen gammal. Jag har svårt att tro att getingarna skulle ha byggt så fint bo där annars...

Men kolla upp den för säkerhets skull.

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Robbfyran Robbfyran skrev:
Hejsan.

Energihem kom och knackade på. Ville byta fönster och tilläggsisolera vinden. Men mina fönster var bra så dom gick upp på vinden. Hittade lite svart mögel och lite vitt och kom med en lösning.
Tilläggsisolera 30cm på 90kvm vind, bygga sarg vid vindsluckan så inget ramlar ner när man öppnar. Sen täppa igen takfotsventilation som var alldeles för mkt öppet. Sätta in 2 pax fläktar och två inluft på vardera våning. Och givetvis mögelsanera. För detta efter avdrag och rabatter osv. 85000:-.
Absolut att han va säljare och ville skriva papper nu, det köper jag. Men jag bad om att få till i morgon Fredag bara att fundera lite.
Det var fast pris 85000:- så absolut inget skulle tillkomma. Har läst lite om gamla Energihem och nu det nya. Men rent spontant, få bort mögel, bättre ventilation och mer isolering. Är det bra att slå till, eller är det ett misstag?
Det finns ju mögel-fri jape att köpa på Bauhaus mm ,prova spreja på och se om det fungerar ta beslut om isolering senare

Inte omöjligt att ta till det med svartmöggel för att skrämma upp husägare, mera som en del i det försäljningstrick som används. Om ingen vet något om möggel, så har dommedagspersonen/dörrkanackaren ett stort övertag att sälja/lura på någon något.

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
Fick mycket snack om möglet. Eller i alla fall frugan som de riktade det snacket till. Jag är inte orolig för det. Jag hade fuktighet på 8% i trät där uppe.
Läste igen det eminenta inlägget ovan om hur vindar fungerar!

• Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Har du läst inlägg #19?
Ja, det står inget där om hur ofta du får hem försäljare som inte är skojare som bara försöker pracka på en grejer till överpris.

Senaste som försökte här ville ha en femhundring för ett brytskydd till dörren. Köpes för 150 spänn och monteras på några minuter om man gör det själv.

Hade liknande företag som kom hem till oss nu i veckan och gjorde besiktning. Hade med en luftmätare som var på medan vi satt och pratade vid köksbordet, gick upp på vinden och inspekterade och där denne påpekade att vi hade vitmögel som de skulle sanera samt installera mekanisk ventilation med tre don (två i sovrum och en i vardagsrum) för att värdet på luftmätaren i köket låg på cirka 850-950. Dom lämnade offert på ett extra bra pris för att dom var i området just nu och det skulle landa på 73 000 kr efter ROT. Dom ville sedan komma tillbaka och tilläggsisolera av ett material som skulle läggas ovanpå spånen (gammal tidningspapper som var malt och behandlat)

J
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, det står inget där om hur ofta du får hem försäljare som inte är skojare som bara försöker pracka på en grejer till överpris.
Nej det gör det inte för har inte diskuterat det överhuvudtaget!
tveksamt tveksamt skrev:
Senaste som försökte här ville ha en femhundring för ett brytskydd till dörren. Köpes för 150 spänn och monteras på några minuter om man gör det själv.
Jag reagerade bara på inlägget som jag svarade på och allt jag anser finns svar på i mina tidigare inlägg!

J Jansson69 skrev:
Nej det gör det inte för har inte diskuterat det överhuvudtaget!

Jag reagerade bara på inlägget som jag svarade på och allt jag anser finns svar på i mina tidigare inlägg!
I inlägget jag svarade på säger du "Alla säljare är väl inte skojare!" som svar på hempularens kommentar om varför han skulle vara trevlig mot en skojare. Det antyder ju att du tycker att det kommer många/en del seriösa företag och försöker sälja saker genom dörrknackning.
Min uppfattning är tvärt om, det är nästan bara oseriösa och skojare som gör det, därav min fråga hur många seriösa och ärliga företagare du har som knackar på hos dig.
Det har du inte svarat på i något av dina inlägg, allra minst i #19.

• Gilla
Kiawal
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
I inlägget jag svarade på säger du "Alla säljare är väl inte skojare!" som svar på hempularens kommentar om varför han skulle vara trevlig mot en skojare. Det antyder ju att du tycker att det kommer många/en del seriösa företag och försöker sälja saker genom dörrknackning.
Min uppfattning är tvärt om, det är nästan bara oseriösa och skojare som gör det, därav min fråga hur många seriösa och ärliga företagare du har som knackar på hos dig.
Det har du inte svarat på i något av dina inlägg, allra minst i #19.
Har ingett att svara på, står fast vid vad jag skrev i inlägg #19!

S simpan17 skrev:

Det där ser ut som på vår vind ungefär. Svartmögel lämnar fläckar som inte går bort från trä ens efter att möglet är ”dött”, så mängden fläckar säger inget om mängden aktivt växande mögel. Jag fotade vår vind när vi flyttade in och har jämfört lite då och då, det har inte hänt ett dyft på fem år.

Rot-avdraget är bara på arbetet. En del av summan på 58 k måste ju vara material, så totalen före rot är inte det dubbla. Men oavsett ska du ta in fler offerter på ett arbete i den prisklassen. De kan ju vara hutlöst dyra även om de skulle råka vara kompetenta. Personligen tror jag att de framförallt är bra på att snacka.

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
Självklart har även jag en mer normal trevlig hantering av ungdomar som säljer prylar för sina klassresor, fotbollslag osv. Och även fiskbilen brukar jag hantera med respekt, även om jag inte handlat av dem.

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Har ingett att svara på, står fast vid vad jag skrev i inlägg #19!
Nej, det är klart att om du väljer att ignorera frågorna du får har du inget att svara på. Men det är okej, det finns inget krav att vara trevlig och svara på de frågor man får på ett forum, men det motverkar lite syftet med forumet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.