L lbgu skrev:
Känns som någon behöver dra dig i örat så du vaknar.

Inse att du håller på att bli blåst.

Någon knackar på dörren, ber att få kolla vinden. Säger att det ser illa ut. Men du har tur för endast 80k (kommer garanterat mer ifall du sluter avtal med skojarna) så fixar vi det.

Tycker du inte detta är misstänkt? Om inte så är du tyvärr i riskzonen att betala någon i Nigeria en massa pengar så han kan skicka över ännu mer pengar till dig.
Absolut är jag jätte skeptisk. Men också väldigt okunnig i ämnet vad är ok och rätt normalt i ett hus och vad kostar diverse grejer. Men jag hör dig, örat är tagit i 😌☝️

• Gilla
Puffen Ingarö och 11 till
  • Laddar…
TLDR (sammanfattning):
Undvik det företaget!
De säger så mycket felaktigheter att det är löjligt.

Hela inlägget:
Tilläggsisolera gör man gör att sänka uppvärmningskostnader.
Tilläggsisolera ÖKAR man fuktbelastningen på vinden pga mindre värme läcker upp till vinden och kan torka ur den.
Hävdar de något annat så antingen vet de inte vad de pratar om eller så ljuger de.
Oavsett vill man inte göra affärer med dem.

Då man bor i ett hus så tillför man fukt i bostaden genom att bara vara.
Ca 2L per dygn och person,
Till det tillkommer matlagning och dusch/bad

Gammla hus har ingen nämnvärd fuktspärr varken i tak eller väggar.
Detta gör att fukten går upp genom taket och in i isoleringen och vidare till luften på vinden.
Olika typer av isolering hanterar denna fukt på olika sätt.
Kutterspån &organisk isolering (typ träfiber / papper ) tar upp och avger fukten beroende på hur fuktig luften är på vinden och detta varierar med årstid.
Mineral/glasfiber ull lagar ingen fukt utan i mångt och mycket blir fuktig och har svårt att torka ur och skall endast användas tillsammans med ångspärr.
Så därvid bör man inte blanda dessa olika typers isolering

Nu kommer vi till gamla hus med kallvind som du verkar ha.
Dessa vindar beter sig på helt annorlunda sätt än nya vindar pga hur man bygger med ångspärr och tanke på fukthantering.
En kallvind ska ha så möjlighet till stor luftomsättning.
Detta för att det inte finns någon ångspärr och ganska tunn (20cm) kutterspåns isolering.
Under vinter halvåret åker fukten upp genom taket och buffras endel i kutterspånet pga lufttemperaturen och luftfuktigheten. Kall luft har svårare att hålla fukt och därvid övergår mindre andel fukt till kallvindsluften som kan ventileras ut.
På sommarhalvåret så värms kallvinden upp och kutterspånet avger den lagrade fukten och torkar ur och med öppentakfot och luftomstättning via ventiler i gavlarna nära nocken blir det en skorstens effekt som hjälper till med luftomstättningen.

Om man nu vill tilläggsisolera en kallvind med kutterspån finns två alternativ.
1) bara lägga på mer isolering. Då är det viktigt att det är organisk isolering typ mer kutterspån eller träfiberskivor (som tex hunton) och inte glas/sten-ull. Det är dessutom viktigt att inte lägga på för mycket för då riskerar man att daggpunkten hamnar inne i isoleringen och då ökar risken för mögel markant.
Det är också viktigt att INTE täppa igen den öppna takfoten då man då inte får den luftomsättning man behöver för att inte det ska bildas mögel.
10 cm träfiberisoleringskrivor motsvarar 20cm kutterspån.
man kan ha totalt sett motsvarnade 40cm kutterspån utan att riskera daggpunktsproblemet.
så mao i ditt fall man man lägga på 10cm träfiberisoleringskivor uppe på kutterspånen.

2) man tar bort ALL kutterspån och stoppar in ångspärr och sen dit med den glas/sten-ull i den tjocklek man tycker är lämpigt. Mer isolering = mindre värmeförluster.
Här måste man vara riktigt noga med ångspärren.
Nackdel med detta alternativ är att man KAN (om man har otur) få fuktproblem i väggarna.
Detta pga att väggarna inte har ångspärr och i övergången mellan vägg och taket (där det nu finns ångspärr) tar sig fukten in i väggen som då ev inte klarar av att transportera bort den ökade mängden.
Har tyvärr inte läst på mer än så om detta alternativ finns folk som kan det bättre än mig.

Är man orolig för fukt och mögel på vinden så är det enklast att köpa
Trygghetsvakten vind start / classic
( https://trygghetsvakten.se/ )
Detta bygger på konceptet att vid optimala förhållanden ha automatisk mekanisk ventilation för vinden.
Vad är då optimala förhållanden?
förenklat kan man säga att då luftfuktigheten på kallvinden är större än luftfuktigheten ute går fläkten igång och hjälper till att vädra ur den fuktiga luften på kallvinden.

Vill man ytterligare minska fuktbelastningen på kallvinden stoppar man in FTX (kostar ca 50-75tusen har jag för mig)

PS:
att lägga på 10cm 90kvm hunton träfiberskiver kostar 10-15tusen och är tokenkelt att göra själv
Trygghetesvakten start ca 11tusen och classic ca 20tusen

• Gilla
Bragul och 48 till
  • Laddar…
Robbfyran Robbfyran skrev:
Men också väldigt okunnig i ämnet vad är ok och rätt normalt i ett hus och vad kostar diverse grejer.
och just därför skall du aldrig släppa in dörrförsäljare, eller prata med dem. De senaste dörrförsäljarna som ringt på hos oss har fått prata i ganska exakt 5 sekunder innan det blev tydligt att dette faktiskt var försäljning det handlade om, och sedan stänger jag dörren utan någon ytterligare kommnukation. Det gäller att inte känna något behov av att vara trevlig eller hövlig mot skojare, de utnyttjar de känslorna.

Får de en chans att prata så leder de in dig i fällan. Du kan gå i fällan även fast du vet att du håller på att bli lurad. Det blir som en slags hypnos.

Ge dem aldrig chansen, lägg på luren, släng igen dörren innan de hinner säga något.

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 28 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
och just därför skall du aldrig släppa in dörrförsäljare, eller prata med dem. De senaste dörrförsäljarna som ringt på hos oss har fått prata i ganska exakt 5 sekunder innan det blev tydligt att dette faktiskt var försäljning det handlade om, och sedan stänger jag dörren utan någon ytterligare kommnukation. Det gäller att inte känna något behov av att vara trevlig eller hövlig mot skojare, de utnyttjar de känslorna.

Får de en chans att prata så leder de in dig i fällan. Du kan gå i fällan även fast du vet att du håller på att bli lurad. Det blir som en slags hypnos.

Ge dem aldrig chansen, lägg på luren, släng igen dörren innan de hinner säga något.
Du verkar vara en trevlig en😢 man kan tacka nej normalt med att säga nej tack!

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Och varför skulle jag vara trevlig mot en skojare?

• Gilla
  • Älska
Byggaren Bengt och 12 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Och varför skulle jag vara trevlig mot en skojare?
Alla säljare är väl inte skojare!

• Haha
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Undantag på försäljare som kackar på dörren som inte är skojare:
* Barn som säljer majblommor/jultidningar
* Studenter (nästan bara utbytes studenter) som säljer tavlor/strupor etc.
* Fiskbilen. Vill man ha speciell fisk är det praktiskt med en som kommer med den till dörren.

Alla övriga antingen är skojare eller jobbar för ett skojarbolag är min erfarenhet iaf

• Gilla
Byggaren Bengt och 13 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Får du många dörrknackare hem till dig som inte är det?
Med det sagt, det är inte vare sig svårt eller ansträngande att säga "Nej, jag ska inget ha" i samband med att man stänger dörren.

J
tveksamt tveksamt skrev:
Får du många dörrknackare hem till dig som inte är det?
Med det sagt, det är inte vare sig svårt eller ansträngande att säga "Nej, jag ska inget ha" i samband med att man stänger dörren.
Har du läst inlägg #19?

Vår vind ser betydligt värre ut. Besiktningsmannen som var och kollade när vi köpte huset var inte alls bekymrad. Huset är byggt 1934, och man skymtar dagsljus vid takfoten som ju ska vara öppen på dessa gamla kallvindar.

Jag vet inte ens om jag ser något svartmögel i dina bilder, men du kan ju alltid ta dit nån som inte bara försöker sälja nåt. Det är alltid bra att lära sig mer om huset om inte annat.

Vad jag har förstått är tilläggsisolering av dessa gamla vindar vanskligt och kan på riktigt orsaka mögel om man gör fel, så läs på ordentligt innan du börjar fundera på sådant.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Bara av nyfikenhet, vad i praktiken menar dom att "mögelsanering" betyder? Möglet försvinner väl av sig självt, om det finns, när förutsättningarna för mögel försvinner?🤔
Menar dom att dom ska skrapa bort mögel?

Reagerar lite på att många fokuserar så mycket på vad kostnaden är efter rotavdrag.

141000 för att fixa lite med isolering, helt galet, för dom pengarna hade jag förväntat mig ett helt nytt tak, inte lite isolering.

Att sedan staten tar en del av kostnaderna minskar inte summan som bolaget tar betalt. Det är rätt tydlig att man vill få kunden att fokusera på nedersta raden, inte den orimliga summan som företaget faktiskt vill ha betalt.

• Gilla
tttomten och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bara av nyfikenhet, vad i praktiken menar dom att "mögelsanering" betyder? Möglet försvinner väl av sig självt, om det finns, när förutsättningarna för mögel försvinner?🤔
Menar dom att dom ska skrapa bort mögel?
Dom nämnde att firman som kommer ska spraya på medel vars innehåll är Klor. Men Bara klor hjälper bara ytligt sa man utan det är ju mer saker där i. Sen ska det torka några timmar. Det var det man sa mot möglet.

• Wow
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Fick samma firma knackad på hemma här. De kommer vid 19 och ska kolla vinden. Om att tilläggsisolera den.
Tur jag hittade denna tråden och vet både att jag inget ska ha och fick reda på hur min vind fungerar!

Tack kära ni. Återkommer om intresse finns för vad de sa.

Vi har kallvind hus byggt-64 vet vi har lite påväxt i södra gaveln på vinden.

• Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Robbfyran Robbfyran skrev:
Dom nämnde att firman som kommer ska spraya på medel vars innehåll är Klor. Men Bara klor hjälper bara ytligt sa man utan det är ju mer saker där i. Sen ska det torka några timmar. Det var det man sa mot möglet.
Jag tycker det verkar konstigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.