P
K Kabe413 skrev:
Tur att inte du är min granne
Du visar mer och mer ditt sanna jag i den här tråden.

Trist ibland, men de kanske planerar slå upp ett tremeterplank, eller bygga något nära där.. brukar finnas något skäl till att det ska tas bort massa.

Det positiva är att ni troligen får ta buskarna iaf när de gräver upp dem, om ni pratar med dem och kanske erbjuder nått snällt (svårt att veta vad, men ibland räcker en kopp kaffe..). Har de däremot sålt buskarna redan är det ju värre.. men om de ska till tippen iaf.. är de nog glada att ”kasta över dem” på er tomt ist.

Träd kan vara svårare, men de går att flytta över till er tomt oxå.. men de kan ha planer för träden/virket och/eller planerat att sälja dem.. så där krävs kanske lite mer lirkande för info .. (har de grävmaskiner, kan de säkert ..mot bet.. gräva grop på er tomt oxå.. om det är stora rotpaket).

Se bara till o fråga innan (y):) Bra kommunikation är viktigt.

Gå inte dit med förutfattade meningar o buttra miner.. gå ditt med glatt humör och lite extra positivitet.. verka nyfikna på vad de ska göra., prata om de fina buskarna.. fiska efter lite info osv.

Snigla Snigla skrev:
Trist ibland, men de kanske planerar slå upp ett tremeterplank, eller bygga något nära där.. brukar finnas något skäl till att det ska tas bort massa.

Det positiva är att ni troligen får ta buskarna iaf när de gräver upp dem, om ni pratar med dem och kanske erbjuder nått snällt (svårt att veta vad, men ibland räcker en kopp kaffe..). Har de däremot sålt buskarna redan är det ju värre.. men om de ska till tippen iaf.. är de nog glada att ”kasta över dem” på er tomt ist.

Träd kan vara svårare, men de går att flytta över till er tomt oxå.. men de kan ha planer för träden/virket och/eller planerat att sälja dem.. så där krävs kanske lite mer lirkande för info .. (har de grävmaskiner, kan de säkert ..mot bet.. gräva grop på er tomt oxå.. om det är stora rotpaket).

Se bara till o fråga innan (y):) Bra kommunikation är viktigt.

Gå inte dit med förutfattade meningar o buttra miner.. gå ditt med glatt humör och lite extra positivitet.. verka nyfikna på vad de ska göra., prata om de fina buskarna.. fiska efter lite info osv.
Tack! Många bra tankar.
Jag är ärligt väldigt nyfiken på vad de ska göra för det är en väkdigt speciell tomt i brant sluttning och mycket sten o berg.

Nää jag önskar ju att vi ska ha trevliga grannar , det vill väl dom med så jag går dit med glatt humör. De är säkert jättetrevliga :)

• Gilla
Johanna wicksell och 1 till
  • Laddar…
P
K Kabe413 skrev:
Tack! Många bra tankar.
Jag är ärligt väldigt nyfiken på vad de ska göra för det är en väkdigt speciell tomt i brant sluttning och mycket sten o berg.

Nää jag önskar ju att vi ska ha trevliga grannar , det vill väl dom med så jag går dit med glatt humör. De är säkert jättetrevliga :)
Varför skulle de inte vara trevliga lol. Eller menar du kanske att de bara kan vara trevliga om det blir på ditt sätt? Du skriver vidare att du är "väldigt nyfiken" på vad de ska göra. Varför måste de göra något överhuvudtaget?

Alltså ditt pladder här makes no sense. Du borde inte lägga dig i överhuvudtaget vad någon annan gör på sin tomt. Vill du ha insynsskydd får du väl ordna det på egen hand. Du låter oerhört egoistisk tycker jag. Grannarna har precis köpt tomten och det enda du bryr dig om är ditt insynsskydd. Grannarna har troligtvis många andra saker att fokusera på i nuläget än ditt insynsskydd. Jag kanske överreagerar nu, men det är något i ditt sätt att framföra detta som är oerhört provocerande tycker jag.

• Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Vi tycks diskutera två delar, dels ett antal träd dels rhododendronbuskar. Det du vill ha kvar är buskarna men bryr dig inte om träden. Ett antal träd är markerade som du antar ska tas bort. Är även buskarna markerade?
Frågan man kan ställa sig är varför vissa träd ska tas bort? Är det där grannarnas hus ska slås upp? Tror de att träden kommer att skymma solen för dem?
När det gäller buskarna - är det så att grannarna bara ser baksidan av buskarna och inte den blommiga delen så för dem kanske buskarna bara misspryder.

Läst igenom tråden (kanske missat något). Istället för att måla upp fan på väggen så kan man ju faktiskt prata med grannen utan att ens nämna träden. Börja med att fråga hur han tänkt med insynsskydd? Blir svaret att det blir plank så är det bara säga något i stil med ... det var ju synd när det finns ett naturligt insynsskydd. Sen får man vara öppen och framför allt inte tjafsa. Om du vänder frågeställningen så skulle du bli ganska piss om någon ifrågasätter dina planer för dig egen mark. Prata och bjud in på fika. Ha ett trevligt samtal.

R Rogero skrev:
Vi tycks diskutera två delar, dels ett antal träd dels rhododendronbuskar. Det du vill ha kvar är buskarna men bryr dig inte om träden. Ett antal träd är markerade som du antar ska tas bort. Är även buskarna markerade?
Frågan man kan ställa sig är varför vissa träd ska tas bort? Är det där grannarnas hus ska slås upp? Tror de att träden kommer att skymma solen för dem?
När det gäller buskarna - är det så att grannarna bara ser baksidan av buskarna och inte den blommiga delen så för dem kanske buskarna bara misspryder.
Ja ungefär så. Jag tror de flesta träden är där huset ska stå och de är inte ens nära min tomt. Bara en stor lärk där halva hänger över på min tomt. Det kanske kan skymma deras utsikt (vet ju inte hur deras hus ska se ut) alternativt så är det i vägen för diverse stora maskiner som ska in på tomten. Eller så hatar dom det:) har mer eller mindre slutit fred med att träden kommer ryka. Tråkigt men...

Buskarna är lika gröna på deras sida (baksida) men ev blommar de lite mindre eftersom det är skuggsida hela dagen.
Solen lyser på framsidan av busken (och hela deras tomt) hela dagen. Och ja det sitter markeringar på buskarna med.

Börja med att bara gå över till grannen och hälsa dem välkomna, utan att nämna träden.
Ju snabbare desto bättre, att vänta med att hälsa dem välkomna är inget bra.
Sen är det bara att fråga om träden vid nästa tillfälle lite senare.

Silver78 Silver78 skrev:
Läst igenom tråden (kanske missat något). Istället för att måla upp fan på väggen så kan man ju faktiskt prata med grannen utan att ens nämna träden. Börja med att fråga hur han tänkt med insynsskydd? Blir svaret att det blir plank så är det bara säga något i stil med ... det var ju synd när det finns ett naturligt insynsskydd. Sen får man vara öppen och framför allt inte tjafsa. Om du vänder frågeställningen så skulle du bli ganska piss om någon ifrågasätter dina planer för dig egen mark. Prata och bjud in på fika. Ha ett trevligt samtal.

Tack.
Japp om någon hade sagt hur jag skulle göra hade det stört mig. Men om någon hade haft förslag hade jag lyssnat.
Jag skrev ju denna tråd just för att se om folk hade liknande erfarenheter för de flesta verka mest vilja få bort grannens träd.
Så när jag gick och snacka med dom och välkomna skulle inte ett enda ord komma ut fel :)

J jack23 skrev:
Börja med att bara gå över till grannen och hälsa dem välkomna, utan att nämna träden.
Ju snabbare desto bättre, att vänta med att hälsa dem välkomna är inget bra.
Sen är det bara att fråga om träden vid nästa tillfälle lite senare.
Har bara sett dom två gånger än och inte haft läge att gå. Dom bor ju inte här ännu

Men viktigt är nog också att du inte drar för länge på samtalet TS. Vem vet, kanske rullar sågen igång på måndag morgon nu när allt redan är uppmärkt?

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Så här säger jurist på Villaägarna.

Om träd eller buskar på grannens sida av tomtgränsen orsakar besvär och du vill tvinga fram en kapning eller trimning, krävs att de störande växterna innebär en betydande olägenhet.

- I så fall kan kommunen meddela föreläggande till fastighetsägaren, som kan bli tvungen att till exempel kapa grenar, säger Hanna Suua.

Att man inte skulle få ta ner träd på egen tomt gäller inte generellt, bara i undantagsfall.
Även om uttalandet ovan är sant, så är det ju inte svaret på TS' fråga.
Man har stor rådighet över sin egen fastighet och i princip ingen över grannens.
"Betydande olägenhet" har absolut ingenting med insynsskydd eller naturskönhet att göra. Som sagt längre upp, man får asfaltera varenda kvadratcentimeter av sin tomt. Eller ha 40 meter höga tujor.

M Månskensbyggare skrev:
Men viktigt är nog också att du inte drar för länge på samtalet TS. Vem vet, kanske rullar sågen igång på måndag morgon nu när allt redan är uppmärkt?
Jag har samma tanke så jag håller span i köksfönstret :D

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Varför inte ha ett nudistparty i trädgården och hoppas att grannen inte gillar det dom ser. Då kanske dom inser själva att insynsskyddet skall förbli.

Peckalanger Peckalanger skrev:
Varför inte ha ett nudistparty i trädgården och hoppas att grannen inte gillar det dom ser. Då kanske dom inser själva att insynsskyddet skall förbli.
...eller så kommer de springande med motorsågen i högsta hugg ;)

• Gilla
Kabe413 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.