oceanis skrev:
För om du själv skall tillverka allt inkl luckor och sen komplettera med extra hyllplan för att stommarna ska gå att använda så blir det billigare att köpa stommar från andra leverantörer. Garanterat.
Precis tvärtom, GARANTERAT.

Hade prisskillnaden mellan en egensnickrad variant och t.ex. kvänum ätits upp av ett enda extra hyllplan hade ingen överhuvudtaget gjort sig det besväret till att börja med. Ikeas skåp ligger väldigt långt under de 12000:-/st i snitt som någon nämnde.

Men det är klart, känner du till någon leverantör som säljer TS kök till nära nog ikeapriser så berätta för guds skull vem det är!

• Gilla
OlleHulle
  • Laddar…
thomasx skrev:
Precis tvärtom, GARANTERAT.

Hade prisskillnaden mellan en egensnickrad variant och t.ex. kvänum ätits upp av ett enda extra hyllplan hade ingen överhuvudtaget gjort sig det besväret till att börja med. Ikeas skåp ligger väldigt långt under de 12000:-/st i snitt som någon nämnde.

Men det är klart, känner du till någon leverantör som säljer TS kök till nära nog ikeapriser så berätta för guds skull vem det är!
Din vana troget så glider du ifrån ämnet.

Vi diskuterar möjligheten att använda IKEAs system Metod för att göra något som liknar det TS visat på bild.

Någon i tråden kommenterade att detta numera är svårt med IKEA.s grejor sedan IKEA lämnat Faktum och att detta nog därför är en svunnen tid.

Ditt påstående om att det gick lika bra med Metod har därmed startat debatten mellan oss.

Om vi då tar frågan som är, vilket som blir billigast att använda, Metod eller annan likvärdig leverantörs stommar typ HTH själbyggserie, Epoq eller någon annan.

Då tror jag att och kan nästan garantera att det blir billigare att köpa stommarna från någon av dessa "billighetsleverantörer" istället för att köpa IKEA med extra hyllplan för att få till något med en för stor stomme som etod blir om man ska ha höga golvlister.

Allt annat skulle ju tillverkas egenhändigt enligt dig så det är ju bara i princip en spånplattestomme kvar och den behöver inte köpas hos Kvänum. Så din jämförelse med de 12000 förstår jag inte.

Kan du svara på min tidigare fråga hur man gör en snygg ombyggnad av Metod skåpen om man vill ha hög sockel/golvlist mitt fram på Metod.

Och försök hålm dig till min fråga och svara enkelt.

• Gilla
mångstekta
  • Laddar…
Åraslövs kök har fina kök i massivt trä som man kan få precis som man vill och som har alla moderna finesser men ett utseende som stämmer med sekelskiftet. Inte så dyra som man kan tro!
ImageUploadedByByggahus.se1393707239.846913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

He he vilken debatt det vart av det här! :-D nå nått vi kan slå fast är att det var iaf "enklare" förr att bygga om ikea till kvänum look a like som ts var ute efter... men jag är nog mera inne på att väljer man nått annat märke att utgå från så har man ju säkert lite mera stomm mått å utgå från oxå än ikeas 20cm intervall. För det var ju ganska mycket enklare å passa in gångjärn å skenor när man hade färdiga hål å utgå ifrån än när man kapa stommarna på höjden å skruva ihop botten själv på utvald plats för åtminstone så utgick iallafall jag i från ikeas mått för fastsättning av fronter å luckor...men mitt råd till ts blir om du inte är van så låt någon som vet göra det från början!

Kan man inte bara sätta Ikeastommarna lite högre? Borde funka höjdmässigt om det är långa människor som skall använda köket? Eller blir det alldeles för högt då?

Klart det går... men 7-8cm börjar bli mycket senmåste man ju ta överskåp i beaktning och avstånd till fläkt, fönster, mm mm så det är lite knepigare

• Gilla
Henriettae
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.