mångstekta skrev:
På tal om ikea varianten, är den ens möjligt nu med dom nya skåpmåtten? Utan rejäl ombyggnation... tur att man hann gör det när faktum ännu fanns 8)
Varför skulle andra mått på skåpen göra det svårare?

thomasx skrev:
Varför skulle andra mått på skåpen göra det svårare?
Blir lite trist höjd på de synliga golvsocklarna/listerna. Den typ av sockel/list brukade ju på den tiden vara 150-200 mm hög.

oceanis skrev:
Blir lite trist höjd på de synliga golvsocklarna/listerna. Den typ av sockel/list brukade ju på den tiden vara 150-200 mm hög.
Precis! Nu är det väl bara 7-8 cm? så tiden för ikea goes kvänum e kanske förbi...

oceanis skrev:
Är det den enda anledningen?

Oavsett så är det ju fortfarande fullt möjligt att göra och kräver inte en rejäl ombyggnation bara för det. Antingen kör man med befintlig list eller så gör man en abrovinsch med nedersta lådraden/luckorna om man prompt ska ha en högre list.

thomasx skrev:
Är det den enda anledningen?

Oavsett så är det ju fortfarande fullt möjligt att göra och kräver inte en rejäl ombyggnation bara för det. Antingen kör man med befintlig list eller så gör man en abrovinsch med nedersta lådraden/luckorna om man prompt ska ha en högre list.
Du kan väl inte på fullt allvar påstå att det skulle vara försvarbart eller enkelt att bygga om skåpstommar och såga sönder luckor på IKEAs nya kök för att få till utseendet med höga utanpåliggande golvlister som då även sitter framtill på skåpen. Då är det nog faktiskt bättre och mycket billigare att köpa från en leverantör med en annan stomme.

Redigerat:
oceanis skrev:
Du kan väl inte vara helt ärlig i ditt påstående att det skulle vara försvarbart att bygga om skåpstommar och såga sönder luckor på IKEAs nya kök för att få till utseendet med höga utanpåliggande golvlister som då sitter även fram till på skåpen. Då är det nog faktiskt bättre och mycket billigare att köpa från en leverantör med en annan stomme.
TS skrev "Krav är infällda luckor och helst platsmålat."

Det är inte golvlisten i sig som är den stora grejen, utan de infällda luckorna. Ska man ändå göra det själv är nämnda justering ingen stor grej. I de fall där detta blivit gjort har även någon gjort helt egna luckor.

thomasx skrev:
TS skrev "Krav är infällda luckor och helst platsmålat."

Det är inte golvlisten i sig som är den stora grejen, utan de infällda luckorna. Ska man ändå göra det själv är nämnda justering ingen stor grej. I de fall där detta blivit gjort har även någon gjort helt egna luckor.
Om man är ute efter att få ett kök som får ett utseende som skall passa in i ett tidigt 1900 tals kök så är man inte ute efter 80 mm höga golvlister.

Och om man ska göra egna lister, bygga egna dörrar och tillverka inramningen till dörrarna så finns det ingen anledning att köpa en för stor stomme från IKEA som ska byggas om för att passa luckans storlek. Då köper man en i rätt storlek från en annan leverantör som passar direkt.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
mångstekta och 1 till
  • Laddar…
Man kan köra högre men då hamnar inte arbetsytan på 900mm men kanske inte en nackdel

Varför snåla? OcH gnälla sen? Lägg på lite xtra å inte klaga sen? :)

Det jag nämnde innebär inte alls att man måste bygga om stommarna. Jämfört med den modifiering som gjorts i de trådar som nämnts blir det inte heller mycket extraarbete. De trådarna är för övrigt mycket bra exempel på hur man får det kök TS önskar till en lägre kostnad, vilket är precis anledningen till att de gjort just så. Huruvida TS kan tänka sig att lägga en del eget snickeriarbete för att få sitt kök har dock inte framgått i tråden.

Och, ikea-stommar är givetvis inget krav, man kan välja precis vilka stommar man vill. Ikea's är bara ett exempel på vad andra använt.

Redigerat av moderator:
thomasx skrev:
Förstår inte varför du behöver vara så otrevlig.

Det jag nämnde innebär inte alls att man måste bygga om stommarna. Jämfört med den modifiering som gjorts i de trådar som nämnts blir det inte heller mycket extraarbete. De trådarna är för övrigt mycket bra exempel på hur man får det kök TS önskar till en lägre kostnad, vilket är precis anledningen till att de gjort just så. Huruvida TS kan tänka sig att lägga en del eget snickeriarbete för att få sitt kök har dock inte framgått i tråden.

Och, ikea-stommar är givetvis inget krav, man kan välja precis vilka stommar man vill. Ikea's är bara ett exempel på vad andra använt.
Du svarade på ett inlägg som beskrev att IKEA.s nya kök inte längre skulle vara möjligt att bygga om till den stilen som TS vill ha. Och ditt svar var att det gick och var enkelt, vilket jag då påpekade att det är det inte är pga sockelhöjden.

Du envisas då i ett ytterligare ett nytt inlägg med att det är en enkel match att göra detta och skjuter frågan från sockeln till att det inte var det som TS menade trots att TS har visat bild på vad han/hon vill ha..

Så låt mig då fråga dig hur du modifierar skåpen från IKEA till att kunna ha en sockel/golvlist som är 150.200 mm hög, utanpåliggande framtill på skåpen?

Om du sätter den framtill på skåpen så lär ju skåpstommens botten att ligga under golvlistens överkant vilket medför att skåpstommen måste minskas i höjd och luckorna göras mindre.

Blanda nu inte in andra leverantörer för du påstod att IKEA var så enkla att modifiera. En enkel beskrivning på arbetet skulle vara trevligt att få presenterad.

Diskutera sakligt, tack.

Jag har raderat ett antal otrevliga kommentarer.

• Gilla
Nacho78 och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Och om man ska göra egna lister, bygga egna dörrar och tillverka inramningen till dörrarna så finns det ingen anledning att köpa en för stor stomme från IKEA som ska byggas om för att passa luckans storlek. Då köper man en i rätt storlek från en annan leverantör som passar direkt.
Men att göra egna luckor, lister och ramarna är ju just vad många har gjort. Läs t.ex. blogginlägget som det länkas till i inlägg tre.

Vet inte vad jag missförstått men jag tänker att om man väljer utanpåliggande sockel/golvlist behöver man inte heller modifiera metodstommarna eftersom sockeln kan vara högre än stommen. Inte lika snyggt som faktum men ändå genomförbart om det är det utseendet man vill ha, inte har råd med dyrare kök och dessutom gör egna luckor.

Inte säkert att det är billigare än andra tillverkare som redan har rätt höjd på skåpen men jag tror att många även väljer Ikea för att det är enkelt att planera hemma och sedan hämta själv utan större inblandning av säljare.

Apollonia skrev:
Men att göra egna luckor, lister och ramarna är ju just vad många har gjort. Läs t.ex. blogginlägget som det länkas till i inlägg tre.

Vet inte vad jag missförstått men jag tänker att om man väljer utanpåliggande sockel/golvlist behöver man inte heller modifiera metodstommarna eftersom sockeln kan vara högre än stommen. Inte lika snyggt som faktum men ändå genomförbart om det är det utseendet man vill ha, inte har råd med dyrare kök och dessutom gör egna luckor.

Inte säkert att det är billigare än andra tillverkare som redan har rätt höjd på skåpen men jag tror att många även väljer Ikea för att det är enkelt att planera hemma och sedan hämta själv utan större inblandning av säljare.
Men om den utanpåliggande golvsockeln är högre än nedersta delen på skåpet lär det ju vara ganska svårt att placera den framtill på skåpet. Då kommer ju sockelns överkant minst 50-100 mm över bottenplanet på Metods stommar. Likaså måste du då göra mindre luckor för att dessa ska gå att öppna. Men om du inte vill ha golvsockel som är hög eller utanpå i framkant så kan du naturligtvis använda Metod men då har du tappat iden som TS frågar efter.

Alternativ att du tycker det är trevligt att når du öppnar luckan så ligger botten på skåpet nedanför listen, du kommer ju att få en list som ser för djävlig ut eftersom den kommer att bli skadad i överkanten.

Du kan ju naturligtvis köpa ett extra hyllplan och lägga i höjd med golvlistens överkant men då är det ingen vinst med IKEA, om det är det oavsett. För om du själv skall tillverka allt inkl luckor och sen komplettera med extra hyllplan för att stommarna ska gå att använda så blir det billigare att köpa stommar från andra leverantörer. Garanterat.

Redigerat:
oceanis skrev:
Alternativ att du tycker det är trevligt att når du öppnar luckan så ligger botten på skåpet nedanför listen, du kommer ju att få en list som ser för djävlig ut eftersom den kommer att bli skadad i överkanten.
Ja det så är jag menar. Tycker det är bättre att gå miste om några centimeter inne i skåpet än att göra om det. Då går det dessutom att ta bort sockeln (och lägga den undertill som det är tänkt) och byta till andra luckor och få ett helt annat utseende om/när man tröttnar. Givetvis inte så snyggt inne i skåpet men ett fullgott alternativ till Kvänum och liknande och som jag förstått det är det budgetvarianter som efterfrågas.

Att listen skulle skadas tror jag inte på. Har liknande själv (dock ej kök men garderober bland annat) och det ser bra ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.