7 380 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Vill ha betalt för att ta fram en offert ?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Men du har väl fått bygglovsritningarna, som du beställt, och betalat?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Arkitekten har upphovsrätten till ritningarna, jag har fått det beskrivet för mig när jag anlitade arkitekt att jag får bygga enl. ritningarna men bara en gång på det hus det gällde (i mitt fall var det en ombyggnad). Så om du ex. beställer ritningar för ett villabygge så får du inte låta någon annan bygga ytterligare ett hus efter dina ritningar.
I mitt fall kom diskussionen upp när jag ville ha ut CAD filerna från arkitekten, för ev. framtida ändringar/ombyggnad.
Men troligen kan villkoren variera mellan olika arkitekter, och hur avtalet är konstruerat.
I mitt fall kom diskussionen upp när jag ville ha ut CAD filerna från arkitekten, för ev. framtida ändringar/ombyggnad.
Men troligen kan villkoren variera mellan olika arkitekter, och hur avtalet är konstruerat.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag hoppas verkligen att ingen arkitekt säljer ritningar som man inte får använda minst en gång...
och om det nu skulle råka vara så att arkitekter brukar ta betalt för offerter, så får man ju hoppas att de då alltid informerar om vad det kostar - alltså vad det kostar att få en offert (hoppasan det är ju oxå en offert- tur man aldrig anlitat nån arkitekt)
och om det nu skulle råka vara så att arkitekter brukar ta betalt för offerter, så får man ju hoppas att de då alltid informerar om vad det kostar - alltså vad det kostar att få en offert (hoppasan det är ju oxå en offert- tur man aldrig anlitat nån arkitekt)
Arkitekten är väl besviken över att han inte kan starta byggfirma. Han såg väl TS som nån sorts sponsor.
Det är den professionella utföraren (firman) som får stå risken för otydlig information. Kunden ska inte behöva läsa mellan raderna eller förstå vad som mörkas utan ska kunna vara helt okunnig på området.
Det man avtalat om gäller, inte mer och inte mindre. Man förhandlar inte om priset i efterhand.
Det är den professionella utföraren (firman) som får stå risken för otydlig information. Kunden ska inte behöva läsa mellan raderna eller förstå vad som mörkas utan ska kunna vara helt okunnig på området.
Det man avtalat om gäller, inte mer och inte mindre. Man förhandlar inte om priset i efterhand.
tack alla som svarat. Är det bra om en arkitekt vill ha full kontroll över ett bygge och samtidigt tjäna så mycket som möjligt från kunden? samt kunna ta sitt koncept vidare för liknande bygge? Kan han stämma mig om jag går vidare med en annan byggare som ritar om alla a-ritningar i
pdf till dwg för k-ritningar? är det plagiat eller mot upphovsrätten om jag redan betalt för dem?
pdf till dwg för k-ritningar? är det plagiat eller mot upphovsrätten om jag redan betalt för dem?
Klicka här för att svara