Hej

En arkitekten ville bygga vårt hus. Arkitekten ville starta byggfirma och bygga huset med en kompanjon.

Vi har inga avtal signerad för detta och jag har skriftligen informerat att utan en budget eller offert så kan jag inte gå med på någonting eftersom jag inte vet hur mycket det kommer att kosta mig.

Vi har betalt arkitekten för att lovhandlingarna, ändringar samt för möten som vi haft runt projektet.

Arkitekten ville bygga huset samt ta fram kritningar, vvs, el och detailritningar och förfrågningsunderlag till andra byggare. Det skulle kosta oss ca 330tkr och vi tackade nej till det.

Nu när banken säger att detta är för dyrt för att bevilja lånet så vill inte arkitekten acceptera detta svar och vill att vi skall betala honom för epost tider och kostnaden för att ta fram offert och avtal.

Kan man göra så?

I vissa fall lär en företagare kunna göra så mot en privatkund, ja. Det som avgör är dels hur vad som sagts mellan er (om du t ex sagt uttryckligen i förväg att du inte betalar för offert så har arkitekten givetvis inte rätt att fakturera ändå) tillsammans med hur det ser ut i den bransch det gäller, dvs om det är brukligt att fakturera för offerter eller ej.

Nja, spelar ingen roll vilken bransch det är.
Det är rätt att vissa branscher och inte minst vissa företag tar betalt för att ta fram en offert. Inte fel i sig, det kan vara mycket jobb med en offert och för att få den bra kan det t.o.m. nästan vara ett jobb i sig att ta fram den.

Men har ni inte kommit överens om att offerten skall kosta har knappast arkitekten något att hämta. Det är inte kunden som uttryckligen skall säga att man inte betalar för offerten (som "injonil" skriver) för att slippa betala för den, det åligger företaget (arkitekten) att informera om att det kostar och se till att det är överenskommet. Det styrs av Konsumentlagarna, inte av branschpraxis ;)

Sedan skriver TS att arkitekten vill ha betalt för offert och avtal. Det hänger jag inte riktigt med på. Finns det alltså färdiga avtal också, eller är det bara avtalsförslag på papper, och om....vadå ?

Du skriver: "Arkitekten ville bygga huset samt ta fram kritningar, vvs, el och detailritningar och förfrågningsunderlag till andra byggare. Det skulle kosta oss ca 330tkr och vi tackade nej till det."

Jag tolkar det som att han gjorde det på eget initiativ och ni tyckte det var en bra idé? För det kan väl inte skada att få en offert? Men om ni inte diskuterade om detta skulle kosta något har han ingen rätt att ta betalt för det!

Ni har Konsumenttjänstlagen på er sida. Det är bara att bestrida, eftersom ni inte "köpt eller beställt" något.

K
330 000 kr? Ni har alltså betalt för bygglovshandlingarna redan och det skulle kosta ytterligare 330 tkr för att ta fram övriga underlag? Känns som att de råkat lägga på en nolla för mycket på priset....

I övrigt håller jag med om att ni ska bestrida om ni inte beställt arbetet att ta fram offerter och avtal

/Krille

ja 330tkr.! för att göra konstruktionsritningar
detaljritningar och avtalsförslag. nu när jag sagt att vi inte är intresserad vill han ha ca36tkr för att ta fram avtalsförslag och offertAndra byggare har gett oss budgetförslag utan kostnad och samtidigt sagt att de kommer att tacka nej och det kommer in anbudsförfrågan typ arkitektens handlingar. Det handlar om ett hus på kvadratiskhus på 150kvm. Ingen offentlig byggnad!
Funderar på att låta bygglovet löpa ut och söka om med en fiskarheden villa "nästan likt det som arkitekten ritat"

Det är väl bara att hitta en konstruktör som tar fram ritningarna?

I normalfallet så kan en firma givetvis inte debitera för offert etc. såvida du som kund inte har betsällt det som ett arbete. I det här fallet kanske det inte är lika självklart. Det saknas information. Det finns tydligen en beställning från TS till arkitekten på framtagning av ritningar och kanske även Kritningar om jag förstår rätt?

Beroende på hur den beställningen är utformad så kan ev. arkitekten jobba fram även avtalsförslag, offert för bygget inom ramen för den beställningen.

Att det i vissa situationer kan vara berättigat av en entreprenör att ta betalt för en offert genetemot en privatperson trots att ingen direkt överenskommelse om detta har gjort är inte något jag hittat på. Jag kan dock inte hitta mer stöd för detta än i denna frågespalt där konsumentrådgivare Karolina Kroll svara på frågor:

Ulf: Hej, Du tipsar om att man ska ta in flera offerter.Finns det ngn.regel som anger gränsen för när en hantverkare kan börja ta betalt för offerten. Nerlagd timtid/restid/reskostnad osv. Eller hänger det bara på en själv att alltid kolla upp innan man ber om en offert att den är kostnadsfri. Jag har tyvärr varit med om motsatsen till kostnadsfritt då jag inte kollade detta innan :( Mvh/Ulf i Tyresö
Karolina: Hej!
Förfarandet för offerter är inte reglerat någonstans så det är något man får avtala om parterna emellan. Det är inte orimligt att ta betalt för offerter men det är i regel något man måste ha avtalat om, ifall det vanliga för den aktuella typ av offert är att det utförs kostnadsfritt (exempelvis värdering av bostäder)

Länk: http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/arti...-på-tittarnas-frågor-4fc00b0b04bf72519400af48

Det jag fått lära mig är alltså att det kan vara ok att i efterhand kräva betalning i de branscher där det är kutym att ta betalt för offerter (arkitekter, konstruktörer mfl). Givetvis är det inte branschstandard i sig som avgör utan tillsammans med det faktum att ett offertarbete innebär ett relativt omfattande jobb (som kunden ibland även har nytta av direkt). Att man bett om offert innebär alltså i dessa situationer att man beställt ett jobb vilket entreprenören har rätt att ta betalt för (speciella regler gäller för prissättning för jobb som ej är avtalade som alla vet i denna forumdel).

Jag har endast bett om ritningar för bygglov. De ville så hemskt gärna bygga och ta det vidare med andra kunder och att bygga med samma koncept. Skrev och sa att jag behöver få en offert och budget godkänt av mig och banken innan vi går med på detta. De ville bygga huset och det skulle landa på ca 30tkr per kvm. Jag kan ju inte blint avtala att de skall bygga huset utan få en ordentlig offert och gå igenom alla avtal och due dilligence ? sen när han också ville ha betalt för kritningar, detaljritningar och anbudsförfrågan till andra leverantörer för 300tkr plus att han får bestämma materialval med höga byggkostnad kände jag att jag inte kunde gå med på det och tackade nej. Det kändes även som om jag betalade för konceptet för derras framtida nystart av företag och projekt. Får Arkitekter även driva byggbolag?

2433711 skrev:
Jag har endast bett om ritningar för bygglov.
Har du bett honom att ta fram ritningar, vilket han också gjort, eller har du bett om en offert för att ta fram ritningar? Jag kanske är dum, men jag förstår inte riktigt vad du fått från arkitekten eller vad han vill ha betalt för?

bad om bygglovsritningar. det är levererat och betalt. nu ville de också bygga och då behövdebjag veta vad det skulle kosta och om det var inom budget. när jag fick se offerten och avtalsförslaget tackade jag nej. nu vill de ha betalt för att ta fram detta. borde de inte ha mallar klara för sånt?

Aha, nu är jag med! Låter ju helt klart skumt i och med att dom redan fått betalt för ritningarna, men det klart om det innebär ett stort jobb att ta fram offerten så vill dom väl ha betalt för nerlagd tid. Det borde ju dock framgått rätt tydligt när ni bad om offerten kan man ju tycka.

Jag skulle tro att OM du bara beställt bygglovsritningar så skall du heller inte behöva betala för mer. Frågan blir väl lite vad som händer bevismässigt om arkitekten hävdar att beställningen var mer generell än så. Eller har du det skriftligt?

Om du ex. fått ta del av de icke beställda k-ritningarna och då fortsatt samarbetet utan att påpeka att dessa inte var beställda, så kanske det ev. kan ligga dig i fatet.

nej jag har inte sett några k-ritningar eller dokument som jag kulle kunna använda mig av. Att ta fram budget tex kostnad per kvm för badrum, grund osv skall väll inte ta lång tid om de har erfarenhet samt att de lägger på en säkerhetsmarginal i excell? detta finns ju på forumet stolpat klart och tydligt för varje moment/rum ? Jag har insett att jag är försökskaninen och får betala för prototypkonceptet. När de sen byggt mitt så kopierar de denna och säljer dom det vidare till andra kunder. Nu när jag tackat nej har de ingen referens och pengar att fortsätta med prototypen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.