Husägare
· September 1979
· 46 inlägg
Hej
Vi har köpt ett hus med bergvärme vilket vi inte har någon någon kunskap
om. Vi har installerat en braskamin och lyckligt lottade har gratis ved.
Såklart eldar vi var dag. Kan man man programmera bergvärmen att förstå att vi eldar. Svårt att formulera vad jag menar men hoppas ni förstår
Hälsningar
Gita
Vi har köpt ett hus med bergvärme vilket vi inte har någon någon kunskap
om. Vi har installerat en braskamin och lyckligt lottade har gratis ved.
Såklart eldar vi var dag. Kan man man programmera bergvärmen att förstå att vi eldar. Svårt att formulera vad jag menar men hoppas ni förstår
Hälsningar
Gita
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 302 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 302 inlägg
Svårt att veta då vi inte vet vilken typ av bergvärme du har eller ingen info alls.
men min bergvärme har inne givare som känner tempen inne.
Så reglerar den efter den.
Kanske du har lika.
men min bergvärme har inne givare som känner tempen inne.
Så reglerar den efter den.
Kanske du har lika.
Husägare
· September 1979
· 46 inlägg
Till typ alla värmeregulatorer så kan man koppla in innetemperaturgivare.
Till vår regulator har vi följande givare inkopplade: Framledningsgivare (måste finnas), utegivare (reglerar framledningen innan det blir varmt/kallt i huset), innegivare (reglerar framledningen så att det håller så jämn temperatur som möjligt), returgivare (begränsar framledningen så att inte returen blir för hög).
Till vår regulator har vi följande givare inkopplade: Framledningsgivare (måste finnas), utegivare (reglerar framledningen innan det blir varmt/kallt i huset), innegivare (reglerar framledningen så att det håller så jämn temperatur som möjligt), returgivare (begränsar framledningen så att inte returen blir för hög).
Husägare
· September 1979
· 46 inlägg
Oj tack vilket snabbt svar
Greenline HT plus C och E
Vi har försökt på någon som kan ge service och information. Men tycks vara svårt att hitta hantverkare över huvudtaget i Strängnäs
Tack från Gita
Greenline HT plus C och E
Vi har försökt på någon som kan ge service och information. Men tycks vara svårt att hitta hantverkare över huvudtaget i Strängnäs
Tack från Gita
Tänk på att bergvärmen jobbar mot ett vattenburet system som är trögt i att reglera upp och ner temperaturen. Oavsett om pumpen reglerar ner värmen när ni eldar så kommer det bli väldigt varmt eftersom kaminen ger mycket värme snabbt och värmesystemet har kvar ackumulerad värme.
Om ni eldar varje dag så rekommenderar jag att ni drar ner värmen manuellt ett par timmar innan ni tänder brasan. Sedan kan ni dra upp den igen så kommer pumpen starta när värmen från brasan försvunnit.
Lång ifrån optimalt men jag tror inte någon bergvärmepump klarar det du är ute efter.
Om ni eldar varje dag så rekommenderar jag att ni drar ner värmen manuellt ett par timmar innan ni tänder brasan. Sedan kan ni dra upp den igen så kommer pumpen starta när värmen från brasan försvunnit.
Lång ifrån optimalt men jag tror inte någon bergvärmepump klarar det du är ute efter.
En rumsgivare/innegivare placerad på lämpligt ställe kommer att sänka framledningen när ni eldar i kaminen.
saxat från sidan 11 i manualen,
https://backend.omnishare.net/gfx/Files/116/SE - Dokumentarkiv/Installations- och anvandarhandledningar/Bergvarmepumpar/IVT/IVT Greenline HT Plus/Anvandarmanual_GreenlineHTPlus.pdf
Edit: Vi har en kamin som vi eldar i. När vi eldar och det blir varmare där innegivaren sitter så minskas framledningen. På tex våren/hösten när det inte är så kallt ute så händer det ganska ofta att framledningen stryps helt samt att cirkulationspumpen stängs av.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
saxat från sidan 11 i manualen,
https://backend.omnishare.net/gfx/Files/116/SE - Dokumentarkiv/Installations- och anvandarhandledningar/Bergvarmepumpar/IVT/IVT Greenline HT Plus/Anvandarmanual_GreenlineHTPlus.pdf
Edit: Vi har en kamin som vi eldar i. När vi eldar och det blir varmare där innegivaren sitter så minskas framledningen. På tex våren/hösten när det inte är så kallt ute så händer det ganska ofta att framledningen stryps helt samt att cirkulationspumpen stängs av.
Redigerat:
Pumpen kommer strypa framledningen även om man inte har givare inne, eftersom vattnet som kommer tillbaka kommer ha högre temp. Pumpen jobbar på skillnaden i utgående och inkommande vatten.
Detta är dock lite sent eftersom systemet fortfarande är varmt och kaminen ger mycket värme. Rent energimässigt kommer pumpen sluta jobba men det blir väldigt varmt i huset.
Det finns ett särskilt forum för värmesystem som du kan höra med. Det heter just ”varmepumpsforum.com”
Detta är dock lite sent eftersom systemet fortfarande är varmt och kaminen ger mycket värme. Rent energimässigt kommer pumpen sluta jobba men det blir väldigt varmt i huset.
Det finns ett särskilt forum för värmesystem som du kan höra med. Det heter just ”varmepumpsforum.com”
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Viktigt att sätta innegivaren på rätt plats dvs inte nära en värmekälla det eller ventilation. Den skall ju även funka bra när du inte eldar. Dvs den ger jämnare värme inne än att bara den skall styra på ute temp. Så den är en bra finjustering av den optimerade kurvan du ställt in på Bergvärmen, så prio 1 är att se till att VPn är optimerad sen fixa innegivare som fin styr. Har en själv och även trimmat systemet innan detta.
Husägare
· September 1979
· 46 inlägg
H Hasse C skrev:Tänk på att bergvärmen jobbar mot ett vattenburet system som är trögt i att reglera upp och ner temperaturen. Oavsett om pumpen reglerar ner värmen när ni eldar så kommer det bli väldigt varmt eftersom kaminen ger mycket värme snabbt och värmesystemet har kvar ackumulerad värme.
H Hasse C skrev:Tänk på att bergvärmen jobbar mot ett vattenburet system som är trögt i att reglera upp och ner temperaturen. Oavsett om pumpen reglerar ner värmen när ni eldar så kommer det bli väldigt varmt eftersom kaminen ger mycket värme snabbt och värmesystemet har kvar ackumulerad värme.
Husägare
· September 1979
· 46 inlägg
Tack för alla svar
Vi får se om vi får hit en expert som gör en service och ger tips
Tack från Gita
Vi får se om vi får hit en expert som gör en service och ger tips
Tack från Gita
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Funderar på att köpa vår första villa men behöver tips, renoverings kostnader?
Köpa & Sälja hus -
Hjälp! Köpt min första villa och får inte upp temperaturen!
Värmepumpar -
Vill förstå vad fjärrvärmecentralen pysslar med
Fjärrvärme & Gas -
Grannen vill borra för bergvärme nära tomtgräns
Frågor och svar om värme -
Hej, vi köpte ett hus, 50-talshus ,värmeolja som gäller, vill gärna lite förslag vad är bättre värme att installera ? Ser ut dyrare med bergvärme??
Fritidshus