Skånenisse
Hej alla!

Som rubriken lyder så har vi köpt vårt första hus och skulle haft tillträde i slutet av förra veckan, dock när vi kom dit på kvällen på tillträdesdagen så stod jordvärmepumpen med en värmekurva som var ganska flack, så inomhustemperaturen var mellan 5-7 grader (utomhus var den mellan -2 till -5). Temperaturen ut i elementen var 19 grader.

Innan vi förstod att det var värmekurvan det var fel på så luftade jag alla element och ökade sedan trycket i elementen till 1,4 Bar, då den stod på 0,8 innan (antagligen har trycket minskat eftersom det var så kallt).
Nu har det gått ca. 5 dygn sedan vi höjde, och temperaturen har stannat av på 15 grader inomhus och den har inte höjts på ca 2 dygn.

Igår var jag borta i huset igen och försökte höja värmekurvan ytterligare, men det verkar som att den har toppats och inte går högre (minns inte exakt, men då det är ca 0 grader ute nu så ställde jag upp den på 43 (?) grader).

Nu undrar jag helt enkelt om det kan vara något ytterligare jag borde göra för att få upp temperaturen? Har som sagt aldrig ägt hus innan och aldrig sett en värmepanna heller, så det har blivit en del googlande och bläddrande i manualer för att ställa in värmekurva :)

Bor i Skåne och har en IVT premium line HQ värmepanna. Huset är ca 200 kvm och är ett gammalt lertegelhus med relativt god energiklassning C.
 
Kolla så att inte el-patronen är blockerad. Då kanske effekten blir för klen för att nu höja innetemperaturen(?)
 
  • Gilla
Eva Bernesjö och 5 till
  • Laddar…
Skånenisse Skånenisse skrev:
Hej alla!

Som rubriken lyder så har vi köpt vårt första hus och skulle haft tillträde i slutet av förra veckan, dock när vi kom dit på kvällen på tillträdesdagen så stod jordvärmepumpen med en värmekurva som var ganska flack, så inomhustemperaturen var mellan 5-7 grader (utomhus var den mellan -2 till -5). Temperaturen ut i elementen var 19 grader.

Innan vi förstod att det var värmekurvan det var fel på så luftade jag alla element och ökade sedan trycket i elementen till 1,4 Bar, då den stod på 0,8 innan (antagligen har trycket minskat eftersom det var så kallt).
Nu har det gått ca. 5 dygn sedan vi höjde, och temperaturen har stannat av på 15 grader inomhus och den har inte höjts på ca 2 dygn.

Igår var jag borta i huset igen och försökte höja värmekurvan ytterligare, men det verkar som att den har toppats och inte går högre (minns inte exakt, men då det är ca 0 grader ute nu så ställde jag upp den på 43 (?) grader).

Nu undrar jag helt enkelt om det kan vara något ytterligare jag borde göra för att få upp temperaturen? Har som sagt aldrig ägt hus innan och aldrig sett en värmepanna heller, så det har blivit en del googlande och bläddrande i manualer för att ställa in värmekurva :)

Bor i Skåne och har en IVT premium line HQ värmepanna. Huset är ca 200 kvm och är ett gammalt lertegelhus med relativt god energiklassning C.
Blir det ingen skillnad om du går på mode och öka minska värme och väljer 1+.
 
  • Gilla
Mj 1079 och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma modell på värmepump som du har, mer specifikt en C8
Huset är gammalt, 1,5-plans + källare och fasad i sten. Värmer ca 180-200kvm.
Min kurva stod, sedan 10 januari då jag sparade siffrorna, på:
20 --> 18
15 --> 23,8
10 --> 31,0
5 --> 37,5
0 --> 39,5
-5 --> 41,5
-10 --> 41,5
-15 -- >44,7
-20 --> 50

Hade då ingen tempgivare inomhus.

Detta gav ok temperaturer inomhus men husets radiatorer va till stor del underdimensionerade för den lägre temperaturen som bvp ger jämfört med oljepannan som huset haft tidigare.

I februari installerade jag Ngenic Tune vilket jag rekomenderar starkt, kombinera även med timpris på elavtal så räknar du hem kostnaden för dosan snabbt. Dessutom får du jämnare temperatur.

Uppskattad förbrukning för 2023 ser ut att landa på 8900kWh, huset gör alltså av med förvånansvärt lite energi.

Har under hösten lagt golvvärme på entreplan om ca 100kvm av våningens 135kvm så nu är min kurva ännu lägre, behöver dock knappt justeras lägre då Ngenic Tune tar hand om den biten.
Var lite kyligt förra vintern. Vi får nu högre inomhustemp med aningens lägre förbrukning.

Detta är vad jag kan bidra med som referens med någorlunda lika förutsättningar.

Vad har du för radiatorer?
 
  • Gilla
janusz_w och 5 till
  • Laddar…
H
Har du pratat med de som ägde huset tidigare de kanske har tips?
Varför har kurvan varit ändrad innan ni flytta in?
Jag har aldrig skjustera min kurva på min pump alls.
Den har stått lika sen jag montera pumpen 2014.
Enda som jag har ändrat är tempen som jag vill ha inne, från typ 16 grader på hösten till 22 grader på vintern.
Men har aldrig brytt mig om kurvan.

känns som det är något annat som spökar.
Typ elpatron, cirk pumpen går med?
 
  • Gilla
HEM2121 och 5 till
  • Laddar…
A
Skånenisse Skånenisse skrev:
Hej alla!

Som rubriken lyder så har vi köpt vårt första hus och skulle haft tillträde i slutet av förra veckan, dock när vi kom dit på kvällen på tillträdesdagen så stod jordvärmepumpen med en värmekurva som var ganska flack, så inomhustemperaturen var mellan 5-7 grader (utomhus var den mellan -2 till -5). Temperaturen ut i elementen var 19 grader.

Innan vi förstod att det var värmekurvan det var fel på så luftade jag alla element och ökade sedan trycket i elementen till 1,4 Bar, då den stod på 0,8 innan (antagligen har trycket minskat eftersom det var så kallt).
Nu har det gått ca. 5 dygn sedan vi höjde, och temperaturen har stannat av på 15 grader inomhus och den har inte höjts på ca 2 dygn.

Igår var jag borta i huset igen och försökte höja värmekurvan ytterligare, men det verkar som att den har toppats och inte går högre (minns inte exakt, men då det är ca 0 grader ute nu så ställde jag upp den på 43 (?) grader).

Nu undrar jag helt enkelt om det kan vara något ytterligare jag borde göra för att få upp temperaturen? Har som sagt aldrig ägt hus innan och aldrig sett en värmepanna heller, så det har blivit en del googlande och bläddrande i manualer för att ställa in värmekurva :)

Bor i Skåne och har en IVT premium line HQ värmepanna. Huset är ca 200 kvm och är ett gammalt lertegelhus med relativt god energiklassning C.
Kan ju vara om inte kul så nödvändigt att veta vad det är för jordvärmepump du har!
trycket skall ställas in beroende på hur många våningar du har, 0,8 behöver inte vara fel!
Om expansionskärlet fungerar skall trycket i stort sätt vara konstant oavsett temperatur.
du måste ha förutom en värmekurva att för hålla dig till även ett börvärde! HAr du mågon extern innetermostat? vad avläser du för värden på utegivaren? Går pumparna? är det tryck i jordvärmeslingan? vad har du för deltaT på jordvärmeslingan? och inte minst det mest självklara är samtliga radiatorventiler fullt öppna?
 
  • Gilla
tpe
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Kan ju vara om inte kul så nödvändigt att veta vad det är för jordvärmepump du har!
Om jag inte ser fel så står det "IVT premium line HQ" i första inlägget?
 
  • Gilla
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Om jag inte ser fel så står det "IVT premium line HQ" i första inlägget?
Jamen absolut det står ju i det finstilta längst ned...
den är ju jätteenkel att justera börvärde på
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jamen absolut det står ju i det finstilta längst ned...
Läs alltid det finstilta.
 
  • Gilla
  • Haha
janusz_w och 6 till
  • Laddar…
Skånenisse
J Josth skrev:
Kolla så att inte el-patronen är blockerad. Då kanske effekten blir för klen för att nu höja innetemperaturen(?)
Jag får ta och googla lite hur man gör det. Är det något som man gör vid underhåll?
 
Lägg upp några bilder på displayens statussida och de grundläggande inställningarna/temperaturerna.
 
  • Gilla
mabjörn och 1 till
  • Laddar…
Skånenisse
MrBusch MrBusch skrev:
Jag har samma modell på värmepump som du har, mer specifikt en C8
Huset är gammalt, 1,5-plans + källare och fasad i sten. Värmer ca 180-200kvm.
Min kurva stod, sedan 10 januari då jag sparade siffrorna, på:
20 --> 18
15 --> 23,8
10 --> 31,0
5 --> 37,5
0 --> 39,5
-5 --> 41,5
-10 --> 41,5
-15 -- >44,7
-20 --> 50

Hade då ingen tempgivare inomhus.

Detta gav ok temperaturer inomhus men husets radiatorer va till stor del underdimensionerade för den lägre temperaturen som bvp ger jämfört med oljepannan som huset haft tidigare.

I februari installerade jag Ngenic Tune vilket jag rekomenderar starkt, kombinera även med timpris på elavtal så räknar du hem kostnaden för dosan snabbt. Dessutom får du jämnare temperatur.

Uppskattad förbrukning för 2023 ser ut att landa på 8900kWh, huset gör alltså av med förvånansvärt lite energi.

Har under hösten lagt golvvärme på entreplan om ca 100kvm av våningens 135kvm så nu är min kurva ännu lägre, behöver dock knappt justeras lägre då Ngenic Tune tar hand om den biten.
Var lite kyligt förra vintern. Vi får nu högre inomhustemp med aningens lägre förbrukning.

Detta är vad jag kan bidra med som referens med någorlunda lika förutsättningar.

Vad har du för radiatorer?
Tack för svar! Det låter väldigt likt mitt hus och samma set-up. Ska absolut kolla upp en Ngenic i så fall. Är den bara att koppla in i värmepumpen? Kikade lite snabbt online på den nu och den ersätter värmekurvan eller och använder ett termostatvärde?
Ingen aning vad det är för radiatorer, dom är gamla och har säkert suttit i huset i en herrans massa år. Snea och slitna är dom, så kanske värt att uppgradera.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrBusch
  • Laddar…
Skånenisse
H Hallerudsbo skrev:
Har du pratat med de som ägde huset tidigare de kanske har tips?
Varför har kurvan varit ändrad innan ni flytta in?
Jag har aldrig skjustera min kurva på min pump alls.
Den har stått lika sen jag montera pumpen 2014.
Enda som jag har ändrat är tempen som jag vill ha inne, från typ 16 grader på hösten till 22 grader på vintern.
Men har aldrig brytt mig om kurvan.

känns som det är något annat som spökar.
Typ elpatron, cirk pumpen går med?
Har en rörmokare som ska komma på lördag och kika lite, får fråga om han kan något om detta också då. Vad jag kan se så är cirkulationspumpen på Max, så förhoppningsvis inget med den
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Skånenisse
electroluxaren skrev:
Kan ju vara om inte kul så nödvändigt att veta vad det är för jordvärmepump du har!
trycket skall ställas in beroende på hur många våningar du har, 0,8 behöver inte vara fel!
Om expansionskärlet fungerar skall trycket i stort sätt vara konstant oavsett temperatur.
du måste ha förutom en värmekurva att för hålla dig till även ett börvärde! HAr du mågon extern innetermostat? vad avläser du för värden på utegivaren? Går pumparna? är det tryck i jordvärmeslingan? vad har du för deltaT på jordvärmeslingan? och inte minst det mest självklara är samtliga radiatorventiler fullt öppna?
Hej! Tack för många bra tips, jag är som sagt nu på detta med pumpar, så det enda jag känner till är värmekurvan. Ska ta och kolla upp de saker som du också nämner. En sak som jag reagerade på är att pannan trodde det var 2 grader ute när det egentligen var -1, och -2 när det egentligen var -7. Försökte kompensera för detta i värmekurvan men har maxat den nu så kan inte höja högre vid de värdena :(
 
Skånenisse Skånenisse skrev:
Tack för svar! Det låter väldigt likt mitt hus och samma det-up. Ska absolut kolla upp en Ngenic i så fall. Är den bara att koppla in i värmepumpen? Kikade lite snabbt online på den nu och den ersätter värmekurvan eller och använder ett termostatvärde?
Ingen aning vad det är för radiatorer, dom är gamla och har säkert suttit i huset i en herrans massa år. Sena och slitna är dom, så kanske värt att uppgradera.
Ngenic's funktion är i princip att finjustera kurvan genom att lura innegivaren). Så för att den ska funka bra måste man först hitta en bra kurva som ger en stabil innetemp vid "normala" förhållanden. Det är alltså ingen lösning som ersätter en väl genomförd grundkonfiguration även om den kan dölja vissa smärre fel.
 
  • Gilla
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.