7 402 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Vill flytta Telias optokabel från min tomt
TeliaInfra/Skanova lägger ut flyttjobb på sina entreprenörer och de i sin tur tar in grävare, etc. Så beroende av entreprenör "kanske" man skulle kunna få till ett upplägg att man själv hanterar grävning (grävmaskin, förare och "grovis") på egen fastighet och entreprenörens personal hanterar skarvning av ny duct, blåsning, etc. Men skulle det sedan bli problem med blåsning/blåsstopp och man måste ta gropar på vägen för att lösa blåsning så blir det genast krångligare då det inte längre är den egna fastigheten man behöver gräva på.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Snuttjulle, menar Du att de stora kablarna på drygt två tums diameter bara rymmer 36fiber
Googla så finner Du vad det är
Strax utanför mitt tidigare jobb grävdes det ner sådan fiberkabel av banverket och intill fanns reda ett par andra stammar
De stora fiberkablarna är inget som man blåser fiber i
Googla så finner Du vad det är
Strax utanför mitt tidigare jobb grävdes det ner sådan fiberkabel av banverket och intill fanns reda ett par andra stammar
De stora fiberkablarna är inget som man blåser fiber i
Redigerat:
Jepp menar att det du ser är skydd över fiiber kabeln. En 6 fiber och en 36 a har samma ytterdiameter. Fibern tar ingen plats. Det du ser är rör eller slang för att sedan dra i kabeln i. Och som jag skrev kostar det idag mer att skarva en massa fiber istället för att köra våglängdssystem.
192 och 256 fiber som dras inne i storstäderna är för små system och inte långhålls grejer.
192 och 256 fiber som dras inne i storstäderna är för små system och inte långhålls grejer.
Gissar att det va en kopparkabel om det va en snygg bukett. Alla de fiberkablar jag har sett då både Banverkets och STOKAB är ganska små fram till man belägger dem med div skydd så som extra mantel av plast och ståltrådsarmering mm.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Googlade lite på fiberkabel :
http://rala.com/info/sortiment-optokabel/
http://rala.com/info/sortiment-optokabel/
Man kan i stort sett köra hela Sveriges backbone på ett par-tre 40/32 slang optoskyddsrör. Är det banvallen gissar jag på Telenor eller Ip-only och Scandinavian ring om det skulle vara mycket fiber och de kommer inte vilja flytta på den. Men det är osannolikt att den går genom din trädgård. Speciellt som du skriver Telia
Vi vet inte utan det är spekulationer, och det är väl nog så roligt men i min värld drar inte banverket någon stamfiber i en gammal banvall. De har bättre platser för markförläggning än detta. Ts skriver även Telia som nätägare. För att spekulera ytterligare så får man inte ut via ledningskollen vilken typ av kabel som ligger i marken så vem vet om det ens är fiber. Kan vara en gammal signalkabel från gamla SJ eller gamla Televerkets rikskabel. Sedan har inte banverket funnits på 8 år utan är införlivade i Trafikverket. För den intresserade
Redigerat:
Om du misstänker att kabeln orsakar problem med vägen så skulle jag kontakta ledningsägaren. Detta får de faktiskt fixa. Nämn också poolbygget i samband med detta, och kanske har du tänkt borra något också så du vill ha kabeln exakt utsatt. Har du tur har de inte koll, alternativt har förlagt sig något fel gentemot ledningsrätten. Det första jag skulle kolla är att kabelns läge stämmer med ledningsrättens läge.
Kabeln kan inte orsaka det. Möjligen avvikande fyllnadsmaterial, men det är lite sent att gnälla på nu.
Om du vill veta vad det kostar att flytta kabel till tomtgräns får du kontakta Skanova nätcenter 020-505000.
Hade själv en luftburen kopparledning som hängde lågt rakt över tomten. Den var både ful och i vägen. Att flytta den skulle kosta ca 5000, om jag själv grävde en kanalisation på tomtgräns där de fick peta in kabel och ansluta i stolpen. Som tur var är kabeln borta i och med fiber drogs in för några år sen.
Hade själv en luftburen kopparledning som hängde lågt rakt över tomten. Den var både ful och i vägen. Att flytta den skulle kosta ca 5000, om jag själv grävde en kanalisation på tomtgräns där de fick peta in kabel och ansluta i stolpen. Som tur var är kabeln borta i och med fiber drogs in för några år sen.