3 300 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Vill anlita ej certifierad firma
Har precis köpt en lägenhet som vi planerar att börja renovera inom kort. Vi tänkte börja med badrum + toalett. Eftersom vi själva inte har så mycket erfarenhet tänkte vi anlita hantverkare att göra jobbet. Vi har kontakt med en svensk firma med polska hantverkare. Enligt referenser från vänner så gör de ett jättebra jobb. Problemet är att de inte är certifierade. Min fråga är om det går att anlita någon annan person/firma som är certifierad och som bara kontrollerar vissa moment för att få ett godkänt badrum? Vill ju inte råka ut för skador som inte försäkringen täcker.
Tacksam för all hjälp!
Tacksam för all hjälp!
Menar du att de inte har våtrumsbehörighet enligt PER's branschregler? I så fall är det inga problem med försäkringsbolagen, så länge företaget utför arbetet korrekt. Det är alltså inget krav att man ska vara våtrumsbehörig. Dock skulle jag fråga mig, om jag var i ditt ställe, varför de inte är behöriga.
Du kan nog glömma att en annan firma skulle komma och godkänna deras arbete och ta på sig garantin, dock.
Du kan nog glömma att en annan firma skulle komma och godkänna deras arbete och ta på sig garantin, dock.
Som jon_h skrev så blir de nog inte lätt att få ngn behörig att godkänna arbetet utan att ha utfört det själv.
Och vad jag vet, så räcker det med att det är fackmässigt utfört, enligt de flesta försäkringsbolag. Men kolla med just ditt bolag och hör vad de har för regler.
Problemet brukar ofta vara att som kund veta vad som är fackmässigt eller inte, hade man vetat hur allt ska göras, så hade man gjort jobbet själv...
Var dock noga med att kolla att firman har f-skattsedel, och referenser är ju bra att få, men det har du ju redan. Vill man vara riktigt noga så kan man kolla med Byggnadsarbetarförbundet, så de inte skickar några slavarbetare men det är ju upp till var och en.
Och vad jag vet, så räcker det med att det är fackmässigt utfört, enligt de flesta försäkringsbolag. Men kolla med just ditt bolag och hör vad de har för regler.
Problemet brukar ofta vara att som kund veta vad som är fackmässigt eller inte, hade man vetat hur allt ska göras, så hade man gjort jobbet själv...
Var dock noga med att kolla att firman har f-skattsedel, och referenser är ju bra att få, men det har du ju redan. Vill man vara riktigt noga så kan man kolla med Byggnadsarbetarförbundet, så de inte skickar några slavarbetare men det är ju upp till var och en.
Tack för jättebra svar!
När vi pratade med företaget så sa de att de samarbetade med företag som kunde göra kontroller så att själva arbetet blev godkänt. Detta alternativ blir ju såklart dyrare men säkert ändå billigare än många andra firmor.
Våra vänner har ingen expertkunskaper, men tyckte att resultatet blev bra. Man vet ju förstås inte vad som kan hända i framtiden...
Får nog kolla upp med vårt försäkringsbolag för att se vad som gäller just där.
Tusen tack för all hjälp!
När vi pratade med företaget så sa de att de samarbetade med företag som kunde göra kontroller så att själva arbetet blev godkänt. Detta alternativ blir ju såklart dyrare men säkert ändå billigare än många andra firmor.
Våra vänner har ingen expertkunskaper, men tyckte att resultatet blev bra. Man vet ju förstås inte vad som kan hända i framtiden...
Får nog kolla upp med vårt försäkringsbolag för att se vad som gäller just där.
Tusen tack för all hjälp!
Klicka här för att svara