lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, vad var det för barbarer som gjorde på det viset? Nej, man tar sin mejsel och så smätter man bort låsringen som håller glaset. Då ramlar det snyggt och enkelt ut helt, utan glassplitter överallt. ;)

Som industrielektriker då när det begav sig på 80-talet så har jag nog tagit bort hundratals glas, eftersom det som sagt var så vi gjorde då för att snabbt kunna mäta upp en större central. Eftersom dessa stod, mer eller mindre, oåtkomliga så uppstod ingen betydande personfara. När man gjorde så i lampaffärer (där har jag sett det) eller i hem, så kommer saken i ett annat läge.
Och jag har tappat räkningen hur många porslinshuvar jag, i egenskap av industrielektriker, behövt byta ut för att det blivit nedslag på just detta vid elbesiktningar. 😂

Till trådskaparen:
Ta på dig ett par torra arbetshandskar i skinn så är du mer än garderad även om olyckan skulle vara framme och porslinet skulle spricka.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
J JDA skrev:
Och jag har tappat räkningen hur många porslinshuvar jag, i egenskap av industrielektriker, behövt byta ut för att det blivit nedslag på just detta vid elbesiktningar. 😂
Jaja, ni dagens ungdom är ju bortskämda med huvar med mäthål. Så då är det väl klart att man kan kosta på sig lyxen. ;)

Och jag har aldrig ens hört talas om att man hade elbesiktningar på fabriker när det begav sig. Släpper de in vem som helst nuförtiden? Vad skall de hitta på härnäst? ;)

• Haha
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Jaja, ni dagens ungdom är ju bortskämda med huvar med mäthål. Så då är det väl klart att man kan kosta på sig lyxen. ;)

Och jag har aldrig ens hört talas om att man hade elbesiktningar på fabriker när det begav sig. Släpper de in vem som helst nuförtiden? Vad skall de hitta på härnäst? ;)
Samma för mig, jag har också varit industrielektriker. Vi hade en kille som alltid letade efter skador på ledningarna med sin svarvade mässingsäkring: - där det sprakar och ryker, där är felet.

Jag fick alltid åka på felsökningar när de erfarna hade misslyckats, de visste vad som brukade vara fel, men strukturerad felsökning, det visste de inte vad det var för något.

• Haha
mexitegel
  • Laddar…

Släpper in och släpper in...det handlar nog mest om att göra som försäkringsbolagen säger om man vill ha en premie som går att leva med, i synnerhet på en träindustri som i det här fallet.

Om något så var det väl ändå förr i tiden som folk inklusive obehöriga kunde komma och gå som de ville utan att någon brydde sig.

Minns för 15år sedan, hur en pensionerad arbetare ibland kom ner, lite småfull på packmoped, på kvällsskiftet och pratade hål i öronen på folk tills det var dags att gå hem. Sånt här man aldrig talas om idag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.