Jag har en smultronschersminhäck som ska kapas ned till marken för att sedan åter få växa upp. Sist jag gjorde detta använde jag en gammal hederlig manuell grensax. Men, det är ganska många meter och mycket jobb. Så, jag funderar om man kan använda något bättre verktyg till detta.

Skulle elektrisk häcksax funka, eller är de mest för fintrimning?

Motorsåg(elektrisk)?

Något annat?

Tips och idéer mottages tacksamt, innan jag drar iväg och felköper något ...

B Bassrunner skrev:
Jag har en smultronschersminhäck som ska kapas ned till marken för att sedan åter få växa upp. Sist jag gjorde detta använde jag en gammal hederlig manuell grensax. Men, det är ganska många meter och mycket jobb. Så, jag funderar om man kan använda något bättre verktyg till detta.

Motorsåg(elektrisk)?

Något annat?

skördare förstås

B Bassrunner skrev:

Motorsåg(elektrisk)?

Något annat?

Hej
Jag brukar använda en tigersåg
Gäller bara att välja rätt blad
Och den går ju att använda till så mycket mer än småträd och grenar
/Johan

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Tror tyvärr att du får de finaste snitten med en manuell grensax. Känns som om det kanske är för grova grenar/stammar för en elektrisk häcksax och en motorsåg splittrar nog stammarna för mycket. Kanske en röjsåg med klinga skulle kunna fungera?

The_Lexx The_Lexx skrev:
Hej
Jag brukar använda en tigersåg
Gäller bara att välja rätt blad
Och den går ju att använda till så mycket mer än småträd och grenar
/Johan
Jo, tigersåg har jag provat att kapa ett par grenar med, det funkar men är långsamt. Fördelen är att jag redan har en (eller är det en nackdel? 😀) Tips på blad?

R roli skrev:
Tror tyvärr att du får de finaste snitten med en manuell grensax. Känns som om det kanske är för grova grenar/stammar för en elektrisk häcksax och en motorsåg splittrar nog stammarna för mycket. Kanske en röjsåg med klinga skulle kunna fungera?
Jag är lite rädd för just det, att häcksaxen inte mäktar med. Bra info om motorsågen, skippar det alternativet (verkar knöligt också).

B Bassrunner skrev:
Jo, tigersåg har jag provat att kapa ett par grenar med, det funkar men är långsamt. Fördelen är att jag redan har en (eller är det en nackdel? 😀) Tips på blad?
Hej
Som det är med de flesta sågar är rätt blad vid rätt tillfälle och där är tiger sågen trevligt för det finns så mycket att välja på
Men för grenar under 10mm är den inte så kul
Men upp till enstaka grenar på 100mm är den utmärkt
Tips på blad
https://www.bauhaus.se/tigersagblad...96EHZTIa_gjkCAaApooEALw_wcB#go-to-description
/Johan

The_Lexx The_Lexx skrev:
Hej
Som det är med de flesta sågar är rätt blad vid rätt tillfälle och där är tiger sågen trevligt för det finns så mycket att välja på
Men för grenar under 10mm är den inte så kul
Men upp till enstaka grenar på 100mm är den utmärkt
Tips på blad
[länk]
/Johan
Tackar! Skulle ändå till Bauhaus idag, så då kan jag plocka med mig några blad ockå!

• Gilla
The_Lexx
  • Laddar…
Använder också tigersågen när det är mycket som ska kapas och det inte är jätteviktigt hur fina snitten blir. Finast blir det med handsåg eller sekatör. En fördel med tigersågen är att det går att komma åt på ganska trånga ställen med ett smalt blad.

• Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
Uppföljning, det fick bli grensax/sekatör den här gången också. Med lite komplettering av tigersåg, men det hade funkat utan. Nu kan jag vila i 10 år igen innan det är dags nästa gång!

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.