Byggahus.se

Vilket vedeldat aggregat ska man ha?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi ska bygga bastu i en bod vid en sjö. Den är ca 13 kubikmeter. Vi vill ha ett bra aggregat men kan ingenting om bastu. Har googlat och sett Kota Luosto, Iki kiwi JR och kastor saga 20 m.fl. och funderar på vilken man ska välja? Har ni några tips på ett bra aggregat (vedeldade)?

Tack på förhand!

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Jag rekommenderar något med glaslucka, helt klart trevligt att se elden!

För egen del har jag en Harvia M3, men den är nog i minsta laget för 13 kvm. Harvia 22 kanske?

• Laddar…
  3. murak
    Nybyggare · Nivå 10
    Jag planerar en liknande bastu, ca 17m3, och jag har nosat på Harvia 20 ES Pro då jag gillar utseendet och att det finns inbyggd vattentank. Jag vet dock inte om det är ett bra aggregat eller ej :)

4. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Håller med om att det måste vara glaslucka, så man ser elden. Jag har en Harvia M3 i en bastu med golvyta 2,7*2,0 m och öppet upp till nock ( blir väl c:a 13 m3) och det blir varmt, men kanske inte så varmt, som TS vill ha. Inga problem ( på vår/sommar/höst) att köra upp den i 90 C, fast jag föredrar lite lägre. Det är kanske bättre att överdimensionera, för det går ju alltid att elda " lite mindre" , men inte tvärtom.

5. N
    Medlem · Nivå 4
    Leta efter en med så mycket stenvikt som möjligt. Elden ska värma stenen, stenen ska värma bastun. Då blir det som bäst med god "energimarginal" i stenen för att kunna förånga vatten genom hela badningen.