2 966 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vilket vedeldat aggregat ska man ha?
Hej,
Vi ska bygga bastu i en bod vid en sjö. Den är ca 13 kubikmeter. Vi vill ha ett bra aggregat men kan ingenting om bastu. Har googlat och sett Kota Luosto, Iki kiwi JR och kastor saga 20 m.fl. och funderar på vilken man ska välja? Har ni några tips på ett bra aggregat (vedeldade)?
Tack på förhand!
Vi ska bygga bastu i en bod vid en sjö. Den är ca 13 kubikmeter. Vi vill ha ett bra aggregat men kan ingenting om bastu. Har googlat och sett Kota Luosto, Iki kiwi JR och kastor saga 20 m.fl. och funderar på vilken man ska välja? Har ni några tips på ett bra aggregat (vedeldade)?
Tack på förhand!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Jag rekommenderar något med glaslucka, helt klart trevligt att se elden!
För egen del har jag en Harvia M3, men den är nog i minsta laget för 13 kvm. Harvia 22 kanske?
För egen del har jag en Harvia M3, men den är nog i minsta laget för 13 kvm. Harvia 22 kanske?
Håller med om att det måste vara glaslucka, så man ser elden. Jag har en Harvia M3 i en bastu med golvyta 2,7*2,0 m och öppet upp till nock ( blir väl c:a 13 m3) och det blir varmt, men kanske inte så varmt, som TS vill ha. Inga problem ( på vår/sommar/höst) att köra upp den i 90 C, fast jag föredrar lite lägre. Det är kanske bättre att överdimensionera, för det går ju alltid att elda " lite mindre" , men inte tvärtom.
Klicka här för att svara