Hej alla Bygga-Husare!

Jag skall lägga 57m2 vinyl-click (troligen tarkett starfloor) golv på en platta som är gjuten i oktober på modernt sätt (30cm cellplast+10cm betong). Golvet har _inte_ golvvärme. Jag har försökt lista ut vad som är lämpligt att ha på betongplattan innan golvet läggs på. Jag har frågat i lite olika byggaffärer och har inte lyckats få bra svar på mina frågor och försöker därför här:

1) Underlagsfoam som är speciellt för vinyl är 'anpassade för golvvärme' och leder därför värme bra. Jag vill tvärtom att det skall vara isolerande eftersom jag inte har golvvärme. Är det bättre att köra med foam för laminat, eller finns det andra anledningar att använda foam speciellt för vinylgolv?

2) Behöver man lägga ångspärr på betongen? I så fall, räcker det att lägga den överlappande eller måste den tejpas? (Notera att väggarna har en diffusionsöppen konstruktion och innehåller ingen plast)

3) Hur länge måste man vänta att lägga på golvet på plattan med tanke på fukt. Måste man mäta med en fuktmätare eller finns det något annat knep?

/Robert.P.

BirgitS
För att inte riskera att få problem och då inte kunna reklamera golvet bör du ju följa tillverkarens anvisningar. Om det inte står tillräckligt bra i Tarketts instruktion så pröva med att kontakta deras kundtjänst så att de kan uppdatera anvisningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.