Hej , har ett sutteränghus där det är dax för uppfräschning av sockeln.
I dagsläget är där små små fina sprickor och sporadiska färgfläckar ( Efter slipning) , jag är på jakt efter ett bruk som funkar att putsa över ett tunt lager för att sen filta för och fräscha upp , har sett dig neo.. rekommendera nåt ef bruk men verkar som det bygger 7-8 mm och skall läggas på i dubbla lager med nät emellan, hade helst bara lagt på 1 tunt lager för att filta direkt , snälla hjälp mig i djungeln
I dagsläget är där små små fina sprickor och sporadiska färgfläckar ( Efter slipning) , jag är på jakt efter ett bruk som funkar att putsa över ett tunt lager för att sen filta för och fräscha upp , har sett dig neo.. rekommendera nåt ef bruk men verkar som det bygger 7-8 mm och skall läggas på i dubbla lager med nät emellan, hade helst bara lagt på 1 tunt lager för att filta direkt , snälla hjälp mig i djungeln
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 453 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 453 inlägg
Funkar att dra på ett lager med weber EF 260, utan nät.
Har gjort det, blir bara lite svårare med filtningen, drar man på för tunt, filtar man igenom.
Eller 2 tunna lager utan glasfibernät..
Nätet är ju bara för skarvarna på cellplast, på en sockel spelar det ingen roll.
Och om sockeln är krokig, så riktar man en del med nät.
Pressa så tunt du kan med stål, max 4 mm per påslag.
Har gjort det, blir bara lite svårare med filtningen, drar man på för tunt, filtar man igenom.
Eller 2 tunna lager utan glasfibernät..
Nätet är ju bara för skarvarna på cellplast, på en sockel spelar det ingen roll.
Och om sockeln är krokig, så riktar man en del med nät.
Pressa så tunt du kan med stål, max 4 mm per påslag.
Redigerat:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 453 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 453 inlägg
Ser inte helheten på din sockel, och A46 brinner efter 20 min.
Är nog inte lämpligt här, för stora ytor, du hinner nog aldrig med.
Men du har ju lagt in för lite bilder, för att jag ska kunna ha en åsikt.
A46 är lättjobbad om man vet vad man gör, annars inte.
Är nog inte lämpligt här, för stora ytor, du hinner nog aldrig med.
Men du har ju lagt in för lite bilder, för att jag ska kunna ha en åsikt.
A46 är lättjobbad om man vet vad man gör, annars inte.
Redigerat:
jag som hade planen klar,jag trodde man kunde dra på den ett par meter och sen filta direkt, men då får jag leta upp weber 260 istället och lägga på två tunna lager, funkar den även om det finns gammal färg kvar?N neo11 skrev:
Redigerat:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 453 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 453 inlägg
Det kan du göra med weber 260. Men du får vänta med filtning 1-3 timmar beroende på väder.
Är det denna värme i solsken kan man nog filta efter 30 min. Men oftast bättre att vänta till det blivit lite hårt.
Men får absolut inte ljusna.
Den fäster på allt, så ja.
Även på gammal färg om den sitter fast
Får man till det med första lagret, finns det ingen anledning att lägga på ett lager till. Bara visuellt
Är det denna värme i solsken kan man nog filta efter 30 min. Men oftast bättre att vänta till det blivit lite hårt.
Men får absolut inte ljusna.
Den fäster på allt, så ja.
Även på gammal färg om den sitter fast
Får man till det med första lagret, finns det ingen anledning att lägga på ett lager till. Bara visuellt
Redigerat:
Ursäkta trådkapningen. Men hur fick du bort färgen från grunden? Jag har en grundmur murad av med leca. På detta puts och sedan ”plastfärg” på detta. Nu när jag ska måla om muren så skulle jag vilja ta bort befintlig färg och måla med lämplig silikatfärg som andas. Men hur får jag bort befintlig färg?
Var det ett tidsödande jobb? Och hur blev ytan efteråt? Kan man få till en yta som duger? Eller måste man putsa/spackla efter?
nja allt handar om vad man accepterar, svårt att inte få några ringar och nersänkningar här och där, förmodligen lite beroende på typ av puts kan jag tänka mig, tidsödande ? nä inte särskilt det värsta är det damm som blir trots dammsugare..... gasmask och grannar som är accepterande är nog det viktigaste
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 453 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 453 inlägg
Är ju inge fel att putsa om sockeln.O Olf Oggler skrev:Ursäkta trådkapningen. Men hur fick du bort färgen från grunden? Jag har en grundmur murad av med leca. På detta puts och sedan ”plastfärg” på detta. Nu när jag ska måla om muren så skulle jag vilja ta bort befintlig färg och måla med lämplig silikatfärg som andas. Men hur får jag bort befintlig färg?
Men silikat har man inte på sockeln, den har man på fasaden på huset.
På sockeln har man en icke öppen färg.
Denna utsaga blir jag nyfiken på. Kan du motivera detta en aning? Varför vill man ha en tät färg på sockeln?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 453 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 453 inlägg
Man vill att fasaden ska kunna andas för lång livslängd, med kalkfärg eller silikat
Man vill att sockeln ska vara hård och putsad med a eller b bruk.
Och sen en bra färg för all nederbörd, och framförallt snön på vintern som ligger mot sockeln.
Man vill att sockeln ska vara hård och putsad med a eller b bruk.
Och sen en bra färg för all nederbörd, och framförallt snön på vintern som ligger mot sockeln.