1 182 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Vilket tryck ska det vara i mitt system?
Hej! Provar en tidigare fråga igen med lite tydligare rubrik.
Jag har en vedpanna vedolux 32 i källaren, ca 2m3 tankar i markplan (ungefär 1,5 m ovanför pannan), skillnad mellan högsta och lägsta punkt är väl runt 7m. Enligt vedpannans tillverkare ska trycket vara 0,1 bar/höjdmeter mellan lägsta och högsta punkten. Men det står också att rekommenderat tryck är 1 bar, och att lågt tryck kan ge kokljud i pannan vilket jag tycker mig höra. Så vad stämmer ang trycket? Och vad kan bruset i pannan när pumpen går bero på om inte för lågt tryck? Jag har fyllt på nu så trycket ligger på straxöver 1 bar när systemet är svalt men det verkar inte ha gjort så mycket skillnad. Jag upplever också som jag skrev i mitt föregående inlägg att det blir mycket luft i systemet så jag får lufta ofta. Har kollat expansionskärlet som någon föreslog, inte funnit något fel på det.
Jag har en vedpanna vedolux 32 i källaren, ca 2m3 tankar i markplan (ungefär 1,5 m ovanför pannan), skillnad mellan högsta och lägsta punkt är väl runt 7m. Enligt vedpannans tillverkare ska trycket vara 0,1 bar/höjdmeter mellan lägsta och högsta punkten. Men det står också att rekommenderat tryck är 1 bar, och att lågt tryck kan ge kokljud i pannan vilket jag tycker mig höra. Så vad stämmer ang trycket? Och vad kan bruset i pannan när pumpen går bero på om inte för lågt tryck? Jag har fyllt på nu så trycket ligger på straxöver 1 bar när systemet är svalt men det verkar inte ha gjort så mycket skillnad. Jag upplever också som jag skrev i mitt föregående inlägg att det blir mycket luft i systemet så jag får lufta ofta. Har kollat expansionskärlet som någon föreslog, inte funnit något fel på det.
Inget svar än. Trycket du har verkar bra, att behöva lufta ofta, kan bero på att det fylls med nytt syrerikt vatten. Tar ett tag innan syret kokat ur. Är det ett stängt system med ett exspansionkärl i källaren. Har du automatluftare och på vilken sida om cirkpumpen sitter de/dom, på sugsidan så kan det bli lite vacum och suga in luft. Avluftare ska alltid vara på trycksidan om en pump, annars måste dom stängas. Vilken typ av luftare är det.
Tack för ditt svar!J jonaserik skrev:Inget svar än. Trycket du har verkar bra, att behöva lufta ofta, kan bero på att det fylls med nytt syrerikt vatten. Tar ett tag innan syret kokat ur. Är det ett stängt system med ett exspansionkärl i källaren. Har du automatluftare och på vilken sida om cirkpumpen sitter de/dom, på sugsidan så kan det bli lite vacum och suga in luft. Avluftare ska alltid vara på trycksidan om en pump, annars måste dom stängas. Vilken typ av luftare är det.
Så vitt jag förstår finns ingen avluftare i mitt system, kan det stämma? Det är slutet, expansionskärlet står i pannrummet i källaren. Eftersom jag luftar manuellt ganska ofta fyller jag också på då & då, det kanske kan vara en del av problemet?
Bästa svaret
Om du fyller på och har en vedpanna, så kommer det att koka lite i den och då frigörs syret och ska fara iväg. Normalt så hamnar det högst upp i systemet, och där luftas som offstast. Vid luftning så ska trycket vara minst 1 bar, gärna 1,5 bar och sjunker det till ca 0,8, så fyll inte på mer. När systemet vill ha varmare så kommer trycket att öka en del, normalt det med. Prova får du se vad som händer.N Nik Coe skrev:
Och med ständig påfyllning av nytt färskt syresatt vatten kommer systemet att rosta/korrodera sönder.
Behöver man fylla på om man gjort någon åtgärd så är det bra att värma upp systemet till 80-85 grader för att det fria syret ska gå av.
Ett bra och tätt system ska egentligen aldrig behöva fyllas på, jämför med en bils kylsystem, har man inga läckor fyller man aldrig på, likadant med ett hus värmesystem.
Kokar man systemet och vatten trycks ut blir det förstås nödvändigt med påfylllning, men ett tätt system kan gå tiotals år utan efterfyllning, både på bil och hus.
Se till att trycket ligger runt 1 bar, det är normalt att trycket sjunker rätt rejält sommartid vid större system.
Behöver man fylla på om man gjort någon åtgärd så är det bra att värma upp systemet till 80-85 grader för att det fria syret ska gå av.
Ett bra och tätt system ska egentligen aldrig behöva fyllas på, jämför med en bils kylsystem, har man inga läckor fyller man aldrig på, likadant med ett hus värmesystem.
Kokar man systemet och vatten trycks ut blir det förstås nödvändigt med påfylllning, men ett tätt system kan gå tiotals år utan efterfyllning, både på bil och hus.
Se till att trycket ligger runt 1 bar, det är normalt att trycket sjunker rätt rejält sommartid vid större system.
Klicka här för att svara