Hej! Jag är ny på detta med snickararbete men tänker trotts allt att det är både nyttigt och ekonomiskt ansvarsfullt att iallafall försöka sig på att lära sig så gott som det går. Där av gör jag detta inlägg om det är någon som vet vad för typ av virke man använder i dessa tillfällen? Finns det flera olika typen av virken för olika ändamål? Tryckimpregnerat? Vore tacksamt om någon ville he lite tips osv.

• IMG_9342.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9344.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_9345.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_9343.jpeg
    Skapa konto
Det ser ut som att det är solida stolpar av typ 70x70 som man sen har klätt in delvis med panel och målat.

Sågad panel är bättre att måla än hyvlade stolpar/reglar så det är en vettig lösning.

Om stolparna är hela så hade jag bytt ut den som är skadat till sågad panel.
Sen skrapa allt som behöver målas om och måla allt med en dyr bra färg.

maah maah skrev:
Det ser ut som att det är solida stolpar av typ 70x70 som man sen har klätt in delvis med panel och målat.

Sågad panel är bättre att måla än hyvlade stolpar/reglar så det är en vettig lösning.

Om stolparna är hela så hade jag bytt ut den som är skadat till sågad panel.
Sen skrapa allt som behöver målas om och måla allt med en dyr bra färg.
Yes tack, menar du då fasadpanel då? Och jag tänker också då fråga om ovansidan räcketför den är rötskadad den med. Är det fasadpanel där med?

Ja fasadpanel. Jag brukar alltid köpa mellenstruken pga lat och ogillar att måla.

Överliggaren ser också ut att vara gjord av panel.
Det ser ut att vara två panelbrädor som möts i mitten och är vinklade utåt, stämmer det?
Det är en mindre bra lösning för det är som gjort för att fukt ska tränga in och bli ståendes utan att kunna torka ur där.

Jag hade bytt till en rundad överliggare av tryckimpregnerat och väntat tills den är torr och målat den då.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...rliggare-34x145mm-impregnerad-ntr-ab-halvrund

maah maah skrev:
Ja fasadpanel. Jag brukar alltid köpa mellenstruken pga lat och ogillar att måla.

Överliggaren ser också ut att vara gjord av panel.
Det ser ut att vara två panelbrädor som möts i mitten och är vinklade utåt, stämmer det?
Det är en mindre bra lösning för det är som gjort för att fukt ska tränga in och bli ståendes utan att kunna torka ur där.

Jag hade bytt till en rundad överliggare av tryckimpregnerat och väntat tills den är torr och målat den då.
[länk]
Precis det stämmer att det är två lutande men med silikon i mellan men då tänker jag att jag gör som du föreslår, tack för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.