P
Vanlig ved som jag har köpt i Sverige så har ek och bok brunnit längst men jag kom över en massa asiatiskt spillvirke(skrotpallar efter sjötransport) och teak brann mycket länge och var otroligt tungt och eukalyptus var lätt och brann ganska snabbt och luktade illa vid eldning.
 
maxmsm skrev:
Vanlig ved som jag har köpt i Sverige så har ek och bok brunnit längst men jag kom över en massa asiatiskt spillvirke(skrotpallar efter sjötransport) och teak brann mycket länge och var otroligt tungt och eukalyptus var lätt och brann ganska snabbt och luktade illa vid eldning.
Teak i gamla möbler är väl behandlade med ngn substans och är därför olämpligt att elda.?
Det slängs en hel del sådana möbler på second hand. Tragiskt - men sp see verkligheten ut.
 
Av alla trädslag jag eldat så har olivträ brunnit längst.
Av de som finns lättillgängliga i Sverige så är det ek och bok.
Ene brinner också långsamt, men inte lika lätt att få tag i.
Desto större bitar desto längre brinntid och är det surved brinner det också längre.
 
S sblixten skrev:
Av alla trädslag jag eldat så har olivträ brunnit längst.
Av de som finns lättillgängliga i Sverige så är det ek och bok.
Ene brinner också långsamt, men inte lika lätt att få tag i.
Desto större bitar desto längre brinntid och är det surved brinner det också längre.
Mycket rökutveckling med surved?
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Mycket rökutveckling med surved?
Ja, det blir mycket rök, så jag skulle undvika det, men det brinner längre ;-)
Ene ryker också mer än övriga.
 
P
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Teak i gamla möbler är väl behandlade med ngn substans och är därför olämpligt att elda.?
Det slängs en hel del sådana möbler på second hand. Tragiskt - men sp see verkligheten ut.
Möbler är säkert behandlade med diverse kemiska substanser men det har jag inte eldat.
 
F fribygg skrev:
I den här tråden diskuterar vi träslag för lång brinntid, inte dieselbilar och inte heller ekokaminer.
Jag tror att en dieselbil kan brinna rätt så länge.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag tror att en dieselbil kan brinna rätt så länge.
Fullständigt OT i denna tråd.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Kul att bli inbjuden av min nyfunne vän fribrygg! 😀
Trädslags olika brinntid kan jag inte så mycket om tyvärr. Får sätta mig in i det.

Kan under tiden roa er med en liten mattequiz ist:

Enligt en väl citerad rapport så släpper en ny ekokamin ut lika mycket föroreningar som 18 körande dieselbilar.
Se tex: [länk]

Vedbranchen håller ej med om detta.

Men om vi utgår från att det är sant, hur många veckor kan ett trivseleldande hushåll som eldar 8h i veckan elda innan de släppt ut lika mycket föroreningar som en dieselbil som kört lika långt som ett varv runt jorden? De 18 bilarnas utsläpp mättes vid 33km/h.
Frågan borde snarare vara: Vad är den kortaste ordföljd som kan maximera en tangentbordskrigares insats?
 
Vad är en kort ordföljd?
 
Tomture61
Janu78 skrev:
Ja om du typ torkar det i fem år brukade farfar säga, jag själv gillar inte o elda ek brinner för dåligt.
Min ekved brinner förträffligt bra , detta i min braskamin .
Brinner lugnt och länge .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min ekved brinner förträffligt bra , detta i min braskamin .
Brinner lugnt och länge .
Hur får du tag på ekved i Luleå?
 
Tomture61
E Einh skrev:
Hur får du tag på ekved i Luleå?
Importerar 🪵
Nää , på min lilla tomt har jag 2 ekträd 😉

"Eken är dock inte bara begränsad till södra Sverige. Det finns planterad, och troligen också naturligt föryngrad, ek längs Norrlandskusten upp till Luleå. Bergeken är dock mera knuten till sydligaste Sverige."
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.