7 738 läst ·
57 svar
8k läst
57 svar
Vilket träslag för lång brinntid i eldkorg?
Vanlig ved som jag har köpt i Sverige så har ek och bok brunnit längst men jag kom över en massa asiatiskt spillvirke(skrotpallar efter sjötransport) och teak brann mycket länge och var otroligt tungt och eukalyptus var lätt och brann ganska snabbt och luktade illa vid eldning.
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Teak i gamla möbler är väl behandlade med ngn substans och är därför olämpligt att elda.?maxmsm skrev:
Det slängs en hel del sådana möbler på second hand. Tragiskt - men sp see verkligheten ut.
Av alla trädslag jag eldat så har olivträ brunnit längst.
Av de som finns lättillgängliga i Sverige så är det ek och bok.
Ene brinner också långsamt, men inte lika lätt att få tag i.
Desto större bitar desto längre brinntid och är det surved brinner det också längre.
Av de som finns lättillgängliga i Sverige så är det ek och bok.
Ene brinner också långsamt, men inte lika lätt att få tag i.
Desto större bitar desto längre brinntid och är det surved brinner det också längre.
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Mycket rökutveckling med surved?S sblixten skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Frågan borde snarare vara: Vad är den kortaste ordföljd som kan maximera en tangentbordskrigares insats?D djungelkatt skrev:Kul att bli inbjuden av min nyfunne vän fribrygg! 😀
Trädslags olika brinntid kan jag inte så mycket om tyvärr. Får sätta mig in i det.
Kan under tiden roa er med en liten mattequiz ist:
Enligt en väl citerad rapport så släpper en ny ekokamin ut lika mycket föroreningar som 18 körande dieselbilar.
Se tex: [länk]
Vedbranchen håller ej med om detta.
Men om vi utgår från att det är sant, hur många veckor kan ett trivseleldande hushåll som eldar 8h i veckan elda innan de släppt ut lika mycket föroreningar som en dieselbil som kört lika långt som ett varv runt jorden? De 18 bilarnas utsläpp mättes vid 33km/h.
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Vad är en kort ordföljd?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Importerar 🪵E Einh skrev:
Nää , på min lilla tomt har jag 2 ekträd 😉
"Eken är dock inte bara begränsad till södra Sverige. Det finns planterad, och troligen också naturligt föryngrad, ek längs Norrlandskusten upp till Luleå. Bergeken är dock mera knuten till sydligaste Sverige."
Redigerat:
Klicka här för att svara