Det är väl inte givet att den energirikaste veden har längst brinntid i en eldkorg?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Nej, men i allmänhet är det nog så.
 
D Daniel 109 skrev:
Sälj är väl ändå i andra änden av skalan. Det är i alla fall min erfarenhet. Men visst finns det tyngre. Tex ask, körsbär är inte heller dåligt. Börk är också bra, men inte bäst.
Nej jag menade tvärt om. Att "dåliga" lätta träslag tenderar att brinna länge eftersom de brinner kallare och isolerar insidan av träet.

Har eldat en del pil pga nedtaget på tomten och trots torr och kluven ved måste man ge sällskap till de större klabbarna för att de ska brinna. Lönn i mostavarande storlek brinner snabbare och bättre.
 
Ek, rönn är riktiga härliga värme bitar enligt mig. Även syren ska vara bra, jag har eldat lite syren, har dock inte några större bestånd.
Personligen gillar jag grenar från gran, dom brinner länge jämfört med sin lilla storlek.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Ek, rönn är riktiga härliga värme bitar enligt mig. Även syren ska vara bra, jag har eldat lite syren, har dock inte några större bestånd.
Personligen gillar jag grenar från gran, dom brinner länge jämfört med sin lilla storlek.
Ek kan man ju bortse ifrån. Svårt att få tag i och dessutom fridlyst.?Övriga träslag har jag koll på , men blir möjligt först nästa vinter, när det har torkat.
Det som är torrt ligger blandat i vedhögarna. Jag sorterar inte efter träslag. Men det kanske man skulle börja med?
 
K
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Ek kan man ju bortse ifrån. Svårt att få tag i och dessutom fridlyst.?Övriga träslag har jag koll på , men blir möjligt först nästa vinter, när det har torkat.
Det som är torrt ligger blandat i vedhögarna. Jag sorterar inte efter träslag. Men det kanske man skulle börja med?
Fridlyst??
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Fridlyst??
Inte?
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Inte?
Nej
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag har en granne (inte så nära som tur är) som kapar upp och eldar stammarna till Parkslide i en eldkorg.
Det verkar ge honom någon sorts njutning i kampen.
Ser dock inte ut att brinna så länge 😅.
 
  • Haha
Peter Petterson och 3 till
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Inte?
Ek har aldrig varit fridlyst, däremot historiskt så var de kronans träd.
De kan vara skyddade, mycket gamla ekar och oftast i kombination med andra skyddade arter eller speciell växtplats. I ekbestånd ska de glesas ut så att kronan kan få växtplats, så ek kan passa bra som ved för en eldkorg.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
  • Ett gäng avlånga träbitar av Australian Buloke, känd som världens hårdaste trä, med en kronillustration ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Nu har jag hittat svaret på det bästa trädslaget för längsta brinntid. Det allra hårdaste trädet på planeten är Australiensisk "tjurek". Nu återstår bara att hitta en leverantör i Sverige 😆.

[länk]
😅
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
  • Person i orange kläder vid brinnande trästock utomhus i skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Jo, men inte alltid samma.
Oftast gran lr furu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.