7 738 läst ·
57 svar
8k läst
57 svar
Vilket träslag för lång brinntid i eldkorg?
Nej, men i allmänhet är det nog så.
Nej jag menade tvärt om. Att "dåliga" lätta träslag tenderar att brinna länge eftersom de brinner kallare och isolerar insidan av träet.D Daniel 109 skrev:
Har eldat en del pil pga nedtaget på tomten och trots torr och kluven ved måste man ge sällskap till de större klabbarna för att de ska brinna. Lönn i mostavarande storlek brinner snabbare och bättre.
Ek, rönn är riktiga härliga värme bitar enligt mig. Även syren ska vara bra, jag har eldat lite syren, har dock inte några större bestånd.
Personligen gillar jag grenar från gran, dom brinner länge jämfört med sin lilla storlek.
Personligen gillar jag grenar från gran, dom brinner länge jämfört med sin lilla storlek.
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Ek kan man ju bortse ifrån. Svårt att få tag i och dessutom fridlyst.?Övriga träslag har jag koll på , men blir möjligt först nästa vinter, när det har torkat.Norrtull skrev:
Det som är torrt ligger blandat i vedhögarna. Jag sorterar inte efter träslag. Men det kanske man skulle börja med?
Fridlyst??Rönnerdahl skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Ek har aldrig varit fridlyst, däremot historiskt så var de kronans träd.Rönnerdahl skrev:
De kan vara skyddade, mycket gamla ekar och oftast i kombination med andra skyddade arter eller speciell växtplats. I ekbestånd ska de glesas ut så att kronan kan få växtplats, så ek kan passa bra som ved för en eldkorg.
Nu har jag hittat svaret på det bästa trädslaget för längsta brinntid. Det allra hårdaste trädet på planeten är Australiensisk "tjurek". Nu återstår bara att hitta en leverantör i Sverige 😆.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Allocasuarina_luehmannii
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Allocasuarina_luehmannii
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
https://herfoswoodshed.com.au/products/australian-buloke-bull-oak
Bara att beställa. Runt 7500 för ett ton. Plus transport visserligen. Eftersom det inte står något om att de inte skulle leverera till Sverige tycker jag att det är värt att testa. Återkom med recension.
Bara att beställa. Runt 7500 för ett ton. Plus transport visserligen. Eftersom det inte står något om att de inte skulle leverera till Sverige tycker jag att det är värt att testa. Återkom med recension.
En eldstubbe är nog det som brinner längst, brinner en hel kväll, kanske inte passar i en kamin, men effektfull som marshall när man har gäster. https://www.maskinklippet.se/sa-gor-du-en-eldstubbe

