Jag tänker lägga laminatgolv. Tänker såga med sticksåg. Vilket sågblad rekommenderar ni? Vill kunna få jämna och fina snitt där eventuellt snittet kommer bli synligt.

Tänkte om man kan lägga mjukfog med bottningslist mellan golv och tröskel. Och då vill jag få så fint snitt som möjligt. Kanske borde hyra en bordcirkelsåg så man kan snitta en skiva rakt.

Ska du kapa tvärs över eller längs med? Bosch har annars ett sticksågsblad speciellt för laminat.

Det kommer bli snitt både tvärs över och längs med. I det rummet jag kommer lägga golvet är det snitten längs med som kommer hamna parallellt med tröskeln. Så de snitten vill jag ska bli så fina som möjligt.

Om du ska såga längs med är det nog bäst att du tar en cirkel med anhåll, det blir lite darrigt med en sticksåg. Cirkelsågar har också klingor för laminat har jag för mig.

Det absolut allra bästa sättet är emellertid att gå iväg och hyra en sänksåg med skena, då får du garanterat det finaste snittet. Kostar inte mycket att hyra.

Ja. Det blir nog bäst med sänksåg. Ska kolla upp ifall det finns att hyra hyra i närheten. Tackar. :)

Om du kör med sticksågblad för laminat så ska du inte såga med sticksågen upp och ned som man kan göra annars, eftersom sågbladen för laminat är tandade åt rätt håll.

Raceman skrev:
Om du ska såga längs med är det nog bäst att du tar en cirkel med anhåll, det blir lite darrigt med en sticksåg. Cirkelsågar har också klingor för laminat har jag för mig.

Det absolut allra bästa sättet är emellertid att gå iväg och hyra en sänksåg med skena, då får du garanterat det finaste snittet. Kostar inte mycket att hyra.
Varför blir det bättre snitt med en sänksåg än med en cirkelsåg?
Bäst borde ju vara en bordssåg eller..?

• Gilla
Mrandercon
  • Laddar…
Blad för metall är toppen att använda för att såga i laminat, köp billiga på biltema och prova i en skräpbit om det duger! köra med en feiner multimaster är min favorit, då med bimetallbladet, men annars fungerar sticksåg med metallblad (jajaja alla blad är i metall, jag menar metallblad för att såga i metall!^^)

raveper skrev:
Varför blir det bättre snitt med en sänksåg än med en cirkelsåg?
Bäst borde ju vara en bordssåg eller..?
Självklart är ju en bordssåg bäst, men det är kanske lite overkill att dra hem en sån för att kapa några golvplank efter en vägg. :)

Sänksågen är gjord för board, har en klinga avsedd för det och fin precision i och med skenorna. Cikeln är byggd för lite grövre jobb, kan ge hack och har inte samma precision.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.