Hej

Jag har några mindre skador och en glipa i gipset som jag tänkte spackla innan våtrumsfolien limmas.

Vad skall jag ha för spackel?
Det kommer att gå åt max 2dl.

K

Jag hade använt ett vanligt våtrumsspackel. Alternativt någon lagningsmassa typ Cascos Husfix.

Bra

Då skall jag svänga förbi Hornbach och se vad de har i ”lämplig tub” så jag inte behöver köpa 3l

jag hade kört med våtrumsspackel, finns förpackningar om 0,5 l. Eventuellt små tuber också.

Våtrumsspackel (latexbaserat) är totalfel. Det har man under målning.

Det skall vara något cementbaserat spackel, i stil med husfix, eller möjligen gipsbruk. Man kan även spackla med kakelfix.

• Gilla
muppenx
  • Laddar…
Problemet med vanligt spackel är att det har för dålig hållfasthet, men är det bara en tunn glipa så spelar det kanske inte så stor roll.

Hemmapularen

Nu håller jag både med och inte.
Enig med att det skall vara cementbaserat MEN det är små skador så det behöver i princip inte ha någon styrka.
Vill undvika hål bara.

K

Varför måste det vara cementbaserat om det är på gips?
Lite overkill i detta fall kan jag tycka.

Hej

Tanken är att tunga plattor kan få spacklet att släppa annars.

K

K Krypstocken skrev:
Hej

Tanken är att tunga plattor kan få spacklet att släppa annars.

K
Nja, den risken tror jag är obefintlig, då har man nog andra problem om plattorna skulle lossna för att man lagat i några mindre skador på en gipsskiva!

Enig, men vilken tub skall man köpa...

I ditt fall skull jag också köra på en tub våtrumsspackel, det verkar ju vara bara lite skador och ngn spricka.
Man ska inte göra problemet större än nödvändigt.
Kanske räcker att foga igen allt med typ sättlim el dyl, allt hänger ju på hur stora glipor/skador det faktiskt är.

Ska du ändå köpa nytt, så köp ett cementbaserat typ Cascos Husfix.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.