Precis köpt ett nytt hus och planerar i vilken ordning vi ska ta tag i rummen. Vi ska ta ett rum i taget och göra färdigt innan nästa rum påbörjas.

Det som ska göras i varje rum:
Vardagsrum
- Måla
- Byta taklister
- Måla foder runt fönster
- Byta dörrfoder

Sovrum 1
- Riva ner tapeter
- Måla
- Byta taklister

Sovrum 2
- Riva ner tapeter
- Måla och tapetsera en vägg. Tapet får nog en målare sätta upp
- Byta taklister

Hall för att komma till sovrummen
- Måla
- Byta taklister
- Byta dörrfoder

Kontor
- Byta klickgolv
- Byta golvlist
- Måla
- Byta taklister
Kommer göras under sommaren när släktingar kommer och hjälper oss

Vi kommer betala en målare för att måla innertaket i hallen, måla innertaket i det kombinerade köket och vardagsrummet samt måla väggarna i det kombinerade rummet.

Med andra ord är det inte mycket att göra och jag tycker det är överkomligt för två personer att göra. Planen är att fixa ovanstående lista mellan mars-juli. Vi ska försöka få målaren att komma dit innan vi flyttar in för att slippa flytta runt på möbler.

Hur hade ni lagt upp det här? Hur lång tid tror ni att det tar att fixa varje rum? Jag och sambon har bara erfarenhet av att måla, men har anhöriga som är hantverkare och som vi kan få handledning av. Jag tänker att vi måste börja någonstans för att få erfarenhet.

Tacksam för alla tips och råd :)

BirgitS
Börja med ett sovrum. Man blir ju bättre ju fler rum man gör så resultatet i vardagsrummet, där väl utseende är viktigast, blir nog bättre om man tar det sist.

Tid beror ju i stor utsträckning på nuvarande skick och vilka krav man har på färdigt utseende. Men det brukar ta mycket längre tid än man tror.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag hade också börjat med ett sovrum. Det är rätt skönt att ha ett rum som är helt färdig som man kan dra sig tillbaka i. Efter det hade jag gjort sovrum nr 2, Hall, Vardagsrum och till sist kontoret.

Om ni ändå tänkt ta in målare för en del av arbetet så hade jag bett om att de ska måla alla innertak, så är det gjort. När man väl börjat ställa in möbler så är det hanterbart att möblera om så att man kommer åt att tapetsera, men om du ska måla taken så behöver du antingen tömma hela rummet eller täcka över alla möbler, och dessutom försöka klättra över dem för att komma åt överallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.