423 läst ·
9 svar
423 läst
9 svar
Ångbroms i badrum början slut?
Hej!
Har fått stomrest hus och bygger vidare på egen hand.
Håller på att sätta ångspärr och glesa.
Har kommit till badrummet på vår övervåning där lite frågor uppkommit.
Hustillverkaren har satt ångbroms på den delen av ytterväggen som är vertikal.
Badrummet är i anslutning mot yttervägg samt har snedtak och ett takfönster.
Dusch kommer finnas.
Tanken är att ha gips i snedtaket och kakel på resterande väggar och klinker.
Större delen av rummet är snedtak.
Skall det vara ångbroms i hela badrummet ?
Alltså de delar som ansluter mot taket och vinden / yttervägg.
Eller hur ska man tänka ?
Räknas det som ett tätskikt när man har gips och våtrumsfärg?
Har fått stomrest hus och bygger vidare på egen hand.
Håller på att sätta ångspärr och glesa.
Har kommit till badrummet på vår övervåning där lite frågor uppkommit.
Hustillverkaren har satt ångbroms på den delen av ytterväggen som är vertikal.
Badrummet är i anslutning mot yttervägg samt har snedtak och ett takfönster.
Dusch kommer finnas.
Tanken är att ha gips i snedtaket och kakel på resterande väggar och klinker.
Större delen av rummet är snedtak.
Skall det vara ångbroms i hela badrummet ?
Alltså de delar som ansluter mot taket och vinden / yttervägg.
Eller hur ska man tänka ?
Räknas det som ett tätskikt när man har gips och våtrumsfärg?
I vanliga rum sätter man ångspärr (byggplast) på ytterväggen, men i badrum eller rum med tätskikt så sätter man ångbroms istället för att inte fukt ska stängas in mellan tätskikt och ångspärr.
Därav sitter det säkert ångbroms där och nej, det skall inte vara på alla väggar i badrummet då de övriga väggarna inte tillhör klimatskalet på huset.
EDIT: läste lite snabbt..
Ja, det skall vara ångbroms på alla ställen där det är tätskikt mot yttervägg. Kort sagt, stäng inte in fukt mellan två täta ytor. Snedtak vill jag minnas skall ha tätskikt i ett godkänt badrum men finns inga krav på det mot taket, så där lär det väl inte behövas ångbroms utan går bra med byggplast mellan takstol-gles.
Därav sitter det säkert ångbroms där och nej, det skall inte vara på alla väggar i badrummet då de övriga väggarna inte tillhör klimatskalet på huset.
EDIT: läste lite snabbt..
Ja, det skall vara ångbroms på alla ställen där det är tätskikt mot yttervägg. Kort sagt, stäng inte in fukt mellan två täta ytor. Snedtak vill jag minnas skall ha tätskikt i ett godkänt badrum men finns inga krav på det mot taket, så där lär det väl inte behövas ångbroms utan går bra med byggplast mellan takstol-gles.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Okej så för att vara på den "säkra sidan" Så bör jag alltså räkna med att hela snedtaket skall ha en ångbroms med ett tätskikt därefter.
Har svårt att hitta någon information gällande snedtak , endast ytterväggar.
Men antar att i detta fallet så är snedtaket en "yttervägg"?
Har även ett takfönster i badrummet vilket försvårar det ännu mer.
Det är dock i den bortre delen av rummet och inte i närheten av duschen, möjligt att jag slipper tätskikt på fönstersmygen osv?
Och om jag inte har ett tätskikt på vissa delar så bör jag väl sätta en ångspärr där det ej finns tätskikt?
Har svårt att hitta någon information gällande snedtak , endast ytterväggar.
Men antar att i detta fallet så är snedtaket en "yttervägg"?
Har även ett takfönster i badrummet vilket försvårar det ännu mer.
Det är dock i den bortre delen av rummet och inte i närheten av duschen, möjligt att jag slipper tätskikt på fönstersmygen osv?
Och om jag inte har ett tätskikt på vissa delar så bör jag väl sätta en ångspärr där det ej finns tätskikt?
Jag rekommenderar att gå in på säkervatten och kolla, det är faktiskt en ganska bra hemsida. Där står allt relativt tydligt.
Värt att nämna är att det är rekommendationer, så det går att göra avvikelser om det är något du accepterar. Var beredd på att försäkringsbolagen kan bli sura om det visar sig att en skada kan härledas till en avvikelse.
Värt att nämna är att det är rekommendationer, så det går att göra avvikelser om det är något du accepterar. Var beredd på att försäkringsbolagen kan bli sura om det visar sig att en skada kan härledas till en avvikelse.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Åtminstone snedtak utanför duschen behöver inget tätskikt, det räknas där som tak. Där antar jag att det i stället ska vara ångspärr.S SteffeOsten skrev:
När det gäller inne i duschen vet jag inte, men det finns några trådar om folk som har byggt badrum där det är snedtak i duschen.
Ursäkta, jag menar GVK.se för branchregler.
Enligt
https://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial/
Stär att snedtak i anslutning till dusch eller bad skall ha tätakikt.
Det står också att om dusch eller bad är mot yttervägg skall hela väggen räknas som våtzon 1.
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/
Titta runt lite där så ser du vad reglerna säger.
Enligt
https://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial/
Stär att snedtak i anslutning till dusch eller bad skall ha tätakikt.
Det står också att om dusch eller bad är mot yttervägg skall hela väggen räknas som våtzon 1.
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/
Titta runt lite där så ser du vad reglerna säger.
Tack för alla svar , har nu fått instruktion från husleverantören hur de hade löst det om det varit totalentreprenad.
Klicka här för att svara