Vi tog nyligen ner en vägg för att öppna upp mellan matrum och vardagsrum. Lyckligtvis fanns samma golv under väggen, men tyvärr blev det lim kvar… har ni något förslag på vad vi kan ta för medel för att få bort det utan att förstöra golvet?
Parkettgolv med limrester efter nedtagning av vägg, synliga som vita fläckar längs betongväggens tidigare placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M MalinC1 skrev:
Vi tog nyligen ner en vägg för att öppna upp mellan matrum och vardagsrum. Lyckligtvis fanns samma golv under väggen, men tyvärr blev det lim kvar… har ni något förslag på vad vi kan ta för medel för att få bort det utan att förstöra golvet?
[bild]
Vad är det för lim? Trälim?

R Röksvamp skrev:
Vad är det för lim? Trälim?
Jag är osäker… limmet var under regeln. Men det finns även lim som var under en golvlist!

Låter som någon form av montagelim då! Att göra rent det mekaniskt (typ lackfärg) kan vara svårt då det kan skada den underliggande parketten. Jag skulle testa kemiskt ren bensin. Testa först på ett dolt ställe hur det påverkar lacken

Brytblad som du försiktigt tar de du kan utan att skada parketten, sen ett lim tvätt medel , gnugga med en mikrofiber trasa

R Rickard.lj skrev:
Brytblad som du försiktigt tar de du kan utan att skada parketten, sen ett lim tvätt medel , gnugga med en mikrofiber trasa
Fönsterskrapa är bättre.
Fönsterskrapor med rött handtag och löst rakblad på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Träet är lackat så metoden är lika som på en bil. Fönster skrapa i kombination med bil polish borde funka. Akta bara så det inte blir polish ner mellan träet om det saknas lack i skarvarna.

Parkettsickel att skrapa med, kanske? Sedan samma behandling som resten (lack/fernissa?).

Degskrapa (som inte har vassa hörn) kan jag tipsa om. Den här jag haft nytta av flera gånger...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.