Jag ska byta golv i kök och vardagsrum. Idag är det gammal vinylmatta i båda rum.

Vilket golv ska jag välja? Laminat, vinyl eller parkett? Helst vill jag ha ljust enstavigt trämönstrat.

Jag vill inte att det ska kännas så kallt att gå på. Är laminat och vinyl alltid kalla golv, eller finns det alternativ?

Är det svårt att lägga parkett, då jag aldrig lagt golv tidigare?

Jag tycker trä är trevligast.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade personligen valt parkett då jag tycker det känns mest behagligt att gå på. Jag upplever det tystare och varmare. Inget svårt att lägga men man skall bara tänka till lite innan och följa instruktionerna.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
Min erfarenhet av laminat är att det är kallt och "skramligt". Inför försäljning av mitt förra gamla hus med trägolv i alla rum förutom i mitt sovrum la jag in laminat just där. Det blev ett obehagligt resultat. Aldrig mer laminat!

• Gilla
Burthen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vad förväntar du dig att golvet ska tåla och hur länge ska det dröja tills du behöver byta ut det?

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
Vad som helst utom laminat. Jag hade tagit parkett.

• Gilla
Burthen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad förväntar du dig att golvet ska tåla och hur länge ska det dröja tills du behöver byta ut det?
Ett blir för kök och det andra vardagsrum. Jag har inte tänkt byta igen alls😊 och normal tålighet.
Det får inte vara kallt att gå på.

BirgitS
Framför allt parkettgolv är inte tåliga för spill av vatten och annat i kök. Däremot finns det ju en del vinylklick som är nästan täta, och därmed tåliga. Hur man upplever att gå på vet jag inte.

I vardagsrum är ju parkett snyggast och trevligast.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
hsd
B Burthen skrev:
Ett blir för kök och det andra vardagsrum. Jag har inte tänkt byta igen alls😊 och normal tålighet.
Det får inte vara kallt att gå på.
Då ska Du inte välj laminat, de är kalla
Räknar man med spill så är alla typer av klickgolv känsliga då återstår bara vinymatta eller klinkers
Tar man hand om spill direkt eller aldrig spiller så skulle jag välja parkettgolv

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Tar man hand om spill direkt eller aldrig spiller så skulle jag välja parkettgolv
Det är så man gör! Vinyl går bort av samma anledning som laminat. Återstår parkett.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.