339 läst ·
9 svar
339 läst
9 svar
Vilket golv tar man?
Jag ska byta golv i kök och vardagsrum. Idag är det gammal vinylmatta i båda rum.
Vilket golv ska jag välja? Laminat, vinyl eller parkett? Helst vill jag ha ljust enstavigt trämönstrat.
Jag vill inte att det ska kännas så kallt att gå på. Är laminat och vinyl alltid kalla golv, eller finns det alternativ?
Är det svårt att lägga parkett, då jag aldrig lagt golv tidigare?
Vilket golv ska jag välja? Laminat, vinyl eller parkett? Helst vill jag ha ljust enstavigt trämönstrat.
Jag vill inte att det ska kännas så kallt att gå på. Är laminat och vinyl alltid kalla golv, eller finns det alternativ?
Är det svårt att lägga parkett, då jag aldrig lagt golv tidigare?
Jag hade personligen valt parkett då jag tycker det känns mest behagligt att gå på. Jag upplever det tystare och varmare. Inget svårt att lägga men man skall bara tänka till lite innan och följa instruktionerna.
Min erfarenhet av laminat är att det är kallt och "skramligt". Inför försäljning av mitt förra gamla hus med trägolv i alla rum förutom i mitt sovrum la jag in laminat just där. Det blev ett obehagligt resultat. Aldrig mer laminat!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Framför allt parkettgolv är inte tåliga för spill av vatten och annat i kök. Däremot finns det ju en del vinylklick som är nästan täta, och därmed tåliga. Hur man upplever att gå på vet jag inte.
I vardagsrum är ju parkett snyggast och trevligast.
I vardagsrum är ju parkett snyggast och trevligast.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 130 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 130 inlägg
Då ska Du inte välj laminat, de är kallaB Burthen skrev:
Räknar man med spill så är alla typer av klickgolv känsliga då återstår bara vinymatta eller klinkers
Tar man hand om spill direkt eller aldrig spiller så skulle jag välja parkettgolv
Klicka här för att svara